۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۴۶۶۰۸۹
استاد حوزه علمیه:

عبادت مقدمه شناخت است

استاد حوزه علمیه خراسان گفت: انسان در زمان خواندن خدا باید به هیچ اسباب و وسیله دنیوی نیندیشد و تنها او را بخواند.
حجت الاسلام قنبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام قنبری راد، مسؤول دفتر آیت الله زنجانی شب گذشته در حرم مطهر رضوی با بیان این که در دعای 28 صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) روش تضرع و پناه بردن به خداوند را به انسان می آموزد، گفت: در این دعا امام سجاد(ع) می فرمایند خداوندا تنها تو را می خوانم پیش از آنکه دیگری را بخوانم و پناه بردن به خدا باید آنگونه باشد که هنگام خواندن پروردگار هیچ کس در نظرش نباشد. 

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در ادامه می فرمایند خداوندا در امیدواری و پناه بردن من به تو احدی با من شراکت نداشته و من کسی را شریک تو قرار نمی دهم و شرک به تو در دعا نمی ورزم؛ به عبارت دیگر امام سجاد(ع) شرک در دعا را مانع استجابت آن می داند که اگر در حین خواندن خداوند توجهت به غیر او باشد، آن خواندن پروردگار باطل است. 

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که انسان تنها در زمان خواندن خدا باید به هیچ اسباب و وسیله دنیوی نیندیشد، خاطر نشان کرد: به فرموده امام صادق(ع) خداوند بد می داند کارها را بدون وسیله جاری کند که البته این وسیله نیز باید از جانب خداوند و نه بشریت تعیین شود. 

حجت الاسلام قنبری راد با بیان این که هر کس بناست کاری برای بشریت انجام دهد، مبادی اش را نیز باید خودش تعیین کند، تصریح کرد: مرحوم شیخ جعفر شوشتری در یکی از سخنرانی های خود می فرمایند مردم، همه شما را به توحید دعوت می کنند و من شما را به شرک دعوت می کنم؛ بنابراین در کارهای خود خداوند متعال را شریک قرار دهید. 

وی در پاسخ به این شبهه که چطور می  توان در هنگام خواندن خداوند متعال نامی از ائمه آورد و از آنان کمک گرفت، یادآور شد: اگر در هنگام خواندن خداوند کسی را واسطه و وسیله در نزد خداوند قرار دهید با آنکه کسی را هم ردیف پروردگار عالم بدانید معانی مجزایی دارد. 

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که در هنگام خواندن خداوند متعال نباید کسی را هم ردیف با او بدانیم، تصریح کرد: مطابق با فرمایش قرآن ای کسانی که ایمان آوردید تقوای الهی پیشه کنید و خود را از این که در معرض عصیان قرار بگیرید، دور نگاه دارید. 

حجت الاسلام قنبری راد با بیان این که ما اهل بیت در دعای توسل به 14 معصوم که به عنوان وسیله و واسطه هستند، توسل می کنیم، یادآور شد: در واقع ما آنها را میان خود و خداوند واسطه قرار می دهید، در حقیقت خداوند متعال تاکید دارد اهل بیت را واسطه قرار دهد زیرا که ما باید در سیر زندگی ائمه اطهار مطالعه ای در راستای شناخت آنان داشته و سیره آنان را به عنوان سیره زندگی خودمان قرار دهیم تا محبوب پرودگار شویم. 

وی با بیان این که خداوند می خواهد با این الگو قرار دادن ها مسیر هدایت را برای ما باز کند، بیان کرد: امام سجاد(ع) نیز در دعای خود صلوات بر محمد و خاندان او می فرستند اما به خداوند متعال می فرمایند احدی در خواندن تو شریک نیست و هیچ کس را هم مرتبه و درجه با تو نمی دانم و در خواندن دعا به همراه گرفتن حاجت تو را ملاک خود قرار می دهم. 

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که امام سجاد(ع) همواره خداوند را خوانده و به چیز هایی که در نزد او مقدس هستند، قسم می دهد، گفت: بدون شک این شیوه دعا کردن و تضرع نزد پرودگار عالم است و انسان باید در حین خواندن پرودگار عالم به دیگری توجهی نکند. 

حجت الاسلام قنبری راد با بیان این امام سجاد(ع) در مناجات خود خداوند را والامرتبه می داند، اظهار کرد: انسان باید با مطالعه در صفات خداوند او را شناخته و بداند او یگانه و یکتا بوده و همتایی در سراسر عالم هستی ندارد، همچنین تمام نیروی نفوذ ناپذیر هستی در وجود اوست و کس دیگری توانایی نفوذ و رسیدن به حقیقت را جز پرودگار عالم ندارد. 

وی با بیان این که انسان باید در مطالعه صفات خداوند، او را بیش تر بشناسد، افزود: خداوند متعال در بیانی می فرماید من جن و انس را نیافریدم مگر اینکه من را عبادت کنند، امام رضا(ع) می فرمایند منظور خداوند در این عبارت از (لیعبدوا) شناخت خدا است چراکه شناخت او لطف به جهانیان بوده و هر کس که او را شناخت، توفیقاتش تیز به مراتب بالاتر می رود. 

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که عبادت مقدمه شناخت است، خاطر نشان کرد: شیطان رجیم 6000 سال در درگاه پرودگار عبادت کرد اما در نهایت از درگاه یگانه هستی رانده شد و با این تعبیر، می توان دریافت هرچه انسان در شناخت خداوند موفق تر باشد، بنده تر بوده است آنگونه که امام سجاد(ع) نیز می فرمایند باید انسان دست خدا را بالاتر از همه دست ها دانسته و بداند تنها پرودگار است که هر آنچه اراده کند به وقوع می پیوندد./201/864/ب1

ارسال نظرات