۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۴۶۱۱۱۵
معاون تهذیب حوزه های علمیه:

ظرفیت ها و ویژگی های اربعین با مناسک حج مقایسه شود

حجت الاسلام والمسلمین حسین خانی با بیان این که در اربعین افزون بر بُعد الهی بُعد ولایت هم مد نظر است، گفت: راهپیمایی اربعین در اکثر ویژگی ها از ظرفیت بالاتری نسبت به حج برخوردار است و حوزه های علمیه باید این فرصت را غنیمت شمارند.
حجت الاسلام حسین خانی

حجت الاسلام والمسلمین هادی حسین خانی، معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که زیارت اربعین را می توان با مناسک حج مقایسه کرد، اظهار داشت: ظرفیت های معنوی حج به سبک دیگری در اربعین تجلی کرده است.

وی شرکت در راهپیمایی اربعین را مانند مناسک حج نیازمند قصد تقرب به خداوند دانست و افزود: در زیارت اربعین افزون بر قصد تقرب به خدا توسل به اولیای خدا و به ویژه حضرت اباعبدالله(ع) هم در آن جلوه گر است و از این جهت نه تنها چیزی از حج کم ندارد بلکه از بُعد ولایت بالاتر هم هست.

حجت الاسلام والمسلمین حسین خانی با بیان این که مناسک حج تعظیم شعائر الهی است و اجتماع مسلمانان سبب ابهت و عظمت اسلام در نظر سایر ادیان می شود، ابراز داشت: تعظیم شعائر اسلامی در مراسم اربعین با جمعیت 10 برابری نسبت به حج بیشتر نمایان است و این که جمعیت با تمام سختی ها یک مسیر طولانی را طی می کنند انسجام و قدرت مسلمانان را بیشتر نشان می دهد.

وی با اشاره به پیراستگی و جدا شدن از تعلقات دنیوی در مناسک حج، خاطرنشان کرد: در مراسم اربعین فقیر و غنی و زن و مرد و پیر و جوان ظواهر را کنار می گذارند و با اخلاص و سادگی به زیارت امام حسین(ع) می روند و نکته حائز اهمینت این است که انجام این امور در حج واجب است ولی در اربعین وجوب ندارد و از روی استحباب این کار را انجام می دهند که ارزش عمل را بیشتر می کند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور هزینه ای که عراقی ها در پذیرایی از زوار اربعین می کنند را نشانه عشق به اهل بیت(ع) دانست و تصریح کرد: برخی افراد تمام طول سال پول های خود را ذخیره می کنند تا در ایام اربعین از زائران پذیرایی کنند و هر کس به اندازه توان خود هر چقدر کم در این امر استحبابی شرکت می کند.

وی افزود: همانطور که در مراسم حج تمام مسلمانان با هم ارتباط برقرار می کنند و سبب همبستگی میان مسلمانان می شود در مراسم اربعین هم شیعیان و حتی پیروان سایر مذاهب و ادیان از کشورهای مختلف شرکت می کنند و در ابعاد وسیع تری همبستگی و ارتباط گیری انجام می شود که آثار زیادی در عرصه جهانی و بین المللی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین خانی با اشاره به تهدیدات تروریستی که در این مسیر زائران را تهدید می کند، خاطرنشان کرد: بر خلاف حج که تا حدودی امنیت جانی حجاج تعهد شده است کسانی که در مسیر اربعین گام می گذارند از تعلقات دنیایی خود را رها کرده اند و به نوعی از جان خود گذشته اند که خود این عمل ارزش راهپیمایی زوار اربعین را زیاد می کند.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه باید از هر فرصتی برای رساندن پیام دین استفاده کند، گفت: اربعین بهترین فرصتی است که طلاب و فضلای حوزه باید استفاده کنند و با حفظ زی طلبگی هم حضور روحانیت را نشان دهند و هم زمینه ای شوند تا افراد بتوانند به آن ها مراجعه کنند و کار تبلیغی انجام دهند./843/ت302/ب1

ارسال نظرات