۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۴۸۹۰۵۶

انتقام مسلمانان روهینگیا از دولت میانمار

شبه نظامیان روهینگیا دولت میانمار را تهدید کردند که در صورتی که اقدامی برای حمایت از اقلیت مذهبی انجام ندهد، به مبارزات خود ادامه دهند.
روهینگیا

به گزارش خبرگزاری رسا، شبه نظامیان روهینگیا پس از بیانیه هفته گذشته در مورد 'دفاع از خود'، این گروه شبه نظامی وعده داد در صورتی که 'آنگ سان سوچی' تاثیرگذارترین فرد دولت فعلی میانمار اقدامی برای حمایت از اقلیت مذهبی انجام ندهد، به مبارزات خود ادامه دهند.

'عطاء الله' که برخی تحلیلگران و مردم محلی وی را رهبر گروه مبارز روهینگیا می دانند، هفته گذشته ضمن رد هرگونه ارتباط با گروه تروریستی، اعلام کرد که تمرکزشان بر حقوق مسلمانانی است که به دست بوداییان تندرو میانماری شکنجه می شوند.

وی در حالی هر نوع ارتباط با گروه های ترویستی را رد کرد که 'زائو هتای' سخنگوی 'آنگ سان سوچی' با درخواست از جامعه بین الملل به منظور بررسی سابقه این گروه، مدعی شد آنها با سازمان های تروریستی در خاورمیانه ارتباط دارند.

شبکه خبر آسیا روز شنبه اعلام کرد رهبر مبارزان مسلمانان روهینگیا که علیه نیروهای امنیتی میانمار مبارزه می کند، تاکید دارد این گروه حتی اگر یک میلیون نفر از آنها کشته شوند، به مبازرات خود ادامه می دهند.

'عطاء الله' در ویدیویی گفت: اگر حقوق خود را به دست نیاوریم، اگر یک میلیون، یک میلیون و 500 هزار نفر و یا همه روهینگیایی ها کشته شوند، کشته می شویم، اما حق خود را می گیرم. ما با دولت نظامی بی رحم می جنگیم.

'زائو هتای' سخنگوی 'آنگ سان سوچی' در واکنش به این اظهارات گفت: هیچکس فرای قانون نیست. اگر با خشونت به ما حمله کنند، به روشی مشابه به آنها پاسخ می دهیم. هیچ جای دنیا اقدام خشونت آمیز مورد قبول نیست.

حمله نیروهای امنیتی میانمار به مسلمانان روهینگیا که اکتبر سال گذشته رخ داد، با کشته شدن دهها نفر و همچنین آواره شدن بیش از 75 هزار نفر، اصلی ترین بحران را برای 'آنگ سان سوچی' رقم زد.

پیش از آن نیز در سال 2012 حملات گسترده بوداییان تندرو منجر به مرگ بسیاری از مسلمانان شد و بیش از 140 هزار نفر از آنها مجبور به فرار به کشورهای همجوار از قبیل بنگلادش، تایلند، مالزی و اندونزی شدند.

'عطاء الله' گفت که خشونت علیه روهینگیایی ها باعث شد صدها تن از جوانان این گروه قومی پس از بازگشتش از بنگلاش و عربستان سعودی با وی همراه شوند.

وی گفت: ما شبها نمی توانیم چراغ روشن کنیم. در طول روز نیز نمی توانیم از یک مکان به مکان دیگری برویم. ایستگاه های بازرسی همه جا وجود دارد. این روشی نیست که انسان بتواند در آن زندگی کند.

وی در پاسخ به اتهام ارتباط خود با گروه های تروریستی، گفت: هیچ گروهی در داخل و یا خارج از میانمار از ما حمایت نمی کند، ما تنها با فروش گاو و بوفالو به حیات خود ادامه می دهیم.

وی با تاکید بر این که مسلمانان روهینگیا در بحران به سر می برند، از آنگ سان سوچی خواست زبان بگشاید و به عنوان برنده صلح نوبل برای این مردم اقدامی انجام دهد.

'عطاءالله' همچنین گفت: اگر 'آنگ سان سوچی' برای ما تلاش کند، ارتش نیز در مقابل، اقداماتی علیه وی انجام می دهد، از اینرو سان سوچی قصد حمایت از ما را ندارد.

بیانیه هفته گذشته و موضع گیری روز شنبه این گروه شبه نظامی را می توان جزء نخستین اقدامات نظامی در حمایت از مسلمانان روهینگیا دانست که دولت میانمار حقوق شهروندی آنها را به رسمیت نمی شناسد./847/ب102/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات