۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۴۶۸۵۵۷
جلیلی:

جریان روشنفکری را ایدلوژیک‌ترین جریان فکری در سینما می‌دانم

جلیلی گفت: بر خلاف ادعاهای موجود، من جریان روشنفکری را ایدلوژیک‌ترین جریان سینمای فعلی کشورمان می‌دانم که هر کس که همانند آنها نمی‌اندیشد را تخطئه می‌کنند.
وحید جلیلی

به گزارش خبرگزاری رسا، مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره عمار با  اشاره به مشکلات موجود در سینمای ایران، گفت: امروز چالش پیش روی ما سازمان تولید نیست، زیرا در این حوزه ما توانسته‌ایم عملکرد مطلوبی داشته باشیم.

وی افزود: برای مثال می‌توانم به ساخته شدن فیلم‌هایی چون «ایستاده در غبار»، «یتیم‌خانه ایران»، «سیانور» و «ابوزینب» در یک سال گذشته اشاره کنم که تا به امروز این حجم فیلم انقلابی در طول یک سال سابقه نداشته است، اما مشکل اصلی سینمای ما به سازمان تماشا بر می‌گردد.

وحید جلیلی هم چنین تصریح کرد: به وجود آمدن این وضعیت نامناسب در سازمان تماشا از نگاه من، نشأت‌گرفته از فعالیت جریاناتی خاص است که طی یک دهه گذشته به‌شدت سینما را محل تخت و تاز خود قرار داده‌اند. نکته جالب اینجاست که این جریانات از سوی قدرت‌های جهانی حمایت می‌شوند! چنین وضعیتی سبب‌شده تا فیلمی نظیر «یتیم‌خانه ایران» نتواند آنگونه که لازم است در گیشه با استقبال مواجه شود.

وی با بیان اینکه از نقش ماهواره‌ها در موفقیت برخی فیلم‌ها در گیشه نمی‌توان غافل بود، گفت: اگر به میزان فروش برخی آثار در گیشه دقت کنید متوجه خواهید شد تعدادی از آن قبیل آثار در حالت عادی حتی قادر نبودند یک دهم فروش فعلی خود را داشته باشند، اما با حمایت تیزرهای ماهواره‌ای، این کارها با وجود نداشتن کیفیت لازم، توانستند فروش بالایی کنند، البته وقتی می‌خواهیم فروش بالا را اهرمی برای موفقیت یک فیلم ذکر کنیم باید به این نکته دقت کنیم که این دست کارها تنها ۵ درصد مردم ایران را به عنوان مخاطب خود داشته‌اند.

جلیلی ادامه داد: منظورم این است که مخاطبان واقعی سینما که آحاد مردم هستند سال‌هاست با سینما قهر بوده و آن را فراموش کرده‌اند، چون فیلم‌هایی را  که مد نظرشان است در سینما نمی‌بینند. در این میان در اکران‌های مردمی که در جشنواره عمار طی یکسال گذشته انجام شده، گوشه‌ای از حضور مردم را در سینماها شاهد بودیم، البته نه‌تنها سینما، بلکه مساجد، حسینه‌ها و منازل، این بار میزبان مردم بود.

این منتقد سینما، هم چنین جریان روشنفکری را ایدلوژیک‌ترین جریان دانست و گفت: جریانات روشنفکری همیشه فیلم‌سازان انقلابی را با این بهانه سرزنش می‌کنند که در فعالیت‌هایی خود ایدلوژیک رفتار می‌کنند و از رفتار سینمایی دور هستند، اما آنچه در عمل می‌بینیم دقیقا خلاف این واقعیت است، زیرا می‌بینیم که رفتار آنهاست که کاملا ایدلوژیک است و به هیچ‌وجه در دایره تصمیمات سینمایی نمی‌گنجد.

وی تصریح کرد: درباره وضعیت نامناسب در سازمان تماشا همین اندازه باید بگویم که فیلم‌های رو حوضی برای زمان طولانی فرصت اکران پیدا می‌کنند، اما فیلم‌های انقلابی این فرصت به‌درستی در اختیارشان قرار نمی‌گیرد. نکته دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم به برخورد جشنواره‌های خارجی با فیلمسازان انقلابی بر می‌گردد. در اینجا سوالی را مطرح می‌کنم که امیدوارم کسی به آن پاسخ دهد. چرا فیلم‌سازانی نظیر ابراهیم حاتمی‌کیا و ابوالقاسم طالبی که کیفیت کارهایشان غیرقابل انکار است در جشنواره‌های خارجی موفق نیستند، اما فیلمی که هیچ چیز جز سیاه‌نمایی ندارد با استقبال همه جانبه آنها رو برو می‌شود.

جلیلی ادامه داد: جشنواره عمار تمام تلاش خود را می‌کند تا با عملکرد خود تاثیری مثبت بر سازمان تماشا داشته باشد. در این راستا رسانه‌ها می‌توانند به ما یاری بسیاری برساند. نکته پایانی این است که پیامبر(ص) در طول حیات مبارک خود بارها از هنرمندان مسلمان حمایت کرد. این اتفاق هم‌اکنون توسط مقام معظم رهبری نیز رخ می‌دهد، تنها کافیست از این چراغ راه استفاده کنیم تا مسیر پیش‌رویمان روشن شود./872/102/ب3

 

ارسال نظرات