۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۴۶۵۱۹۶
آیت‎الله جوادی آملی:

زینت انسان دل بستن به خداوند است/ اعتقاد به معاد ضامن اجرای اخلاق در جامعه است

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این‎که معاد ضامن اجرای اخلاق در جامعه است، گفت: هرگز عمل، عامل را رها نمی‎کند، عمل زنده است و با عمل رابطه قطعی دارد و در قیامت دامن او را می‎گیرد و این عقیده انسان را حفظ می‎کند.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه قاف با اشاره به اینکه معاد ضامن اجرای اخلاق در جامعه است، گفت: هرگز عمل، عامل را رها نمیکند، عمل زنده است و با عمل رابطه قطعی دارد و در قیامت دامن او را میگیرد و این عقیده انسان را حفظ میکند که کاری که کرد هرگز معدوم نمیشود و آثارش در جهان باقی میماند.

وی افزود: این که میگویند دروغگو رسوا میشود، به همین دلیل است، بعد از بیست سال، اثر این دروغ در جهان باقی میماند و فرد رسوا میشود، ممکن است حتی خودِ فرد هم در جامعه نباشد اما باز رسوا میشود، انسان هم که با آبرو زنده است، برای همین در دعاها از خداوند میخواهیم که ما را در برابر چشم شاهدان رسوا نکن، این عقیده است که انسان را از گناه بازمیدارد، ما زنده به آبرو هستیم.

مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر اینکه هیچ موجودی از بین نخواهد رفت، ابراز کرد: هیچ موجودی را نمیشود رأسا از دایره هستی بیرون آورد و هر چیزی که هست، وجود دارد و هیچ چیزی در عالم وجود ندارد که معطل باشد، هر چیزی که هست در جهان هستی باقی میماند، انسان باید معاد را باور کند و به درستی به معاد باور داشته باشد.

وی بیان کرد: خداوند فرمود نه ما بازیگر هستیم و نه عالم باطل است، ما حق هستیم و عالم هم به حق خلق شده است، عالم حساب و کتابی دارد، ما عالم را به گونهای خلق نکردیم که هر کسی برای خودش بیاید و بچرد و برود، نه این عالم جامه حق را پوشیده است، کسوت حق بر بدن عالم پوشانده شده است، این عالم پیچیده به حق است و نمیشود این جامه را از بدن عالم درآورد.

حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به اینکه خداوند همواره در جهان خلقت اشیای مرده را زنده میکند، ابراز کرد: در بهار درختان و گیاهان زنده میشود، خاک مرده پایِ درخت تبدیل به میوه و ثمر میشود و انسان آن را استفاده میکند و در واقع این خاک تبدیل به موجود زنده میشود، خداوند همواره دارد به معاد اشاره میکند.

وی گفت: خداوند از هیچ این نظام سپهری را ساخته است و اصرار قرآن کریم درباره آسمان و زمین است که بگوید ما زمین را مزین کردیم، حواستان جمع باشد که اگر شما خانه و فرش خوبی دارید این زینتالارض است، اینها از آن شما نیست، اگر بوستان و برج و اتومبیل است، اینها زینتالارض است و اگر کسی بالا برود و شمس و قمر را تصاحب کند، باز هم زینت را تصاحب نکرده است، زیرا شمس و قمر زینت آسمان است و زینت انسان نیست، زینت انسان همان ایمان است که در سوره مبارکه حجرات به آن اشاره کرد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه خداوند میفرماید در خلقت آسمانها و زمین تفاوتی نمیبینید، اظهار کرد: اختلاف با تفاوت فرق دارد، اختلاف زینت است و باید وجود داشته باشد، اما هیچ چیزی فوت نشده است، یعنی همه چیز سرِ جای خود دارند کار خود را انجام میدهند، هر ستارهای در جای خود است و چیزی جا نیفتاده است که بینظمی اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در حدیث قدسی فرمود اگر طرف من حرکت کنید، اگر یک قدم بردارید، ده قدم خداوند به سوی شما خواهد آمد، اگر شما قدم قدم به سمت خداوند بیایید او به سمت شما هروله میکند، در متن روایت کلمه «یهرول» آمده است، شما کدام مقصد و قله را دیدهاید که وقتی شما به سمت آن حرکت میکنید، آن مقصد با سرعت بیشتری به سوی شما بیاید، حرکت به سوی خدا اینگونه است./914/پ202/ج

ارسال نظرات