۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۴۶۰۲۴۳
مشروح مناظره«میز مذاکره یا دیوار سفارت؟» در مشهد؛

مصباحی مقدم: تسخیر سفارت مسأله اختلاف اصلاح طلب و اصول گرا نیست/ اعلمی: بعد از تسخیر سفارت آمریکا در دنیا منزوی شدیم!

حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان اینکه بیان مستدات حقوقی مربوط به یک شرایط عادی و متعارف است، اظهارکرد: در واقع شرایط در آن زمان نرمال نبود و روش دیپلماسی راه حل این کار در آن شرایط نمی توانست باشد و این حرفها و نسخه دیپلماسی برای آن پیچیدن کشک است.
حجت الاسلام مصباحی مقدم مناظره اعلمی و مصباحی مقدم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مناظره «میز مذاکره یا دیوار سفارت؟» با حضور حجت الاسلام مصباحی مقدم و اعلمی در دانشکده پزشکی مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، رییس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این مناظره که در محل سالن امام رضا (ع) دانشکده پزشکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، به دلایل چرایی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و بررسی کودتای 28 مرداد و برجام پرداخت.

وی با بیان این که وقتی دانشجویان مطمئن شدند که شاه به آمریکا پناهنده شده است و از طرفی هم اموال بسیاری را از ایران خارج کرده است به همین دلیل دست به کار شدند، اظهار کرد: آنها توانستند مجموعه کسانی را که در سفارت مشغول کار بودند بازداشت کنند و سپس به بیان مطالبات خودشان پرداختند.

رییس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه امام (ره) اینکار دانشجویان را تأیید کرد، افزود: آمریکا هم برای پاسخ و واکنش به این حرکت انقلابی تلاش کرد که به ایران حمله کند اما طوفان شن در طبس مانع از موفقیت آنان شد.

فواید تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان

وی با بیان این که تسخیر لانه جاسوسی آمریکا علاوه براینکه هزینه هایی برای ما داشت، دارای فواید هم بوده است، اظهار کرد:نخستین فایده اش این بود که آمریکا اعلام کرد ما شاره را به آمریکا نمی بریم و این درحالی است که قرار بود شاه به آنجا برود.

حجت الاسلام مصباحی مقدم با اشاره به طوفان شن طبس در مقابل حمله آمریکا برای آزادسازی کارکنان سفارت خودشان گفت: در آن زمان ما امکانات ماهواره ای و پدافندی نداشتیم  که با آنها برخورد نظامی کنیم و از طرفی نقشه آنها حساب شده و با تمرین بود اما طوفان شن سبب شد که آنها زمینگیر شوند.

وی درادامه تشریح فواید تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان گفت: آمریکا در آن زمان هنوز انقلاب ایران را به رسمیت نشناخته بود و هدفش این بود که یک انقلاب مردمی را نابود کند و همه نقشه های او حول همین هدف می چرخید.

اکبر اعلمی، نماینده مجالس ششم و هفتم در ادامه به برسی مسائل حقوقی بین الملل درباره تسخیر لانه جاسوسی پرداخت و گفت: از آنجا که تنظیم روابط خارجی با دیگر کشورها بر عهده وزارت خارجه است بایستی این دیپلماسی مسالمت آمیز باشد نه از روی ستیز.

 دیپلماسی مسالمت آمیز برای رویایی با نقشه های آمریکا کشک است

حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان این که بیان مستدات حقوقی مربوط به یک شرایط عادی و متعارف است، افزود: در واقع شرایط در آن زمان نرمال نبود و روش دیپلماسی راه حل این کار در آن شرایط نمی توانست باشد و این حرفها و نسخه دیپلماسی برای آن پیچیدن کشک است.

وی با تأکید بر این مطلب که که اگر این حرکت انقلابی نبود فاتحه انقلاب خوانده می شد، افزود: آیا آمریکائیها در رویا رویی با ایران به قوانین بین الملل عمل کرده اند مگر آنها قرارداد الجزایر را نشکستند.

رییس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا یک حرکت انقلابی بود، اظهار کرد: در واقع دانشجویان با یک حرکت با مبنا عمل کردند و این کار آنها کور نبود.

 وی با بیان اینکه برای اظهار نظر درباره تسخیر سفارت آمریکا یا لانه جاسوسی باید خود را در آن فضا قرار دهیم که باتوجه به اوضاع آن زمان، این اقدام را تائید می‌کنم، اظهار کرد: چرا که در آن زمان کاملاً بستر کودتا فراهم بود که جوانان ما متوجه این مسئله شدند.

وی افزود: امام (ره) اصل حرکت را تائید و آن را به عنوان انقلاب دوم معرفی کردند البته مسلماً این اتفاق منافع و هزینه‌هایی داشت که قابل تأمل است.

رییس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: مهمترین منفعت آن این بود که مانع پذیرفتن شاه در آمریکا شد، دوم اینکه اقدام نظامی آمریکایی‌ها برای آزادسازی گروگان‌ها با اراده الهی شکست خورد و این یک پیروزی ناخواسته و دلگرمی قوی برای ما بود لذا همه این حرکت انقلابی را تایید کردند و اگر برگردیم نیز باتوجه به اوضاع آن زمان این اتفاق باید تکرار شود.

تسخیر سفارت آمریکا به نفع انقلاب ما بود

حجت الاسلام مصباحی مقدم درباره هزینه‌های این اقدام برای ایران گفت: آمریکا با پیروزی انقلاب اسلامی این انقلاب را به رسمیت نشناخته و به حمایت از دیکتاتور پرداخته بود و درصدد این بود که انقلاب را بشکند بنابراین این اتفاق سبب شد سخت‌تر وارد شوند و نقشه جنگ تحمیلی کشیدند که باوجود اینکه هشت سال تجربه ارزشمند برای ما بود اما هزینه‌های بسیاری داشت.

رییس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر درآمدها و هزینه‌ها را درنظر بگیریم تسخیر سفارت آمریکا به نفع انقلاب ما بود اما امروز اقدامات این چنینی به نفع ما نیست.

وی با بیان این که مستندات حقوقی و قوانین بین‌المللی در وضعیت عادی قابل قبول است، گفت: امروز در برابر بدعهدی آمریکا می‌توانیم به مجامع و قوانین بین المللی رجوع کنیم اما وضعیت آن زمان ما مثل امروز نبود ضمن اینکه بعد از این ماجرا بین ایران و امریکا توافق الجزایر برقرار شد و متعهد شدند در امور داخلی ایران مداخله نکنند اما قبول نکردند بنابراین نگاه حقوقی برای وضعیت نرمال قابل قبول است نه در شرایط انقلابی.

سفارت آمریکا اشغال وهیمنه یک قدرت بزرگ جهانی در ایران شکسته شد

حجت الاسلام مصباحی مقدم افزود: در آن زمان گروه‌های چریکی می‌خواستند مناسبات ایران و آمریکا به هم بریزد و معتقد بودند باید با امپریالیسم بلافاصله وارد عمل شویم که دولت وقت جلوی آنها را گرفت و امام تأیید کرد چرا که یک حرکت انقلابی کور و بی مبنا بود اما عملکرد دانشجویان ما یک حرکت با مبنا بود و امام نیز تایید کرد.

رییس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: سفارت آمریکا اشغال شد و در نتیجه آن، هیمنه یک قدرت بزرگ جهانی در ایران شکسته شد و این اقدام بزرگی بود که ملت ایران از آن حمایت کرد.

وی ادامه داد: از آقای اعلمی سوال می‌کنم چرا در برابر اقدام تسخیر سفارت، آمریکا از طریق دادگاه لاهه وارد نشد و با حمله نظامی تلاش کرد نیروهای خود را آزاد کند که خدا نخواست. علاوه بر این در حمله به افغانستان و عراق نیز به قواعد بین المللی پایبند نبودند.

اگر تسخیر سفارت نیز رخ نمی‌داد آمریکا بازهم با واسطه علیه ما عمل می‌کرد

حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان اینکه آیا منحصراً چون سفارت آمریکا تسخیر شد جنگ ایران و عراق رخ ‌داد، تصریح کرد: ایران یک لقمه چرب و نرم بود که آمریکا آن را از دست داده بود پس اگر به راه مسالمت آمیز موفق نشود قطعاً به راه نظامی روی می‌آورد تا آن را پس گیرد بنابراین اگر تسخیر سفارت نیز رخ نمی‌داد آمریکا بازهم با واسطه علیه ما عمل می‌کرد.

وی ادامه داد: اینکه استرداد شاه  و اموال او جزو مطالبات واقعی ما بوده است یا نه، از حرفهای خنده دار است چرا که آمریکا اینکار را انجام نمی داد چرا که در آن زمان همه دست نشانده های آمریکا در منطقه احساس خطر می کردند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران ادامه داد: شاه 22 میلیارد دلار از ایران برد و آمریکا حاضر نبود در مذاکرات اینها را به ما بدهد چرا که حاصل توافقات ایران و آمریکا در الجزایر همین بود که آنها به آن عمل نکردند و در قطعنامه الجزایر هم کلاه گشادی به سر ایران رفت.

وی در پاسخ به سخن اکبر اعلمی مبنی بر منزوی شدن ایران پس از این جریان و زمینه سازی عراق به ایران و زمینه سازی ائتلاف عراق و آمریکا گفت: ایران نه تنها منزوی نشد بلکه به عنوان یک کشور انقلابی نوظهور شناخته شده بود که عراق ترسید به دنبال انقلاب ایران انقلاب دیگر در کشورهای عربی رخ دهد‌ و خود را پیشتاز قوم عرب قرار داد تا اتفاقی که در ایران رخ داده است در کشورهای دیگر رخ ندهد.

رییس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دستاورد مهم این اقدام و جنگ تحمیلی، تثبیت انقلاب اسلامی و سرپا نگه داشتن روحیه انقلابی است و قدرت نظامی امروز ما ریشه در دفاع مقدس دارد.

وی خاطرنشان کرد: یک دوره‌ای شدن ریاست جمهوری کارتر در آن زمان نشان از اهمیت تاثیرگذاری ایران دارد که خود کارتر نیز بر قدرت رهبری امام خمینی (ره) اذعان کرده و گفت که نقشه‌هایشان با شکست روبه‌رو شد.

 تسخیر سفارت مسئله اختلاف اصلاح طلب و اصول گرا نیست

حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان اینکه مسأله تسخیر سفارت مسئله اختلاف اصلاح طلب و اصول گرا نیست، گفت: اصلاح طلبان امروز اشغالگران دیروز هستند اگر پشیمان شدند ابراز توبه کنند اما ممکن است فردا از گام امروز خود پشیمان شوند که این بی ثباتی در رویکرد بسیار خطرناک است.

آمریکا هیچ گاه یک گام برای عقب نشینی نسبت به اقدامات قبلی خود برنداشته است  

وی خاطرنشان کرد: حمله به سفارت انگلستان، اشتباه بزرگ و بدون تردید یک خطای تاکتیکی بود که با برخورد رو به رو شد و امروز هم حمله به سفارتها کاملاً خطاست زیرا که ما امروز در جایگاه اقتدار قرار داریم و بی‌ثباتی اوایل انقلاب وجود ندارد.

رییس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه آمریکا اقدام به قطع رابطه با ایران کرد، گفت: آمریکا هیچگاه یک گام برای عقب نشینی نسبت به اقدامات قبلی خود برنداشته و ملت ایران هیچگاه تحقیر و ذلت را نمی‌پذیرد؛ در واقع بارها گفته شده در یک شرایط برابر حاضر به برقراری رابطه با آمریکا هستیم اما این آمریکا است که این شرط را نپذیرفته و عمل نکرده است.

حجت الاسلام مصباحی مقدم تصریح کرد: این تعبیر که برویم کدخدا را ببینیم، غلط است چرا که امروز قدرت‌های نوظهور و بزرگ نظیر چین مطرح شده‌اند که یک کشور کمونیستی است و اینگونه نیست که آمریکا را کدخدای دنیا بدانیم.

وابستگی و ارتباط مصر و پاکستان به آمریکا تاثیرات مثبتی نداشته است

وی با اشاره به اینکه وابستگی و ارتباط مصر و پاکستان به آمریکا تاثیرات مثبتی نداشته است، افزود: مصر نخبه‌ترین ملت عرب را دارد اما  به دلیل اسیری و وابستگی به آمریکا عقب رانده شد، در حالی که ما به درجه‌های بالای علمی دست یافته‌ایم و در مورد مسائل اقتصادی تا زمانی که در کشور پمپاژ نفتی انجام می‌شود شاهد کاهش ارزش ریال هستیم.‌

حجت الاسلام مصباحی مقدم ادامه داد: آمریکا در عراق پنج تریلیون دلار برای جنگ هزینه کرد و عراق را از صدام پس گرفت و در یک سینی طلایی تقدیم ایران کرد و این از دستاوردهای مهم هشت سال دفاع مقدس است.

رییس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این گفته اکبر اعلمی که ما در تاکید بر بحث امنیت در جا می‌زنیم، گفت: آیا مملکتی امن‌تر از ایران در منطقه داریم؟ مقصود اول از شکل گیری جریان داعش ایجاد اختلاف در مذاهب ایران بوده اما ایران توانسته باوجود تنوع مذاهب وحدت خود را حفظ کند و در واقع این ناامنی‌ها را در منطقه آمریکا بوجود آورده تا اسرائیل در امنیت باشد.

حجت الاسلام مصباحی مقدم در ادامه به بررسی برجام پرداخت و گفت: تقاضای اولیه از ناحیه آمریکا مطرح شد و رهبر معظم انقلاب فرمودند که آمریکا را متعهد به توافقات نمی‌بینم و تعبیر ایشان از قبول این امر یک نرمش قهرمانانه است پس اصل مسئله مذاکره یک مسئله خوب و روبه پیش است اما آنچه اتفاق افتاد این بود که دولت ما در آغاز کار همه برگ‌های برنده خود را روی میز ریخت اما غرب متفاوت عمل کرد که البته مسئله اروپا و امریکا متفاوت بود و اکنون نیز این چنین است‌.

آمریکایی‌ها تا جایی که بتوانند تقلب می‌کنند

وی افزود: آمریکایی‌ها تا جایی که بتوانند جر می‌زنند و تقلب می‌کنند، بنابراین نمی‌توان به این مذاکرات دل خوش کرد، در واقع انتقادی که ما به مذاکره‌کنندگان داریم این است که دستپاچگی نشان دادند و اگر آهسته‌تر، محکم‌تر و پلکانی حرکت می‌کردند، به گونه‌ای که یک گام ما برداریم و یک گام طرف مقابل، نتایج بهتری می‌گرفتیم.

رییس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه آنها می خواستند که مسئله هسته ای ما را به عنوان یک برگ برنده به دست بیاورند که آورند، اظهار کرد: در واقع ما به همه تعهدات خودمان عمل کردیم و آمریکائیها نمی خواستند خواسته های ما را پیاده کنند.

وی با بیان این که اروپا از تحریمهای ما متضرر شده بود و آنها مشتاق بودند که این تحریمها برداشته شود، تصریح کرد: آما آمریکایی ها این هدف را نداشتند و در نهایت فقط می خواستند خودشان به خواسته هایشان برسند.

اعلمی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درادامه با نگاه خوش بینانه نسبت به آمریکا اظهار کرد: نمی توان هم شعار مرگ بر آمریکا سرداد و پرچم این کشور را آتش زد و از طرفی هم خواهان مذاکره با آمریکا شد. /934/پ200/ج

ارسال نظرات