۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۴۸۶۸۲۵
حجت الاسلام حشمتی:

هنرمندان آثاری برگرفته از مفاهیم قرآنی خلق کنند

معاون قرآن و عترت ارشاد با اشاره به اینکه کلام خدا ما را وادار به تفکر می‌کند، گفت: هنرمندان باید آثاری برگرفته از مفاهیم قرآنی خلق کنند تا نمادهای اخلاقی افراد را به سمت قرآن هدایت کند.
حشمتی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، آیین بازگشایی نمایشگاه آثار منتخب و تجلیل از برگزیدگان نخستین جشنواره طراحی اِلمان‌های شهریِ قرآن و عترت ١٨ اسفندماه ١٣٩٥ با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت ارشاد، اصغر امیرنیا مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت ارشاد، برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام حشمتی با اشاره به به نحوه انتقال مفاهیم قرآن به افراد، اظهار داشت: شعر اولین هنری بوده که به خوبی مفاهیم و ارزش‌ها را منتقل می‌کند. مولوی و حافظ بییشترین بهره را از قرآن کریم برده‌اند و در قالب ادبیات این معانی را انتقال داده‌اند.

وی با بیان اینکه المان‌ها یکی از هنرهایی است که جای آن در شهر و معماری ما خالی است، افزود: قدیمی‌ها خیلی از ما هنرمندتر بوده‌اند، چرا که هیچ چیز را بدون داشتن مفاهیم اخلاقی نمی‌ساختند.

معاون قرآن و عترت ارشاد با اشاره به اینکه یکی از نکاتی که اینجا حائز اهمیت است حرف‌هایی هستند که آنها را نمی‌‌شود به صورت مستقیم بیان کرد، گفت: هنرمندان این حرف‌ها را به صورت ابهام در آثارشان بیان و شما را وادار به تفکر می‌کنند. قرآن کریم همه ما را وادار به تفکر می‌کند و می‌فرماید: «نمی‌بینید که شتر چگونه خلق می‌شود؟» و یا «در آسمان‌ها چرا تفکر نمی‌کنید؟»؛ همه این‌ها نشانگر اهمیت تدبر در آیات الهی و الگوگیری از آن‌ها در زندگی است.

حجت‌الاسلام حشمتی با بیان اینکه ابهام کلید مجمسه‌ساز و نقاش است، خاطر نشان کرد: این به معنای آن نیست که ما نمی‌فهمیم، بلکه هنرمند از مخاطبش می‌خواهد که راجع به این اثر فکر کند. هر چقدر که وارد وادی ابهام می‌شویم فکر بیشتری می‌طلبد. معنی کلام شعرای بزرگ ما را به صورت واضع نمی‌توان فهمید، بلکه شما را در لفافه هدایت می‌کنند.

وی با اشاره به لزوم توجه به قرآن در ساخت المان‌های شهری، گفت: در کشوری اسلامی شایسته است که هر آنچه مشاهده می‌شود رنگ و بویی از قرآن داشته باشد بنابراین بنابراین باید فعالان این عرصه با قرآن آشنا باشند تا آثاری قرآن خلق کنند و در معرض دید افراد قرار دهند./1325//102/خ

ارسال نظرات