۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۴۵۸۴۰۶
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

بررسی ویژه مشکلات حاشیه نشینی مشهد، قم، شیراز و چابهار

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرهای مشهد، قم، شیراز و چابهار را در حوزه حاشیه شهر به‌شکل پایلوت و ویژه مورد توجه قرار داده‌ایم.
سعید ایزدی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سعید ایزدی در تشریح 5 مدل تامین مالی در بخش بازآفرینی و احیاء بافتهای فرسوده اظهار داشت: این شهرها، شهرهایی هستند که هم در شورای اجتماعی کشور مورد تاکید مقام معظم رهبری بودهاند و هم در اولویتهای برنامه ما قرار دارند.

وی در رابطه با برنامههای دولت در رابطه با رفع مشکلات ناشی از حاشیه‌نشینی ژگفت: از بین محدوه و محلاتی که شرکت عمران و بهسازی شهری ایران متولی برنامهریزی برای آنهاست، یکی از اولویتدارترینها سکونتگاههای غیر رسمی و حاشیه نشینی در اطراف شهرهاست که 48 هزار هکتار را شامل می‌شوند و نزدیک به یک هزار محله در این مناطق قرار دارند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه این محلهها عمدتا در 91 شهری که توسط دولت شناسایی شده است در کلانشهرها قرار دارند، ادامه داد: برای مواجهه با معضل حاشیه نشینی در اطراف شهرها نیز در دولت برای تمامی 91 شهر برنامه تهیه شده و اولویتبندی انجام شده است.

وی بیان کرد: به شکل عام در تک تک محلات تلاش برای همکاری با سایر دستگاههای متولی است؛ به عنوان مثال در همکاری با وزارت کار به‌ویژه سازمان فنی و حرفه‌ای در زمینه آموزش مهارتهای پایه، بیش از 25 هزار مورد آموزش در این محلات داشتیم چراکه این آموزشها سبب فراهم‌شدن شرایط برای اشتغال مردم ساکن این محلات را فراهم کرده و آن‌ها را توانمند می‌سازد.

ایزدی افزود: با وزارت بهداشت در مورد ساخت مراکز بهداشت و خانه‌های سلامت کارهای مشارکتی انجام شده و تعداد قابل توجهی از این مراکز و خانه‌ها ساخته شده است.

وی بیان کرد: با وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان نیز برای تامین مراکز آموزشی و ورزشی در این مناطق مذاکراتی انجام شده و بیش از 279 پروژه در 3 سال گذشته در این محدوده‌ها و محلات دنبال کردیم که بیش از 130‌ مورد تاکنون به بهره‌برداری رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تا پیش از این، دولت بر حسب شرایط خاص وارد عرصه نوسازی و بهسازی شهری شده و اقدامات مربوط به آن را در یک محله خاص پیاده می‌کرد اما در دولت یازدهم موفق شدیم تا تمامی محدوده محله‌های بافت فرسوده در کشور که نیاز به نوسازی و بهسازی دارند را شناسایی کنیم که این محدوده شامل 544 شهر در سه عرصه اصلی می‌شوند.

وی افزود: این سه عرصه شامل 25 هزار هکتار بافتهای تاریخی در 168 شهر، بیش از 60 هزار هکتار بافت میانی در 495 شهر و 48 هزار هکتار سکونتگاههای غیررسمی در 91 شهر میشود که البته جمع تعداد این شهرها بیشتر از 544 شهر می‌شود و این بدان معناست که برخی از شهرها دو یا هر سه نوع بافت را در خود دارند.

ایزدی بیان کرد: همچنین شرکت عمران و بهسازی شهری با تدوین برنامه برای بیش از 2700 محله در این شهرها این را مشخص کرده است که به عنوان مثال و به طور متوسط و در دو بازه زمانی برنامه توسعه ششم و هفتم برای بهسازی 270 محله چه اقداماتی اعم از بحث‌های مربوط به ارتقای زیرساخت، توسعه خدمات، توانمند سازی ساکنین و... باید انجام شود.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های برنامه بهسازی محلات بافت فرسوده آن است که این برنامه از پایین به بالا تدوین شده است. به این صورت که شرکت عمران و بهسازی شهری به عنوان متولی امر نوسازی و بازآفرینی شهری به ستادهای بازآفرینی در استان‌ها اعلام می‌کند تا آن‌ها اولویت شهرها و محلههایی که در استان خود نیاز به نوسازی و بهسازی دارند را به دولت معرفی کنند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با تاکید بر نقش ستادهای استانی در تعیین اولویتهای محلات تشریح کرد: در واقع این ستادهای بازآفرینی استانی هستند که مشخص می‌کنند که در شهر و استان کدامیک از محلهها باید در اولویت نوسازی قرار بگیرد.

وی همچنین درباره ابزارهای مالی در بخش بازآفرینی و احیای بافتهای فرسوده گفت: در حال حاضر ما در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران پنج مدل تامین مالی را دنبال می‌کنیم که استفاده از منابع دولتی اولین مدل از مدلهای تامین مالی در بافتهای فرسوده است.

ایزدی یادآورشد: تا پیش از این میتوانستیم تنها تا سقف 37 میلیارد تومان از منابع مالی دولتی برای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده استفاده کنیم اما در دولت موفق شدیم تا سقف 1400 میلیارد تومان ردیفهای اعتباری را در برنامه سال 95 بگنجانیم که از این مبلغ 90 میلیارد تومان آن به مشهد، 36 میلیاردتومان برای قم و شیراز، 180 میلیاردتومان برای سکونتگاههای غیر رسمی و حاشیه نشینی، 450 میلیارد تومان هم به بدهی دولت به شهرداریها وغیره مربوط می‌شود.

وی افزود: محور دوم از مدلهای تامین مالی در این بخش استفاده از منابع تحت مالکیت دولت و به خصوص وزارت راه و شهرسازی است. تلاش وزیر راه و شهرسازی نیز در سه سال گذشته استفاده از منابع تحت مالکیت خود بوده است و امسال نیز این منابع سهمی 25 درصدی از منابع مالی دولت را به خود اختصاص دادهاند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سومین منبع از منابع مالی استفاده از بخش خصوصی است که اهمیت بسیار زیادی دارند؛ تلاش ما در دولت یازدهم به‌گونهای بوده تا با تعریف نهادی به نام توسعهگر، آن‌ها را برای حضور و سرمایهگذاری در برنامههای احیا و بازآفزینی شرکت عمران و بهسازی جذب کنیم.

وی ادامه داد: در واقع تفاوت توسعهگر (DEVELOPER) با مجری در آن است که توسعهگر در انجام پروژهها، هم مجری است و هم سرمایه‌گذار و در این بخش می‌توان سهم 40 درصدی برای حضور توسعهگران در برنامه بازآفرینی بافتهای فرسوده در نظر گرفت.

ایزدی استفاده از بانک‌ها را چهارمین ابزار مالی دانست و گفت: در تلاش بودیم تا از طریق توسعه‌ای‌کردن بانک مسکن ابزارهایی را تعریف کنیم که به ما در انجام برنامه‌های نوسازی و بهسازی کمک کند. یکی از این نمونهها صندوق مسکن یکم در بافت‌های فرسوده است که با سود 8 درصدی که برای آن در نظر گرفته شده جایگاه خوبی پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: پنجمین ابزار از مجموعه ابزارهای مالی پیگیری استفاده از صندوقهای خیریه و نیکوکاری برای کمک به تامین مالی هزینههای مربوط به بهسازی و احیای بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیر رسمی است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: به دنبال آن هستیم تا صندوقی به نام بازآفرینی شهری را راه‌اندازی کنیم و امیدوارم این صندوق بتواند سهم قابل توجهی از هزینه های مربوط به این بخش را تامین کند.

وی تاکید کرد که مراحل ثبت این صندوق و تشکیل هیئت‌مدیره آن انجام شده و حتی مذاکراتی نیز با بورس برای تشکیل صندوق نیکوکاری براساس تبصره دو ماده 7 قانون اساسی پیش بینی شده است.

ایزدی با بیان اینکه یکی از مهمترین نهادها، نهاد تسهیلگر است، عنوان کرد: تسهیل‌گران نهادهایی هستند که می‌توانند به واسطه حمایت های انجام شده نقش خوبی در محلات، در بین مردم و بین مردم و شهرداری ایفا کنند زیرا مردم به این نهادها بیشتر از دولت و شهرداری اطمینان دارند./934/101/ب3

ارسال نظرات