۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۴۹۰۴۸۱
آيت الله نمازي:

امامزادگان ذخائر معنوي كشور هستند

نماينده ولي فقيه در كاشان با بیان این که كشورايران به ويژه كاشان داراي ظرفيت ها و ذخائر معنوي قابل توجهي است، گفت: امامزادگان ذخائر معنوي كشور هستند.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي يكشنبه شب در اولين جلسه شوراي فرهنگ عمومي كاشان در سال جاري با تبريك ماه مبارك رجب و ميلاد امام جواد(ع)، با اشاره به بحث مهم گردشگري داخلي و خارجي، گفت: خداي سبحان براساس حكمت و تدبير، ذخائر و ظرفيت هاي مهم مادي و معنوي  را به ملت ايران عنايت كرده است.

وي از انرژي و نفت و گاز و منابع و معادن به عنوان ذخائر مادي كشور نام برد و افزود: رهبر معظم انقلاب نيز در سخنراني آغاز سال، كشور ايران را در رتبه نخست انرژي جهان دانست كه بيانگر اين است كه ايران كشور ثروتمندي است.

آيت الله نمازي همچنين كشور ايران به ويژه كاشان را داراي ظرفيت ها و ذخائر معنوي قابل توجهي دانست و گفت: سرمايه هاي مهمي در كاشان دفن است كه حتي مردم كاشان نيز از آن بي اطلاع هستند كه يكي از اين سرمايه ها امامزادگان بزرگواري هستند كه در منطقه كاشان مدفون هستند.

نماينده ولي فقيه در كاشان با اشاره به مقدمه اي كه بر كتاب يكي از اساتيد درباره امامزادگان نوشته است، گفت: در مقدمه اين كتاب، امامزادگان به ستارگان آسماني كه به زمين فرود آمدند تشبيه شده است.

وي شهرستان كاشان را داراي ظرفيت هاي فرهنگي و معنوي بسياري دانست و گفت: اطلاع رساني و تبليغ براي جذب گردشگران مذهبي به شهرستان نيازمند تهيه زير ساخت هاي لازم در امامزادگان است، چرا كه هيچكدام از امامزادگان منطقه كاشان زيرساخت هاي  لازم را براي سرويس دهي به گردشگران مذهبي و زائران را ندارند.

نماينده ولي فقيه در كاشان آثار و كرامات امامزادگان را سرمايه هاي بزرگي در منطقه كاشان دانست و اظهار داشت: مردم كاشان با وجود اينكه از چنين امامزادگاني در كاشان اطلاع دارند و به زيارت آنها مي روند اما از اينكه اين امامزادگان چه كساني هستند و چه بركات و آثاري براي اسلام و مسلمين دارند بي اطلاع هستند.

آيت الله نمازي بر تشكيل كارگروهي براي شمارش و احصاء امامزادگان در منطقه كاشان تأكيد كرد و يادآور شد: كرامات، شخصيت، زندگي نامه و فلسفه هجرت امامزادگان از مدينه به كاشان از سوی اين كارگروه تدوين و از طريق رسانه ملي و رسانه هاي ارتباط جمعي به مردم معرفي شوند تا  اين امامزادگان ميزبان گردشگران مذهبي و زائريني از  سراسر كشور باشند.

به گفته وي، شهرستان كاشان يكي از شهرهاي گردشگري و مطرح كشور است اما امامزادگان منطقه كاشان از جمله علي ابن باقر(ع) كه نماينده مستقيم دو امام معصوم و فرزند بلافصل امام معصوم است براي خيلي از مردم ناشناخته است.

به گفته وي، ظرفيت امامزادگان امروز در اختيار نهادها و مسؤولين شهرستان است اما در زمينه معرفي آنها به مردم كوتاهي شده است.  

نماينده ولي فقيه در كاشان در ادامه خواستار تشكيل كارگروهي براي ارائه راهكارهاي معرفي ظرفيت‌ها و ذخائر معنوي منطقه كاشان و توابع آن به مردم شد و گفت: زمينه هاي حضور علاقه‌مندان به اهل بيت(ع) در امامزادگان با تهيه زير ساخت ها و امكانات رفاهي و خدماتي بايد فراهم شود.

وي افزود: فلسفه حضور امامزادگان در منطقه و معرفي امامزادگان به مردم يكي از كارهاي بزرگي كه هم داراي درآمدهاي اقتصادي ومادي و هم درآمدهاي معنوي براي شهرستان است.

آيت الله نمازي همچنين بر معرفي شخصيت ها و علماي بزرگ كاشان تأكيد كرد و ملامحسن فيض كاشاني را يكي از شخصيت هاي بي نظير دانست و گفت: ملامحسن فيض كاشاني بالغ بر 200 اثر در فقه، اصول، عرفان، اخلاق و حكمت دارد كه هيچكدام از آنها اقتباس و رو نويسي و يا جمع آوري ازمنابع نيست، بلكه  آثار او نسخه قبلي نداشته است.

به گفته وي، علماي ديگري از ملا حبيب الله شريف كاشاني و شخصيت ها و علماي ديگري هستند كه به هر دليلي به آنها پرداخته نشده است و اين كارگروه مي تواند آثار آنها را  جمع آوري و به مردم معرفي كند.  

در ادامه مصطفي جوادي، رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشان با ارائه گزارشي از فعاليت هاي فرهنگي سال گذشته منطقه فرهنگي كاشان، گفت: برگزاري چندين سمينار و همايش بين المللي از جمله كنگره بين المللي محتشم كاشاني، برگزاري نمايشگاه سراسري كتاب بعد از 14 سال در كاشان و دهها برنامه فرهنگي و هنري ديگري از جمله اين فعاليت‌ها بود.

وي همچنين موفقيت‌هاي كسب شده در حوزه فرهنگي كاشان را حائز اهميت خواند و افزود: در حوزه فرهنگ و كتاب و كتابخواني شهرستان كاشان در بين 102 شهر كه در زمينه ترويج فرهنگ كتابخواني براي كسب عنوان پايتخت كتاب فعاليت داشتند مقام دوم ترويج كتابخواني كشور را كسب كرد كه اين عنوان حاصل تلاش شهرداري، آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه بود.

جوادي از راه اندازي حدود 300 باشگاه كتابخواني ثابت در مدارس و مراكز فرهنگي  كاشان در سال گذشته خبرداد و افزود: سال گذشته يكي از باشگاههاي كتابخواني كاشان در زمره 10 باشگاه برتر كتابخواني كشور قرار گرفت.

به گفته وي، سال گذشته  از بين 2 هزار روستاي دوستدار كتاب كشور، روستاي دارالسياده علوي كاشان به عنوان يكي از 10 روستاي برتر دوستدار كتاب در كشور انتخاب و معرفي شد.

حسين ستار معاون دانشگاه كاشان نيز، كشور ايران از جمله كاشان و كشورهاي عربي را داراي ظرفيت هاي گردشگري مذهبي قابل توجهي دانست و گفت: متأسفانه كاشان در زمينه گردشگري مذهبي موفق نبوده است و بيشتر گردشگران مذهبي از كشورهاي عربي جذب مشهد و يا قم با اقامت هاي طولاني مي شوند و اين در حالي است كه كاشان تا قم فاصله اندكي دارد و از ظرفيت پروازهاي كاشان به مشهد و بالعكس برخوردار است.

وي يادآور شد: تبعات توريست عربي از توريست غربي كمتر است و با فرهنگ و زبان و مذهب ايران نزديكتر هستند و مي توانند در بحث گردشگري مذهبي كاشان موثر باشند.

ستار در ادامه با اشاره به اينكه همانگونه كه شهرستان كاشان داراي ظرفيت توريست مذهبي است به همان اندازه نيز برخي از رفتارهاي ديني در كاشان ممكن است تبليغ  ضد دين باشد، گفت: ذبح حيوانات در ايام محرم در معابر عمومي شهر داراي تبعات منفي و ضد ديني است.

محمد حسين آقايي رييس دادگستري كاشان نيز با تقدير از تجليل از خدمات شهرداري كاشان به ويژه در بحث توسعه و عمران شهرستان كاشان، يادآورشد: شهرستان كاشان شهر علما و فضلا و شعرا و مشاهير بزرگي است، اما ورودي هاي شهرستان كاشان با وجود خدمات خوب شهري كاشان هيچ آثار و نشاني از بزرگان كاشان مشاهده نمي شود.

وي، جايگاه تبليغ فرهنگ مذهبي در ورودهاي شهرستان كاشان را حلقه مفقوده كاشان دانست و اظهار داشت: نصب تنديسي از علما و فضلا و شعرا و مشاهير كاشان در ورودي هاي شهرستان كاشان با شرح حال مختصري از شخصيت آنها مي تواند در معرفي بزرگان كاشان به مسافرين موثر باشد.

رييس دادگستري كاشان، احداث استراحتگاه، سايبان و فضاي سبز ورودي شهرستان كاشان توسط شهرداري را قابل تقدير دانست و عنوان كرد: در كنار احداث استراحتگاه ها و سايبان ها و فضاي سبز ورودي شهرستان كاشان هيچگونه تبليغات فرهنگي، حتي نشاني از راهنماي قبله براي اقامه نماز مسافرين وجود ندارد.

آقايي، يادآور شد: تصاويري از سرداران شهيد اصفهان، شهيد بهشتي، شهيد همت، شهيد حاج حسين خرزازي و شهيد محمود شهبازي در هر بخشي از ورودي شهر اصفهان نصب شده است و كاشان امسال با وجود نصب تصاوير سرداران شهيد كاشان در ورودي شهر ،اما به دليل دائمي نبودن نيازمند طراحي دائمي و نصب در ورودي شهرستان است تا به مردم معرفي شوند./۱۳۰۷/۲۰۱/ب2

ارسال نظرات