۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۴۸۱۳۹۶
حجت الاسلام پناهیان مطرح کرد؛

از خروجی پاتوق های سیاسی تا ارزش جبهه های مردم نهاد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: سیاست ورزی به معنای شناسایی افراد برای حضور در عرصه سیاسی و انتقال قدرت به آنها از طریق انتخابات است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام  علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه پیش از ظهر امروز در نخستین نشست جبهه مردمی انقلاب اسلامی که در حسینیه بختیاری های همدان برگزار شد با اشاره به انواع سیاست ورزی در جامعه، گفت: امروز در جامعه دو شیوه برای سیاست ورزی وجود دارد، سیاست ورزی به معنای شناسایی افراد برای حضور در عرصه سیاسی  و انتقال قدرت به آنها از طریق انتخابات است.

وی افزود: اگر ما این مجموعه عملیات را سیاست ورزی قلمداد کنیم به دو صورت انجام می شود نخست به شیوه پاتوقی که گروهی همفکر جمع می شوند و تصمیم ها گرفته می شود و افرادی که در بین مردم محبوب هستند به مردم معرفی می کنند و همه تصمیم ها در اتاق های فکر گرفته می شود.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: این پاتوق ها غیر از انتخابات، گفت وگوها را به رسانه ها، سایت ها و خبرگزاری ها منتقل می کنند و تصمیم ها انجام و حملات رسانه ای در آنها صورت می گیرد.

حجت الاسلام پناهیان ابراز داشت: روش بالا بسیار آسیب زا است و زمینه این را که گروهی اندک به گروه کثیری از مردم تحمیل کنند وجود دارد و آسیب دیگر آن این است که باندهای سیاسی در رودربایستی های حزبی قرار می گیرند و امکان تقوای جمعی کم می شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از آسیب های روش سیاست ورزی پاتوقی این است که افراد شایسته رشد نمی کنند و گفت و گوها به درستی صورت نمی گیرد و این جا خیلی از حق و باطل ها به هم آمیخته می شود.

استاد حوزه علمیه گفت: امروز پاتوق یا حزب در کشور ما زیاد وجود دارد، اما روش دیگر سیاست ورزی کاریزمای افراد است که برخی افراد به خاطر وجوه خانوادگی و شخصیتی برجسته می شوند و در امور سیاسی ورود می کنند.

وی ادامه داد: روش دوم در کشور ما رواج دارد و افراد به دلیل شهرت خود و یا خانواده در امور سیاسی ورود می کنند اما کسی نمی داند که او می تواند در امور سیاسی ورود کند یا خبر؟

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: در عرصه سیاسی نمی توان اشتباهات افراد را به گردن کسی انداخت و کسی نمی تواند رفتار فرد دارای کاریزما را مورد تأیید قرار دهد و بسیاری از انتخاب های بعد از انقلاب این گونه اتفاق افتاده است.

وی افزود: اگر حزب به معنای برآمده از متن مردم باشد و پایه های حزب در میان نخبگان جامعه استوار باشد و هسته مرکزی آن در هر شهر و استان وجود داشته باشد و از پایین به بالا رشد بکنند و مدام از طریق نخبگان رصد شوند و تصمیم گیر باشند و تصیمی سازی کنند؛ این شیوه شایسته ای است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: سازماندهی بدنه امری بود که پیامبر در مدینه آن را انجام می داد و باید دانست که چرا به سازماندهی خود بعد از انقلاب نپرداختیم و این امری مهم است.

وی افزود: در عرصه سیاست ما ز بالاییم بالا می رویم؛ درست نیست و قدرت عرصه ای است که هر کس وارد آن شود نمی خواهد کسی دیگر در آن وارد شود.

حجت الاسلام پناهیان گفت: برخی از استعدادها نه به خاطر جوان بودن بلکه به خاطر مقید بودنشان در زمینه سیاست ورود نمی کنند، ولی ورود افراد بعد از شناسایی و پرورش بسیار مبارک است وگرنه عرصه سیاست عرصه مشهورها و زرنگ ها خواهد شد.

وی افزود: بسیاری از افراد از مجلس هفتم تاکنون در پی آمدن من به عرصه سیاسی بودند و فکر می کنند که هر کس مشهور شد باید به عرصه سیاست ورود کند.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: فلک زده خواهد شد جامعه ای که سیاسیون آن بدون هیچ هنری و تجربه ای؛ سخنور و مشهور باشند و باید توجه کرد که برخی به دلیل مظلوم واقع شدن و واقع شدن در حادثه ای، در عرصه سیاسی ورود می کنند.

وی اظهار داشت: البته امروز جریان ولایت با بازوی شورای نگهبان مسائل سیاسی و ورود افراد را کنترل می کند اما شورای نگهبان نمی تواند استعدادیابی کند و این کار بر عهده جبهه های مردم نهاد است.

حجت الاسلام پناهیان در پایان گفت: در جبهه مردمی نخبگان حضور دارند و گفت و گو صورت می گیرد و جبهه مردمی انقلاب روش درستی را ایجاد کرده است، البته این که افراد مؤسس چه سبقه ای دارند و نتیجه کار چه شود هم فرع موضوع است و حتی نتیجه انتخابات بسیار فرعی است و نتیجه مهم نیست، بلکه باید راه درست طی شود و نتیجه پایدار مهم است./979/202/ب2

ارسال نظرات