۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۴۶۳۶۲۱
استاد حوزه علمیه قم:

غفلت در خودشناسی سبب سقوط انسان می شود

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: انسان وقتی درگیر گناه، هواهای نفسانی و القائات شیطانی می شود مقام اصلی و جایگاه والای خود را فراموش می کند و به مرتبه ای می رسد که در مسیر سقوط قرار می گیرد.
حجت الاسلام يزدان پناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام سید یدالله یزدان پناه، مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی امروز در مراسم عزاداری دهه آخر صفر که در بیت حضرت آیت الله جوادی آملی در آمل برگزار شد اظهارداشت: روح خداوندی گوهری گرانبها است که به انسان داده شده و برای زندگی و تعالی در سرای هستی خلق شدیم.

انسان شناخت نسبت به جایگاه خود پیدا کند

وی تصریح کرد: روح خداوندی با چیزی از عالم قابل مقایسه نیست و انسان جایگاه ارزنده و گرانقدری در این دنیا دارد که باید قدرشناس و آگاه به مقام خود باشیم.

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با بیان این که انسان باید تلاش کند تا به مرحله خلیفه اللهی برسد که باید مراتب خویش را بالا ببرد، گفت: انسان به شدت نسبت به مقام و جایگاه ارزنده خود غافل است.

ضرورت دوری از گناه و هوای نفس

حجت الاسلام یزدان پناه اظهارداشت: انسان وقتی درگیر گناه، هواهای نفسانی و القائات شیطانی می شود مقام اصلی و جایگاه والای خود را فراموش می کند و به مرتبه ای می رسد که در مسیر سقوط قرار می گیرد.

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی ادامه داد: گاهی انسان از حیوان هم پست تر می شود و به شدت غرق در جهل است که باید تلاش کنیم از مسیر اصلی خود منحرف نشده و همواره جایگاه خود را حفظ کنیم.

ارزان فروشی ممنوع

وی تصریح کرد: انسان گوهر گرانبهایی دارد که باید تلاش کنیم تا آن را به ارزانی نفروشیم و ضرورت دارد به این مرتبه برسیم که جان انسان از چه میزان عظمتی برخوردار است تا به مقامات بلندی برسد.

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم اظهارداشت: خودشناسی زمینه ساز ارتقای مقام و رستگاری حقیقی انسان می شود که می تواند مقامات ارزشمندی را فتح کند و ضرورت دارد خود را ارزان نفروخته و اهتمام ویژه ای برای تعالی داشته باشیم.

دنیا را بهای جان خود قرار ندهیم

حجت الاسلام یزدان پناه ادامه داد: با زبان، نگاه، اندیشه و رفتار خود باید تلاش های ویژه ای صورت داده تا مقام خود را از دست ندهیم و باید دوری از تعلقات دنیوی را سرلوحه امور خود قرار دهیم که اهل بیت معصومین(ع) می فرمایند انسان از نظر مقام و جایگاه با دنیا قابل قیاس نیست.

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان این که تجارت بدی است که انسان فکر کند بهای جان او دنیا است، گفت: عده ای تمام عزم خود را برای دنیا می گذارند که باید بدانیم این دنیا تا لب گور همراه انسان است و نمی توانیم آن را بهای جان خود قرار دهیم.

وی تصریح کرد: انسان مقام و زیبایی های بسیاری دارد که باید قدر منزلت و جایگاه خود را بداند که ارزش بسیاری در وجود او قرار دارد و همه چیز را در دنیا می دانیم و غرق در آن می شویم.

 انسان به فکر لحظه مرگ و آخرت باشد

حجت الاسلام یزدان پناه با بیان این که انسان باید به فکر لحظه مرگ و آخرت خود باشد و ره توشه ارزنده ای فراهم کند، خاطرنشان کرد: انسانی که غرق در بدن می شود به جایی می رسد که بیان می کند چیز دیگری وجود ندارد و همه چیز در دنیا است.

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با اشاره به این که از ملکوت عالم به این دنیا آمدیم و نباید فکر کنیم در پی این دنیا خبری نیست، گفت: انسان می تواند تلاش فروان کند اما ضرورت دارد آن را زمینه ای برای ارتقای جایگاه خود کند و لحظه لحظه زندگی او رنگ ابدی داشته باشد.

ضرورت بهره گیری درست از فرصت ها

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی تصریح کرد: انسانی که جان خود را می بازد در لحظه مرگ برای او مشخص می شود که فرد تازه می فهمد چه خبر است و دیگر فایده ای برای او ندارد.

وی اظهارداشت: فرصت ها و ظرفیت های ارزشمندی در اختیار انسان قرار دارد که می توانیم بهره گیری ارزنده ای از آن صورت داده تا زمینه ارتقای مقام، تعالی و تکامل خود را فراهم کنیم.

گفتنی است، مراسم عزاداری دهه آخر ماه صفر همه روزه در بیت حضرت آیت الله جوادی آملی واقع در روبه روی حسینیه ارشاد سادات نیاکی و با سخنرانی اساتید برجسته حوزه و دانشگاه برگزار می شود./1314/202/ب3

ارسال نظرات