۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۴۸۵۳۴۵
سازمان ملل:

استفاده از تسلیحات شیمیایی در موصل جنایت جنگی است

سازمان ملل تحقیق درباره احتمال استفاده از تسلیحات شیمیایی در موصل را در دستور کار قرار داد.
موصل

به گزارش خبرگزاری رسا، سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: درصورت مثبت اعلام شدن نتیجه تحقیقات درمورد استفاده از تسلیحات شیمیایی در موصل، ارتکاب جنایت جنگی در این شهر را تایید خواهد کرد.

دیدبان حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد در حال انجام آزمایش‌هایی بر روی تعدادی از غیرنظامیان عراقی در موصل است که احتمال داده می‌شود علیه آن‌ها از تسلیحات شیمیایی استفاده شده باشد.

۱۲ شهروند عراقی که در میان آن‌ها چند زن و کودک نیز دیده می‌شوند با علائمی شبیه به حمله شیمیایی تحت درمان قرار دارند. تحقیقات از این ۱۲ نفر که از اوایل ماه مارس در بیمارستانی واقع در شمال شرق موصل بستری شده‌اند، به زودی آغاز خواهد شد و سازمان ملل بر نتایج آن نظارت مستقیم خواهد داشت.

شاهدان عینی اعلام کرده‌اند تروریست‌های داعش در یک سال و نیم گذشته بار‌ها از سلاح شیمیایی در مناطق مختلف عراق استفاده کرده‌اند. نیروهای عراقی عملیات گسترده‌ای را برای بیرون راندن داعش از موصل آغاز کرده و به موفقیت‌های چشمگیری در پاکسازی این شهر دست یافته‌اند.

به نوشته باشگاه خبرنگاران، عناصر تروریستی اغلب برای جبران شکست‌های خود از تسلیحات ممنوعه علیه مردم بی‌دفاع استفاده می‌کنند. آن‌ها برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم، دست به اعدام‌های گسترده زده و یا برای فرار از منطقه‌ای به منطقه دیگر از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند./982/ب102/د

ارسال نظرات