۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۴۶۴۴۳۵
کارشناس مسائل ديني:

تواضع ثمره عِلم است

کارشناس مسائل ديني با بيان اينکه در روايت از تواضع به عنوان تنها خصلتي که ديگران به آن غبطه نمي خورند ياد شده است، گفت: تکبر شيطان، نخستین معصيت عالم خلقت بود.
حجت الاسلام سيد حسين مسعودي علوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در کاشان، حجت الاسلام سيد حسين مسعودي علوي سه شنبه شب در تکيه حضرت علي اکبر(ع) در جوار مضجع نوراني حضرت سلطان محمود بن امام باقر(ع) دارالسياده علوي کاشان، با تأکيد بر اينکه عملي که جهت رفع تکليف باشد مؤثر واقع نمي شود، گفت: گناهان موجب بازگشت اعمال مي شوند.

وي افزود: پيامبر اسلام(ص) مي فرمايد افرادي که از روي فخر خانه اي بنا کنند، در روز قيامت بايد همان خانه را روي دوش خود حمل کنند.

حجت الاسلام مسعودي علوي با بيان اينکه تکبر شيطان، اولين معصيت عالم خلقت بود، گفت: انسان در ابتدا از آبي بد بود است و در آخر نيز به مردابي گنديده تبديل مي شود، از اين رو نبايد تکبر بگيرد.

کارشناس مسائل ديني با اشاره به اينکه پيامبر اسلام(ص) مي فرمايد اگر سه خصلت در انسان نمي بود، او از تکبر گردن خود را به طرفي نمي چرخاند، افزود: اولين آن بيماري است، چرا که کسالت انسان سبب دوري او از تکبر مي شود.

وي با بيان اينکه فقر دومين موردي است که انسان را از تکبر دور مي کند، گفت: برخي متمولين با ثروت خود مانور اجتماعي مي دهند و در جهت تبعيت ديگران از خود بر مي آيند.

حجت الاسلام مسعودي علوي با اشاره به اينکه مرگ از تکبر جلوگيري مي کند، ابراز کرد: تواضع در مقابل تکبر است و در روايت از تواضع به عنوان تنها خصلتي که ديگران به آن غبطه نمي خورند ياد شده است.

وي با بيان اينکه در روايات از تواضع به عنوان ثمره علم ياد شده است، گفت: تواضع يکي از شاخصه هاي عالم واقعي است، چرا که علم بعد از مدتي تلاش حاصل مي شود، اما تواضع را در هرکسي نمي توان يافت.

کارشناس مسائل ديني، ماندگاري نام ملا احمد نراقي را در تواضع ايشان دانست و افزود: شيخ عباس قمي به همه نوشته هاي خود در مفاتيح عمل کرد و بعد آن را به چاپ رساند.

حجت الاسلام مسعودي علوي با تأکيد بر همراه بودن علم با عمل، گفت: دارا بودن علم و ثروت در برخي موجب تکبر مي شود و شرايط حفظ انسانيت را براي آنها سخت مي کند.

کارشناس مسائل ديني، والدين و اقربين را در کمک مالي مقدم دانست و ابراز کرد: پدر مالک همه اموال فرزند است و دين اسلام، صَرف پول بين پدر و پسر را مجاز دانسته است./202/1307/ب1

ارسال نظرات