۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲
کد خبر: ۴۷۰۹۵۶
از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صورت می گیرد؛

تولید محصولات دیجیتالی آثار مکتوب

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: این کتابخوان در پی آن است كه ضمن فراهم آوردن دسترسي سريع و آسان به كتاب ها و مجلات، دايره مخاطبان محتواي وزين توليدي را نيز گسترش می دهد.
محمد پهلوانی مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

محمد پهلوانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به اقدام این پژوهشگاه در راستای نشر دیجیتال آثار مکتوب خود پرداخت و اظهار داشت: نشر دیجیتال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان ناشر اختصاصی نشر دیجیتال آثار پژوهشگاه تاکنون بیش از 170 اثر مکتوب را در قالب دیجیتال (نرم افزار موبایل اندروید) منتشر کرده و روند تولید و عرضه دیجیتال آثار در حال توسعه است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به معرفی کتابخوان همراه پژوهان پرداخت و گفت: این کتابخوان، سامانه پژوهشی توليد و توزيع كتاب الكترونيك است که با رعايت قانون كپي رايت، پیاده سازی شده و در پی آن است كه ضمن فراهم آوردن دسترسي سريع و آسان به كتاب ها و مجلات، دايره مخاطبان محتواي وزين توليدي را نيز گسترش می دهد.

وی افزود: این نرم افزار که توسط مدیریت فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیاده سازی شده است، ضمن تسهیل در امر مطالعه کتاب، از ابزارها و قابلیت های متعدد پژوهشی برای پژوهشگران برخوردار می باشد.

امکانات و قابلیت های نرم افزار کتابخوان پژوهان

پهلوانی تصریح کرد: از مهم ترین امکانات و قابلیت های نرم افزار کتابخوان پژوهان می توان به بروزرسانی نرم افزار و افزودن کتاب به کتابخانه شخصی از طریق اتصال به اینترنت، ایجاد و مدیریت کتابخانه شخصی، نمایش تمام صفحه کتاب ها در دستگاه همراه(که با کلیک بر روی صفحه امکانات نمایشی و پژوهشی نمایش داده می شود)، دسته بندی موضوعی کتب و مطالب، جستجو در عناوین و متون، تاریخچه مطالعه، علاقمندی ها، امکان انتخاب و کپی و اشتراک گذاری بخشی از متن اشاره کرد.

وی ابراز داشت: از دیگر قابلیت های این نرم افزار، اشتراک گذاری تمامی صفحه یا بخشی از متن، امکان یادداشت گذاری بر متون،امکان هایلایت بخشی از متن، پیمایش آسان و با افکت و با قدرت تاچ بالا در صفحات، دسترسی به مشخصات کتاب، بخش تنظیمات (تنظیم ویژگی های نمایش متن، تنظیمات نوع و اندازه قلم و فونت، تعیین فاصله بین خطوط، تنظیمات مطالعه نمایش روز و شب) است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره اهداف کتابخوان پژوهان گفت: این کتابخوان با اهداف ارائه نسخه کامل و مطابق با نسخه مکتوب آثار و کتب، ارائه امکانات کاربری و پژوهشی، ارايه محتوا با بهترين كيفيت، ارائه کتابخانه ای کاربردی و پرمحتوا، همیشه و همه جا همراه شما، ارائه کتب و محصولات بسیار ارزان تر از نسخه مکتوب، رعایت قانون کپی رایت و احترام به ارزش معنوی آثار، ارائه محصول به شیوه دیجیتال، کمک به حفظ محیط زیست و ارزيابي نيازها و اقضائات بومي مخاطبان تولید شده است.

وی درباره آمادگی نشر دیجیتال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برای تبدیل آثار مکتوب دیگر مراکز اظهار داشت: با استفاده از پژوهان سازمان‏ها، مؤسسات، علما، پژوهشگران و... می‌توانند آثار و کتب خود را به یک بانک اطلاعاتی ارزشمند تبدیل کرده و با استفاده از کتابخوان همراه پژوهان ارائه کنند.

پهلوانی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان ناشر دیجیتال، به مؤسسات، مراکز، ناشران و پژوهشگران اعلام می کند که این نرم افزار می تواند فضای مناسبی را برای انتشار آثارشان فراهم کند، بنابراین علاقه‌مندان به داشتن نسخه الکترونیکی آثار خود، می توانند متون آثار خویش را در اختیار این پژوهشگاه قرار دهند و در زمانی کوتاه نسخه الکترونیکی آن را همراه با قابلیت‌های کاربردی و ویژگی‌های بسیار ارزنده به صورت نرم افزار رایانه ای در قالب لوح فشرده به همراه نسخه آندرویدی آن دریافت نمایند./822/302/ب3

ارسال نظرات