۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۴۸۹۵۶۷
یادداشت؛

حضور غیر مترقبه برخی کاندیداها در هیأت های مذهبی

با احترام به تمامی کاندیداها و عرض پوزش، برخی افراد فقط و فقط در ایام انتخابات و هر چهار سال یک بار به هیأت های مذهبی رو می آورند.
انتخابات

با گرم شدن تنور انتخابات همچون گذشته با اقبال کاندیداهای متعدد به هیئات حسینی رو به رو هستیم. اقبالی که هرچند از لحاظ قانونی منعی ندارد، اما این رویه آسییب های فرهنگی متعددی دارد.

هیئت به عنوان یکی از کانون های مردمی تاثیرگذار در جامعه ی اسلامی کارکردهای منحصر بفردی دارد که این کارکردها توانسته اند، نهاد هیئت را در بازه ی زمانی بسیار گسترده زنده و پویا نگه دارند. یکی از رسالت های مهم هیئت در ادوار مختلف دفاع از مظلوم، مقابله با ظلم و مطالبه عدالت است که در قیام حضرت امام حسین (ع) نیز این اهداف نقشی پررنگ داشتند.

اما افرادی با ورود در هیئت های حسینی به دنبال کسب مقبولیت و محبوبیت عمومی هستند. مسئولان هیئت ها و مداحان در این مورد وظیفه ای بس خطیر دارند.

این  افراد همچون ستاره سحرگاهی در آسمان هیئت ها دیر طلوع می کنند و زود افول می نمایند. تجربه نیز موید این واقعیت است. افرادی بودند که در روزهای پایانی سال 94 حضوری بس پررنگ در دستجات و هیئات داشتند؛ اما امروز خبری از آنها نیست و جای خود را به کاندیداهایی داده اند که در اردیبهشت 96 به رای مردم نیاز دارند.

با احترام به تمامی کاندیداها و عرض پوزش، اینگونه افراد که فقط و فقط در ایام انتخابات و هر چهار سال یک بار به هیئات عزاداری رو می آورند باید متوجه این موضوع باشند که گذاشتن تریبون در اختیار آن ها موجب تضعیف موقعیت هیئات حسینی خواهد شد و تقدس این نهاد را زیر سئوال خواهد برد. هر چند در ظاهر امر حسینیان و هیئتی های عزیز عکس العملی در این مورد نشان نمی دهند اما این وصله ی ناجور برای همه قابل رویت است.

حتی در مورد برخی مسئولانی که در دل هیئات حسینی پرورش یافته اند، اما بعد از دستیابی به میز مسئولیت به ارزش های حسینی پایبند نماندند،  نیز باید حساسیت به خرج داد. امروز وجود برنامه ای منسجم برای تاثیرگذاری هیئات در انتخابات لازم و ضروری است که تدوین آن بر عهده مسئولان هیئت است. این برنامه باید بگونه ای تدوین شود که فرصت سو استفاده از برخی افراد گرفته شود و هیئت رسالت خود را در زمینه ایجاد مشارکت حداکثری در انتخابات ایفا کند.

نباید اجازه سو استفاده از همزمانی ایام تبلیغات و جشن های رجب و شعبان  داده شود و جشنی که در سال یکبار برگزار میشود  تحت الشعاع میتینگ های تبلیغاتی قرار بگیرد./

سید جعفر فاطمی، فعال فرهنگی

ارسال نظرات