۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۴۶۳۹۶۱

نامه استاد حوزه علمیه به علی مطهری

استاد حوزه علمیه قم در نامه ای به علی مطهری توضیحاتی راجع به نظر وی درباره موسیقی ارائه کرد.
محمد رضا نائینی

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا نائینی، استاد حوزه علمیه در نامه ای به علی مطهری که آن را در کانال تلگرامی اش منتشر کرده توضیحاتی راجع به نظر این نماینده مجلس درباره موسیقی ارائه داد.

متن این نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

برادر گرامی جناب آقای دکتر علی مطهری زید عزه

سلام علیکم

با تقدیم احترام

در این ایام سخنانی از جناب عالی خواندم که به شوخی یا جدی فرموده اید: "شاید اگر امام معصوم الان حضور داشتند در کنسرت موسیقی شرکت می کردند یا در مجلس شعرخوانی حافظ با نوای خوش حضور می یافتند." در این رابطه نکاتی به ذهنم رسیده که تقدیم می دارم:

یکم: موسیقی موضوعی نوپدید نیست و آلات موسیقی در عهد معصومین علیهم السلام بوده‌اند و طبیعتا امکان استفاده غیرلهوی نیز فراهم بوده، اما حقیر تاکنون به سندی تاریخی بر نخورده‌ام که امام علیه السلام در مجلس موسیقی شرکت کرده باشند یا اصحاب خود را تشویق به خواندن اشعاری با مضامین اخلاقی یا عرفانی همراه با آلات موسیقی کرده باشند. شاید با تمرکز بر همین امر بتوان دریافت که روش آن بزرگواران چه بوده است. پیداست که سخن من در حلیت یا حرمت نیست، کلام در آن "شاید" حضرت عالی نسبت به فعل معصوم است.

دوم: همه ما می‌دانیم که کنسرت ها فعلا ملابساتی دارند که نمی توان احتمال حضور معصوم علیه‌السلام در آن‌ها را با توجه به این ملابسات جدی دانست، شبهه من این است که نکند اهتمام جوانان عزیز علاقمند به حضرت عالی به شرع انور، با شنیدن این نوع جملات از جنابتان، کم‌رنگ شود و مثلا گمان کنند شرکت در چنین مجالسی هیچ شبهه و اشکالی ندارد، بالأخره جناب عالی شأنی دارید که گروه زیادی برای سخنانتان حساب ویژه باز می کنند.

سوم: ناگفته پیداست که نگرانی من از جنس نگرانی‌های جناحی نیست و تنها در اندیشه دین هستم‌.

در پایان باید به حضرت‌عالی تبریک بگویم که زمینه‌ای را فراهم آورده‌اید که دیگران بتوانند بدون واهمه با شما بحث کنند و دستشان هنگام نوشتن نلرزد و بر خود وظیفه می‌دانم از برخی اهانت هائی که از سوی بعضی از هم‌لباسان من به حضرت‌عالی شده عذرخواهی کنم و توقع دارم تندی آنان را نیز حمل بر عناد نفرمائید و با مهربانی موروث پدری پاسخشان دهید، گاهی تندی‌ها شاید به دلیل آن باشد که عواطف دینیشان جریحه دار شده و نمی توانند بین اظهار نظر و ادب دینی جمع کنند.

با سپاس مجدد، برادرتان محمد رضا نائینی

ارسال نظرات