۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۴۶۵۰۵۲
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

پیمان‌شکنی در سرشت مسؤولان آمریکا است/ لزوم واکنش شدید ایران به طرح تمدید تحریمها

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به تمدید تحریمهای 10 ساله آمریکا علیه ایران، این اقدام را ناقض قرارداد برجام دانست و گفت: مسؤولان آمریکایی با این عمل بار دیگر نشان دادند که پیمان‌شکنی و کارشکنی در سرشت آنها نهادینه شده است.
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به تصویب طرح تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله علیه ایران در مجالس نمایندگان و سنای آمریکا، اظهار کرد: این اقدام نقض آشکار توافق‌نامه هسته‌ای برجام است.

وی با تأکید بر ضرورت واکنش شدید و متقابل ایران در برابر این اقدام آمریکا، افزود: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب هم پیش‌تر فرمودند اگر آمریکایی‌ها برجام را پاره کنند ما آن را آتش می‌زنیم؛ از این‌ رو مردم هم توقع دارند نظام اسلامی واکنش مناسبی به تمدید تحریمها علیه ایران نشان دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: تمدید تحریمها علیه نظام جمهوری اسلامی برخلاف بندهای مختلف برجام بوده و بار دیگر نشان داد که دولتمردان آمریکایی همچنان پیمان‌شکن و بدعهد هستند و این ویژگیها در سرشت آنها نهادینه شده است.

وی گفت: با وجود اینکه ایران به تمامی تعهدات خود در توافق‌نامه برجام عمل کرد و مجامع بین‌المللی هم بر این موضوع مهر صحه گذاشتند؛ اما آمریکا همچنان به پیمان‌شکنی خود ادامه می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: پیمان‌شکنی و نقض برجام از سوی مسؤولان آمریکایی نشان‌گر ماهیت پلید و استکباری این دولت در جهان است؛ زیرا برجام یک توافق بین‌المللی بوده و نقض آن از سوی یک دولت نشان‌دهنده غیرقابل اعتماد بودن آن کشور در مجامع بین‌المللی است.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: البته ملت ایران از تمدید تحریمها هراسی ندارد؛ زیرا چهار دهه است که در برابر تحریمهای سیاسی، نظامی و اقتصادی مقاومت کرده و در سایه همین تحریمها هم رشد کرده و روزبه‌روز استقلال و خودکفایی بیشتری به دست آورده است.

وی افزود: چشم امید ملت ایران هیچ‌گاه به برجام نبود و نیست؛ بلکه آنها همواره به فضل الهی و توانایی‌های داخلی خود امید داشتند؛ ازاین‌رو تمدید تحریمها علیه ایران در آمریکا نمی‌تواند کوچک‌ترین خللی در عزم و اراده ملت ایران برای پیشرفت و توسعه به وجود بیاورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: تصویب طرح تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله علیه ایران در مجالس نمایندگان و سنای آمریکا نشان‌دهنده ناتوانی آمریکا در برابر نظام اسلامی است هرچند که همانند گذشته این تحریمها تأثیری بر اراده و مقاومت ملت ایران نخواهند گذاشت.

گفتنی است، یازدهم آذر مجلس سنای آمریکا با اکثریت ٩٩ رأی موافق و بدون رأی مخالف، قانون تحریم ایران مصوب سال ١٩٩٦ کنگره آن کشور (قانون داماتو) را به مدت 10 سال دیگر تمدید کرد.

پیش‌تر این طرح با اکثریت ٤١٩ رأی موافق در برابر یک رأی مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود و اکنون با مصوبه هر دو مجلس نمایندگان و سنا، تمدید قانون تحریم‌ها تنها به امضای باراک اوباما نیاز دارد.

کاخ سفید اعلام کرده رییس جمهور آمریکا طرح تمدید قانون تحریم‌های ایران را امضا می‌کند؛ اما تحریم‌های اتمی، مطابق توافق برجام اجرا نخواهد شد.

در برابر این اقدام، مجلس شورای اسلامی ایران هم طرحی را برای ازسرگیری فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای تهیه کرده است، بنا به گفته اکبر رنجبرزاده، عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی این طرح که در حال اضطرار تهیه شده، دولت را مکلف می‌کند در صورت تأیید مصوبه سنای آمریکا از سوی رییس جمهور ایالات متحده، به توافق برجام پایان دهد و مسیر فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای را از سر بگیرد، بر اساس برنامه قرار است طرح مجلس برای ادامه غنی‌سازی امروز(یکشنبه) در صحن علنی مطرح شود./9314/302/ب2

ارسال نظرات