۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۴۵۵۹۸۹
رییس اداره کل مجامع و تشکلات فرهنگی تهران خبر داد؛

طراحی جایزه کالای فرهنگی برای ترویج کالاهای ایرانی اسلامی

رحمانی با بیان اینکه جایزه کالای فرهنگی برای ترویج کالاهای ایرانی اسلامی طرح ریزی شده است، گفت: دومین جایزه کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی و با رویکرد خلاقیت و نوآوری در طراحی و تولید اسباب بازی، کتاب اسباب بازی، نوشت افزار طرح ریزی شده است.
اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی رحمانی رییس اداره کل مجامع تهران و کارشناس تشکلها و فعالیت های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی طرح جایزه فرهنگی و حمایت از ترجمه و انتشار کتاب ایران در بازارهای جهانی با هدف گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، گفت: دومین جایزه کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی و با رویکرد  خلاقیت و نوآوری در طراحی و تولید اسباب بازی، کتاب اسباب بازی، نوشت افزار طرح ریزی شده است.

وی بیان اینکه نخستین دوره از این طرح در قالب جشنواره و با محوریت تولید برگزار و محصولاتی به عنوان آثار برتر برگزیده و تجلیل شدند، ابراز داشت: این دوره با محوریت پژوهش ابعاد و جوانب طراحی، تولید، توزیع و مصرف کالاهای فرهنگی در سبک زندگی ایرانی اسلامی را در محور های مختلف مدنظر قرار داده است.

رحمانی با بیان اینکه طرح کالاهای فرهنگی در سال ۹۳ در قالب جشنواره طرح ریزی و دبیرخانه و شورای سیاستگذاری آن تشکیل شد، تصریح کرد: در دومین دوره از این طرح با آسیب شناسی های انجام شده، با تغییر ماهیت در این زمینه رو به رو بودیم و از شکل جشنواره به صورت جایزه کالاهای فرهنگی تغییر یافت.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات اصلی دومین دوره جایزه کالاهای فرهنگی، نوشت افزار است، بیان داشت: این دبیرخانه به منظور معرفی جایزه کالاهای فرهنگی و نیز برقراری ارتباط و تعاملات بیشتر با طراحان و تولیدکنندگان نوشت افزار در نمایشگاه ها حضور پیدا می کند.

کارشناس اداره مجامع با بیان اینکه اهمیت نوشت افزار در شکل دهی شخصیت و تغییر ذائقه فرهنگی دانش آموزان به ویژه در سالهای اولیه تحصیل کمتر از سایر محصولات فرهنگی نیست، افزود: طراحان و تولید کنندگان نوشت افزار می بایست به این مقوله نگاه ویژه تری داشته باشند و مسائل فرهنگی را نسبت به مسائل اقتصادی صرف، در اولویت قرار دهند.

وی با اشاره به سه بخش کلی دومین جایزه کالاهای فرهنگی، گفت:‌ جایزه کالاهای فرهنگی با رویکرد خلاقیت و نوآوری در طراحی و تولید، پژوهش در زمینه مصرف کالاهای فرهنگی، تقدیر از پژوهشهای انجام شده و ارائه مقالات و نمایشگاه تولیدات کالاهای فرهنگی تشکیل شده است.

رحمانی افزود: پژوهش در زمینه کالاهای فرهنگی، شناسایی پژوهشهای انجام شده در سالهای گذشته و معرفی و تقدیر از آنها، دریافت مقاله و پژوهشهای تخصصی برای جشنواره، سمینار علمی، نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی از دیگر اهداف این طرح است.

وی با بیان اینکه بخش پژوهش در دومین جایزه کالاهای فرهنگی ابعاد و جوانب طراحی، تولید، توزیع و مصرف کالاهای فرهنگی در سبک زندگی ایرانی اسلامی را طبق محورهای مختلف مد نظر قرار داده است، ادامه داد: نقش نهادهای حاکمیتی در ایجاد بستر، تقویت تولید و بازار کالاهای فرهنگی، دانش و ارزش های بومی در طراحی و تولید کالای فرهنگی از محورهای مورد نظر پژوهش است.

کارشناس اداره مجامع افزود: علوم و فناوریهای نو در طراحی و تولید کالای فرهنگی، بومی سازی کالاهای جهانی با توجه به شاخص های فرهنگ ایرانی اسلامی، نیازسنجی و شناخت مخاطب در طراحی و تولید کالاهای فرهنگی، طراحی و تولید برای کودکان با ابعاد و مؤلفه های فرهنگ ایرانی اسلامی، جایگاه صلح، محیط زیست و تفاوتهای فرهنگی در طراحی و تولید کالاهای فرهنگی، عوامل مؤثر بر خرید و مصرف کالاهای فرهنگی در جامعه ایران، نقش مجامع و تشکل های غیردولتی و مردمی در ترویج کالاهای فرهنگی، کارافرینی و فرصت های شغلی در تولید کالاهای فرهنگی، بازارپردازی و ساخت بازارهای نو در عرضه کالاهای فرهنگی، نقش رسانه ها در مصرف کالاهای فرهنگی، شیوه های ورود و عرضه کالاهای فرهنگی به بازار جهانی و روش ها و شاخص های ارزشیابی کالاهای فرهنگی از دیگر محورهای این پژوهش ها است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه و اهمیت دیپلماسی فرهنگی، اظهار داشت: دیپلماسی فرهنگی متفاوت از دیگر ساختارهای دیپلماسی است و در حقیقت به دور از رفتارهای خصمانه و تقابل مردمی در برابر آن است، از این رو دیپلماسی فرهنگی یکی از راهکارهای ارزشمند تعامل فرهنگی و ارزش افزایی فرهنگی کشور است.

رحمانی با بیان اینکه فرهنگ بستر تحولات و ارتباطات و با تعریفات و کارکردهای مختلف است، ادامه داد: طرح حمایت از ترجمه و انتشار کتاب ایران در بازارهای جهانی با هدف گسترش زبان، فرهنگ و ادبیات ایران و تسهیل روابط فرهنگی با جهان از طریق نخبگان فرهنگی و هنری برنامه ریزی شده است.

کارشناس اداره مجامع و تشکلات فرهنگی خاطرنشان کرد: کتاب‌های ادبیات داستانی و غیرداستانی معاصر، هنر، اسلام و ایران‌شناسی و کودک و نوجوان از موضوعات این طرح است و ناشران خصوصی، مؤلفان، مترجمان و تصویرگران می‌توانند در این طرح شرکت کنند./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات