۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۴۷۲۳۰۴
مدرس حوزه و دانشگاه:

فن مناظره در حوزه آموزش داده شود

نویسنده کتاب «حکومت دینی» با بیان اینکه فن مناظره در حوزه آموزش داده نمی شود که باید تدریس شود، گفت: در مناظره باید دلایل شبهه افکنان را دید و دیگر اینکه مکانیسم پاسخ به شبهه را بلد باشیم.
حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام شریعتی تبار، مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی درنشست تحليل و بررسي مقالات برگزیده در همایش «تبلیغ در فرهنگ رضوی» ویژه روحانیان مستقر و هجرت سراسر کشور از سری برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا(ع) که ظهر امروز 17 دیماه در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: در برخی مواقع مخاطب ما اهل استدلال و برهان و تفکر است و می توان با استدلال مسایل را تبیین کرد.

وی با بیان اینکه اما در برخی شرایط مخاطب ما از لحاظ استدلالی و عقلی قوی نیست، افزود: در این شرایط برای تبلیغ امر دین باید از خطابه و موعظه استفاده کرد که نقش تأثیرگذاری در دل و جان آدمی دارد.

مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: اما در برخی مواقع دیگر مخاطب ما نه اهل استدلال و تفکر است و نه تفکر و باید با این مخاطب جدل کرد که می توان از مناظره استفاده کرد اما در صورتی که این مناظره همراه با هدایت و ارشاد باشد.

حجت الاسلام علی اکبر نوایی، محقق و پژوهشگر حوزوی در ادامه این نشست با تحلیلی درباره مقاله برگزیده حجت الاسلام عرب اسدی از سمنان، گفت: دو جنبه این مقاله به حیث تمرکز و موضوع فاخر بود.

وی ادامه داد: انسجام ساختاری و فراوانی منابع و بیان روشن و پردازش مناسبی این مقاله دارد و نکته حائز اهمیت این است که باید درس بگیریم چرا که فن مناظره در حوزه آموزش داده نمی شود که باید تدریس شود.

نویسنده کتاب «حکومت دینی» گفت: در مناظره باید دلایل شبهه افکنان را دید و دیگر اینکه مکانیسم پاسخ به شبهه را بلد باشیم و از طرفی یک مبلغ باید ذهنی پر از اطلاعات علمی داشته و از جامعیت نسبی در این زمینه برخوردار باشد.

حجت الاسلام زمانی با بیان اینکه در کنار تکنیک ها و ابزارهای علمی که در مناظره استفاده می شود تنها موضوع اثرگذاری صرفا علم نیست، اظهار کرد: چرا که قلب حضرت رضا(ع) سرشار از مودت و محبت نسبت به بندگان است.

محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: در واقع سعه روحی و معنوی افراد در تأثیرگذاری بر روی مخاطب بیش از منطق علمی موثر است./202/934/ب1

ارسال نظرات