۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۴۹۰۲۷۹
امام جمعه بجنورد:

هنرمندان نباید اسباب دست سیاست‌بازان شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه هنرمند واقعی کسی است که اسباب دست سیاست‌بازان نمی‌شود، گفت: هنرمند انقلابی سیاست آفرین است؛ اما سیاست زده نیست.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در دیدار هنرمندان و اعضای ستاد بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی استان، اظهار کرد: هنرمندترین هنرمندان عالم خداوند است که عالم به این زیبایی را خلق کرده و از سوی دیگر جمال و جلال خود را در انسان متجلی کرده است.

وی افزود: خداوند همه موجودات عالم را به زیبایی آفریده؛ به‌گونه‌ای که هیچ چیز نازیبایی در این دنیا نیست و اگر ما نازیبا می‌بینیم نگاه ما مشکل دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه پیامبران برای متجلی کردن این هنر در جامعه بشری آمدند، ادامه داد: هنرنمایی بزرگ خداوند در عالم خلقت حضرت محمد (ص) است که این هنرنمایی در وجود امیرالمؤمنین (ع) هم تجلی یافته است.

وی با اشاره به اینکه امام علی (ع) مظهر هنر رسول گرامی اسلام در عالم است، گفت: این امام همام می‌فرماید: «فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعْدُ صَنَائِعُ لَنَا»؛ ما اهل بیت مصنوع خداوند بوده و مردم بعد از ما ساخته شده دست ما هستند؛ یعنی انسان کامل صنعت و ساخته و پرداخته خداوند است.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مربی، استاد و هنرمندی که با شعر و هنر خود تربیت می‌کند، در واقع صنعت‌گری است که انسان می‌سازد و تربیت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه شهدا ساخته‌شده‌های این مکتب بوده و هنرمندانی هستند که در مکتب پیامبر و امام علی(ع) پردازش شده و هنرنمایی کردند، ادامه داد: ما در قرنی زندگی می‌کنیم که مملو از هنر است؛ به‌گونه‌ای که این شهیدان هنرمند در همه شهرها و روستاها جایگاه دارند.

وی با اشاره به اینکه گلزار شهدا در واقع گلزار انسان‌های هنرمند عالم است، اضافه کرد: شهیدان هنر فاخر، ماندگار، انقلابی، الهام آفرین و پیام‌بخش را به تمام معنا متجلی کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه در کشوری زندگی می‌کنیم که گزار شهدای آن مظهر گلزار هنرمندان این مرز و بوم است، اظهار کرد: در میان شهدا، شهیدانی داریم که دو هنر فرهنگ و شهادت را با هم عجین کردند که از آن جمله می‌توان به شهید مرتضی آوینی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه شهید آوینی اهل قلم، کلام، بیان و رسانه و توصیف واقعی جبهه‌ها بود، افزود: هنر شهید آوینی این بود که در متن زندگی بود نه در حاشیه جامعه و در متن جامعه می‌زیست و درد مردم را احساس می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: هنرمندی که تماشاگر صحنه‌ها بوده و خود اهل عمل نیست، نمی‌تواند الگوی مناسبی باشد؛ زیرا الگو کسی است که هم اهل گفتار بوده و هم اهل عمل است و شهید آوینی از این‌ گونه هنرمندان بود.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: هنرمند باید محقق و نه مقلد باشد؛ زیرا هنر تقلیدی راه به جایی نمی‌برد و ما به هنر تحقیقی و نوآفرین و تحقیقی نیاز داریم.

وی ادامه داد: هنرمند باید هویت دینی خود را در نظر گرفته و بر اساس هویت دینی و اعتقادی، هنر خود را تجلی دهد و ارزش‌های اسلامی و الهی را در جامعه دینی متجلی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه هنرمند واقعی کسی است که اسباب دست سیاست‌بازان نمی‌شود، افزود: هنرمند انقلابی سیاست آفرین است؛ اما سیاست زده نیست و به سیاست جهت می‌دهد اما از سیاست جهت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تذبذب، تردید و دودلی در هنر متعالی نادرست است، اضافه کرد: هنر فاخر و متعالی هنری است که انسان را در اعتقادات خود راست‌قامت نگاه می‌دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر اینکه هنرمند باید هویت و استقلال خود را حفظ کرده و در فرهنگ بیگانه هضم نشود، اظهار کرد: هنرمندان انقلابی وظیفه دارند با هنر خود معرف فرهنگ خودی باشند و سبک زندگی اسلامی را ترسیم کنند؛ زیرا امروز در معرض خطر هضم شدن در فرهنگ بیگانه و استحاله شدن ارزش‌ها هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی در خاتمه با اشاره به اینکه هنرمندان و شاعران باید کاری کنند که ارزش‌های دینی در تمام ابعاد زندگی متبلور شود، گفت: هنرمندان باید جامعه دینی را با افکار، اشعار و آثار خود معماری کنند./9314/202/ب2

ارسال نظرات