۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۸
کد خبر: ۴۷۶۴۶۴
جلیلی:

جامعه از سبک زندگی فاطمی فاصله گرفته است

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: اگر مفهوم شهادت از هیأت های مذهبی جدا شود، دیگر چیزی باقی نمی ماند و هیأت ها باید مواضع حزن و فرح اهل بیت(ع) در جامعه را به درستی تبیین کنند.
وحید جلیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وحید جلیلی در هفتمین همایش هیأت های محوری و برگزیده کشور، با بیان مفهوم والای شهادت، عنوان کرد: اگر مفهوم شهادت از هیأت ها جداشود، دیگر چیزی از ارزش ها باقی نمی ماند و این هیأت ها برای این شکل گرفته اند که شهادت را معنا کنند.

وی افزود: پیام شهدا، دو شاخص مهم دارد و در جامعه ای که خط شهادت در آن زنده است، ترس و غم جا ندارد و اگر هیأت ها می خواهند کارآمدی خود را ارزیابی کنند، باید ببینند که توانسته اند پیام شهدا را به جامعه منتقل کنند یا خیر.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تصریح کرد: کار هیأت ها، رواج ابتهاج و شادکامی مؤمنانه و ترویج شادی معنوی است که شهدا و به ویژه امام حسین(ع)، برای جامعه ایجاد کرده اند.

وی افزود: خطبه منای سید الشهدا(ع) منبع بزرگی از معارف است که متأسفانه کمتر در هیأت های مذهبی و جامعه به آن توجه شده است، که اهداف امام از قیام و تعریف دقیقی از امر به معروف و نهی از منکر در آن بیان شده است که در بیشتر مواقع با تعریفی که ما از امر به معروف داریم، متفاوت است.

جلیلی توجه سیدالشهدا(ع) به امور اجتماعی و مشکلات جامعه را یکی از اهداف مهم قیام عاشورا دانسته و تأکید کرد: در امر به معروف امام حسین(ع)، توجه به کارتن خواب های جامعه اهمیت دارد و نهی از منکر آن نیز دعوت به نوعی دین‌داری است که با تقسیم عادلانه بیت المال همراه است.

وی افزود: وظیفه هیأت های مذهبی این است که جنس فرح و حزن و نگرانی اهل بیت(ع) را درک کرده و آن را در جامعه ترویج کنند و در خطبه منا این مواضع به خوبی ترسیم شده است.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: هنگامی که ما نتوانیم معارف فاطمی را در جامعه ترویج کنیم، عده ای از سرمایه داران در کاخ های خود، روضه فاطمیه برگزار می کنند و به دنبال این هستند که بگویند این جریان، ارادتمندان اهل بیت است در حالی که در تفکر حضرت زهرا(س)، « الجار ثم الدار» متجلی است که اگر تمام معارف را کنار بگذاریم و همین یک کلام را سرلوحه کارها قرار دهیم، تحولی عظیم در زندگی فردی و اجتماعی ایجاد می کند.

وی فراموشی فرهنگ و معارف فاطمی را از مهم‌ترین مشکلات جامعه اسلامی برشمرد و اذعان کرد: سبک زندگی امروزی ما، برمبنای فرهنگ فاطمی نیست و اگر ما نتوانیم این فرهنگ را ترویج کنیم، موضع دقیق ناراحتی و غم و حزن حضرت زهرا(س) شناخته نمی شود و در واقع باید گفت ما برخی از معارف کلیدی فاطمی را سانسور و فراموش کرده ایم.

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود گریه بر اهل بیت را باعث رهایی از غم های پست و دنیوی دانست و تأکید کرد: باید این موضوع در جامعه تبیین شود که به چه علت حضرت زهرا(س) به میدان آمد و به شهادت رسید و در این صورت است که اشک بر فاطمه(9)، از یک جنبه ما را از غم ها و نگرانی های پست و بی مقدار دنیوی جدا کرده و از سوی دیگر، به جامعه اسلامی، وزانت می دهد.

وی افزود: وحدت، همبستگی و پیوند جامعه ایمانی، نیازمند محور است و باید مبانی مشترکی برای این وحدت وجود داشته باشد که منابع اهل بیت این محور مشترک است که می تواند هیأت ها را به هم نزدیک کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در پایان خاطرنشان کرد: اگر هیأت ها نگران فقر و مشکلات جامعه نباشند و جهادی برای خود در این مسیر تصور نکرده و تفکر«الجار ثم الدار» در بین آن ها وجود نداشته باشد، این همگرایی به وجود نخواهد آمد، اما وقتی بار مسئولیت بر دوش خود احساس کنند، ناچار به هم نزدیک شده و خود را در یک جبهه متحد می دانند که باید مشکلات جامعه را با یاری یکدیگر حل کنند./872/پ202/ج

ارسال نظرات