۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۴۶۴۷۹۱

وجود بیش از ۱۲ هزار مکتب‌خانه قرآنی در مراکش

وزارت اوقاف مراکش از وجود بیش از ۱۲ هزار مکتب‌خانه آموزش قرآن در این کشور خبر داد
مکتب‌خانه قرآنی


به گزارش خبرگزاری رسا، براساس آمار و اطلاعات بخش برنامه‌ریزی و آمار اداره آموزش سنتی و مبارزه با بی‌سوادی در مساجد وابسته به وزارت اوقاف مراکش، ۱۲۲۴۱ مکتب‌خانه آموزش قرآن در کشور مراکش وجود دارد.

حدود ۳۱۷۷۸۴ قرآن‌آموز در دو بخش بانوان و آقایان و از گروه‌های سنی مختلف در این مراکز به امر فراگیری قرآن کریم مشغول هستند که ۲۵,۳۸ درصد این نسبت را بانوان تشکیل می‌دهند.
 
بر اساس این آمار که طی فاصله زمانی أکتبر ۲۰۱۵ میلادی تا فبرایر ۲۰۱۶ میلادی را شامل می‌شود، تعداد مدارس آموزش سنتی در مراکش به ۲۸۷ مدرسه می‌رسد که ۲۷۸۵۲ دانش‌آموز دختر و پسر در آن‌ها مشغول به تحصیل هستند.

اما در خصوص مراکز آموزش حفظ قرآن که در طول سال و با نظارت شوراهای علمی محلی فعالیت ‌می‌کنند باید گفت که تعداد آنها به ۲۰۷۳ مرکز  می‌رسد که ۱۰۹۳۵۲ قرآن‌آموز دختر و پسر در آن‌ها مشغول فراگیری قرآن هستند.

به گزارش ایکنا این در حالی است که حدود ۹۲,۵۰ درصد از مکتب‌خانه‌های قرآنی مراکش در مساجد قرار دارند و تنها ۷.۵۰ درصد آنها در خارج از مساجد فعالیت می‌کنند که حدود ۸۲.۰۹ درصد این مکتب‌خانه‌ها در مناطق روستایی واقع شده‌اند.

اما در رابطه با شیوهای حفظ و آموزش قرآن در این مکتب‌خانه‌ها باید گفت که حدود  ۴۷,۷۷درصد آن‌ها از ابزارها و شیوه‌های سنتی برای آموزش قرآن استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که تنها ۱۰.۸۲ درصد آن‌ها از ابزارهای مدرن و ۴۱.۹۵ درصد آن‌ها همزمان از ابزار‌های مدرن و سنتی با هم بهره می‌برند./982/ب101/د

ارسال نظرات