۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۴۶۲۶۱۲
استاد درس اخلاق حوزه علمیه:

انسان برای رسیدن به مقصد نیازمند برنامه است

حجت‌الاسلام روح در شرح زیارت اربعین گفت: عده‌ای می‌گویند کتاب خدا برای ما کافی است یعنی می‌گویند ما برنامه را در اختیار داشته باشیم، نیازی به اجرا کننده برنامه نداریم، این حرف و تفکر اشتباه است و قرآن کریم آن را رد می‌کند.
حجت الاسلام روح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام رضا روح، مفسر قرآن کریم و استاد درس اخلاق حوزه علمیه شب گذشته در مسجد امام خمینی(ره) مشهد پیرامون روز اربعین به سخنرانی پرداخت و در ادامه جلسه گذشته در توضیح زیارت اربعین، گفت: منظور از کلمه «ظلالت» در زیارت اربعین گمراه شدن است و «هدایت» یعنی راه را پیدا کردن.

وی افزود: بنابراین هدایت و ظلالت نسبت به یک مقصد مشخص مطرح می‌شود. در دین مبین اسلام مقصد و هدف رسیدن به خداوند تبارک و تعالی است، سؤالی که در این موضوع مطرح می‌شود این است که از چه راهی حرکت کنیم تا به این مقصد و هدف دست پیدا کنیم. همچنین آیا خداوند راهی در مقابل پای ما برای رسیدن به خودش قرار داده است یا خیر؟

حجت‌الاسلام روح در پاسخ به این سؤالات، اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید؛ برای رسیدن به مقصد نیاز به برنامه است و همچنین به مجری برنامه نیز نیاز است. هر کدام از این دو نیاز فراهم نشود انسان نمی‌تواند به مقصد برسد.

وی در ادامه افزود: عده‌ای که می‌گویند کتاب خدا برای ما کافی است یعنی می‌گویند ما برنامه را در اختیار داشته باشیم، نیازی به اجرا کننده برنامه نداریم، این حرف و تفکر اشتباهی است و قرآن کریم آن را رد می‌کند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که انسان یا امام است یا مأموم، ابراز داشت: اگر فرد امام است به تنهایی می‌تواند به مقصد برسد اما اگر امام نیست باید مأموم و پیرو باشد و اولین سؤالی که این فرد باید از خود بپرسد این باشد که امام من کیست؟

وی با اشاره به این‌که طبق فرمایش قرآن کریم فردی که به درستی از امام هدایت پیروی نکند ظالم است، گفت: در سوره سبأ آیه ۳۱خداوند به افرادی اشاره می‌کند که در نزد خداوند گناه خویش را به گردن دیگران و شخصی که او را راهنمایی کرده است و امام ظلالت او بوده است می‌اندازند.

حجت الاسلام روح افزود: در بدبختی این افراد آن شخصی که راهنمایی سوء کرده عامل هست اما این گناه افراد را کم نمی‌کند، قرآن کریم مأموم و امامی را که هر دو گمراه هستند، ظالم می‌نامد. امام ظلالت دو گونه ظلم انجام داده است؛ ظلم به فرد دیگری کرد و ظلم دیگری به خودش. مأموم نیز دو گونه ظلم می‌کند، هم خودش گمراه شد و همچنین باعث تقویت شدن سپاه ظلم شد. 

وی با اشاره به همین آیه دلیل دیگری که گمراهان برای رها شدن از عذاب گناهانشان می‌آورند، اینچنین بیان می‌کند: افرادی که گمراه شده‌اند به رهبران خود می‌گویند: اگر شما نبودید ما هدایت می‌شدیم و تو عامل بی‌ایمانی ما هستی. قرآن کریم این استدلال آن‌ها را نمی‌پذیرد و در جواب آن‌ها می‌فرماید: خداوند به شما امکانات و ویژگی‌هایی داد که باید از آن استفاده می‌کردید.

وی در ادامه ابراز داشت: در دنیای کنونی شبکه‌ها و رسانه‌های گوناگونی وجود دارند و مخاطب می‌تواند آزادانه هر کدام را انتخاب کند، کدامیک از آن‌ها مخاطب خود را مجبور می‌کنند که بیننده شبکه تلویزیونی آن‌ها باشد؟! بنابراین هیچکس نمی‌تواند ادعا کند فلان شبکه من را گمراه کرد و تمام تقصیرها را به گردن آن بی‌اندازد زیرا خودش نیز در انتخاب آن مقصر بوده است.

حجت الاسلام روح با بیان این‌که عقل در ارتباط با دین بسیار اهمیت دارد، گفت: انسان باید توجه کند که هر کاری به او دستور دادند ابتدا به آن فکر کند و بعد به آن عمل نماید، افراد باید به طور منظم به مسیری که در آن حرکت می‌کنند فکر کنند و ببینند در مسیر درستی هستند یا خیر./۸۶۲/202/ب2

ارسال نظرات