۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۴۵۵۶۷۸
در حرم مطهر حضرت معصومه؛

راه‌های مقابله با خشم تشریح شد

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خشم یک احساس کاملا طبیعی بوده و غالباً با هیجان‌های مانند خصومت و کینه توزی و تنفر همراه است، به تشریح راه‌های مقابله با خشم پرداخت.
کنترل خشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم فاطمه رفیعی مقدم، استاد حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه همه ما بارها خشم را به صورت یک آزردگی زودگذر یا عصبانیت شدید تجربه کرده ایم، گفت: خشم یک احساس کاملاً طبیعی بوده که اگر فرد آن را کنترل نکند موجب بروز مشکلات در روابط ما بیان افراد می شود.

وی افزود: خشم غالباً با هیجان‌هایی مانند خصومت، کینه توزی، تنفر، حسادت، رنجش، تحقیر و ناراحتی همراه است.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه خشم هم مانند سایر هیجان‌ها با تغییرات زیست شناختی و روان‌شناسی در بدن انسان همراه است، تصریح کرد: افزایش ضربان قلب و فشار خون یکی از نشانه‌های خشم است.

خانم رفیعی مقدم با اشاره به اینکه مهار و کنترل خشم برای پرهیز از مشکلات و اختلاف در روابط انسانی بسیار مهم است، گفت: اگر انسان مهارت کنترل خشم را نداشته باشد و نتواند خشم خود را مهار کنند ممکن است در هنگام خشم و عصبانیت به جنایت های از جمله قتل دست بزند که در صورت آرام بودن هرگز این جرم و جنایت ها را مرتکب نمی شود.

وی با تأکید بر اینکه اولین راهکار مهار خشم، خودشناسی است، افزود: اگر کسی بداند که چه عواملی موجب خشم او می‌شود با پرهیز از این عوامل می‌تواند خشم خود را کنترل کند.

استاد حوزه علمیه قم تغییر دادن موقعیت و جابجا شدن را از دیگر راه‌های کنترل خشم عنوان و تصریح کرد: انسان باید به هر مساله در زمان خودش بها دهد و نباید هفته‌ها و ماه ها وقت خود را بر روی یک موضوع بگذارد زیرا اهمیت زیاد به یک موضوع فرصت ها را از انسان‌ها گرفته و موجب کینه توزی او می شود.

خانم رفیعی مقدم با تأکید بر اینکه انسان نباید در زندگی فردی و اجتماعی به خود و دیگران سخت بگیرد، گفت: سخت نگرفتن و منحرف کردن افکار ستیزه جویانه از دیگر راهکارهای مهم در مهار خشم در موقعیت های مختلف است.

وی آرام کردن خود با نفس عمیق و تخلیه انرژی ناشی از خشم به وسیله ورزش و عفو و گذشت را از دیگر عوامل کنترل خشم دانست، یادآور شد: انسان باید در هنگام عصبانیت به خود جرأت دهد و به این موضوع فکر کند که شاید خشمش دلیل قانع کننده ای نداشته و بهتر است که خشم خود را نادیده بگیرد و اگر فرد نمی‌تواند خشم خود را کنترل کرده و خشمش غیر قابل کنترل است باید برای درمان خود به متخصص مراجعه کند./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات