۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۴۸۷۰۷۱

سند صلح جهانی در همایش بین‌المللی مصر تنظیم شد

سند صلح جهانی در بیست‌ و هفتمین همایش بین‌المللی مصر باحضور اندیشمندان کشورهای اسلامی تنظیم شد.
مصر


به گزارش خبرگزاری رسا، همایش بین‌المللی مصر با عنوان «نقش رهبران و تصمیم‌گیرندگان در گسترش فرهنگ صلح و مقابله با تروریسم و چالش‌ها» روز گذشته به همت شورای عالی امور اسلامی این کشور در قاهره برگزار شد.

جمعی از وزیران، مفتی‌ها و اندیشمندان کشورهای اسلامی در جلسه‌های علمی این همایش شرکت کردند و ۵ محور: راه‌های مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی فکری، نقش رهبران سیاسی، علما، فعالان رسانه در گسترش صلح میان ملت‌ها و مبارزه با تروریسم، نقش سازمان‌های بین‌المللی در گسترش فرهنگ صلح، نقش احزاب سیاسی در آگاه‌سازی جوانان در مقابله با چالش و صدور سند قاهره برای گسترش صلح و شکست تروریسم را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

شرکت‌کنندگان پس از دو روز بحث و بررسی در هفت جلسه علمی به نتایجی دست یافتند که تحت عنوان «سند قاهره برای گسترش صلح» ارائه شد؛ این سند حامل پیام صلح برای تمام جهان است و بر گسترش فرهنگ کاربردی صلح از طریق برنامه‌ها، کارگاه‌ و قوانین تحقق این هدف تأکید می‌کند.

در این سند، بر ضرورت تبدیل واکنش به کنش، کار بر گسترش فرهنگ صلح از طریق برنامه‌های همزیستی در دنیای واقعی در سطح کشوری و بین‌المللی، ضرورت تمرکز بر اشتراکات بشری و بخش مشترک میان ادیان در گفتمان دینی، فرهنگی، تربیتی و رسانه‌ای و همچنین تصویب قوانینی که تبعیض دینی و نژادی را جرم محسوب کند، تاکید شد.

همچنین در سند قاهره، بر تصحیح مفاهیم نادرست از اسلام، آیات قرآن و احادیثی که تروریست‌ها در تبرئه افراط‌گرایی و تروریسم ار آن استفاده می‌کنند و نیز فهم صحیح آموزه‌های قرآنی تأکید شد.

سند قاهره برای گسترش صلح در ادامه بر ضرورت استفاده از تمام وسایل آگاهی‌بخش، فرهنگ‌ساز و رسانه از قبیل مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز جوانان، مؤسسه‌های فرهنگی، رسانه‌های شنیداری و دیداری جهت گسترش فرهنگ صلح و مقابله با تفکر افراط‌گرا و همچنین تصحیح مفاهیم نادرست تأکید کرد.

به نقل از خبرگزاری ایکنا شرکت‌کنندگان در این همایش همچنین، بهره‌وری رسانه‌های ملی به‌ویژه رسانه‌های دیجیتال کشورهای معتقد به صلح را جهت مقابله با رسانه‌های گروه‌های افراط‌‌گرا و نیز استراتژی واحد رسانه‌ای مشخص جهت گسترش فرهنگ صلح و توسعه حس ملی و بشری و تصحیح تصورات و مفاهیم نادرست را خواستار شدند.

سند قاهره در پایان همچنین بر ضرورت ارتباط رهبران پارلمان‌های جهان جهت تعیین مفهوم تروریسم و همچنین ایجاد قوانینی واحد برای جلوگیری از افراط‌گرایان تروریست صرف‌نظر از دین، ملیت و کشور آن‌ها و جرم‌ بودن پناه دادن به تروریست‌ها یا حمایت از آن‌ها به هر شکلی که باشد، تأکید کرد./982/ب102/ف

ارسال نظرات