۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۴۹۱۳۸۵
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

باور حقیقی به ارحم الراحمین بودن خداوند عامل دوری از گناهان

آیت الله مهدوی با بیان این که باید از حلم خداوند در تأخیر مجازات حداکثر استفاده را برای بازگشت به درگاه پروردگار ببریم، گفت: اگر باور حقیقی به ارحم‌‌الراحمین بودن خدا داشته باشیم از گناه دور می‌‌شویم.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری شب گذشته در جلسه تفسیر صحیفه سجادیه، گفت: شخصی به خاطر گناهی مستحق قطع دست شد و امیرمؤمنان(ع) دستش را قطع کردند و همین سبب شد تا آن شخص که محب امیرمؤمنان(ع) بود مورد شماتت دشمنان امام علی(ع) قرار گیرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: همان شخص محب امیرمؤمنان(ع) در برابر شماتت دشمنان زبان به اظهار عشق به امام علی(ع) گشود و علناً محبت ویژه خود را بیان کرد و قطع دست خودش را عملی صحیح دانست که حق او بوده و حضرت امیرمؤمنان(ع) به دلیل دوست داشتن او این عمل را انجام داده است، این قبیل افراد در تاریخ بسیار کمیاب هستند.

وی افزود: ما باید این رفتار آن شخص محب امیرمؤمنان(ع) را در مورد خداوند به عنوان سرمشق خود قرار دهیم، عاشق خداوند کسی نیست که با دیدن کوچکترین سختی و مشکلی در زندگی سبب آن مشکل را از سوی خداوند بداند و اظهار گله و شکایت نسبت به خداوند متعال داشته باشد، اگر ایمان حقیقی به ارحم الراحمین بودن خداوند داشته باشیم در مشکلات و سختی ها هم صبر خواهیم کرد و شکر پروردگار را به جای خواهیم آورد.

آیت الله مهدوی اظهار داشت: اگر می خواهیم دعاهای ما کارگر بیفتد و مستجاب شود لازم است تا ته دل ما ایمان حقیقی نسبت به ارحم الراحمین بودن خداوند وجود داشته باشد، تنها ایمان زبانی کافی نیست، اگر متوجه باشیم که خداوند همواره مراقب ماست و بهترین چیزها را که خودمان هم به آن ها واقف نیستیم را برای ما در نظر گرفته هیچگاه شکایت از خداوند نمی کنیم.  

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: اگر توانستیم در اوج ناراحتی و مشکلات خطاب به خداوند بگوییم که «ای رحم کننده ترین رحم کنندگان، کسی که طلب رحم می کند مکرر به تو روی می آورد»، آن وقت است که ارحم الراحمین بودن خداوند را فهمیده ایم، اینکه انسان تنها در خوشحالی ها و شادی های خود خداوند را یاد کند و شکر نعمت به جای بیاورد و در غم ها و مشکلات زبان به شکایت بگشاید نشان از عدم شناخت و باور انسان به ارحم الراحمین بودن خداوند دارد.

وی افزود: لازم است تا یک عهد محکم با امام زمان(عج) خود ببندیم و در خانه خداوند معتکف شویم، اعتکاف به توقفی می گویند که حداقل سه روز طول بکشد، در خانه خداوند معتکف شویم و سعی کنیم تا خداوند را خوب بشناسیم، هر چه عظمت خداوند را بیشتر بفهمیم، بیشتر به حقارت خود پی خواهیم برد.

آیت الله مهدوی بیان داشت: شناخت ارحم الراحمین بودن خداوند سبب ذکر دائمی و در نتیجه دوری از گناهان می شود و انسان را از غفلت دور می کند، هر چه بیشتر پی به حلم نامتناهی خداوند می بریم بیشتر می فهمیم که نباید در خلوت گناه و معصیت کنیم، اگر بدانیم خداوند در هر لحظه قدرت این را دارد که جان ما را بگیرد، دیگر مرتکب گناه نخواهیم شد و شرمندگی ما مضاعف خواهد شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: خداوند در غضب خود یک حلم طولانی دارد، گاهی برخی افراد در اثر حلم خداوند دچار خیالات و اوهام باطل می شوند که نکند اصلاً ما مرتکب هیچ گناهی نشده ایم که خداوند هم ما را مجازات نمی کند، مهلتی که خداوند به بندگان خود می دهد و صبر می کند تا از کرده خود پشیمان شود به معنای اهمال خداوند نیست، بلکه این فرصت ها امهال است.

وی افزود: باید ادب داشته باشیم تا در برابر مهلت خداوند برای توبه دچار توهم نشویم و جسارت نکنیم، باید زودتر این حالت را در خود ایجاد کنیم، حالت اضطرار در احتضار به نوعی اجبار است و توبه در آن لحظه ارزشی ندارد، چرا که آن توبه اختیاری نیست، لازم است تا این ادب را در خود تقویت کنیم و امهال خداوند را به معنای اهمال قلمداد نکنیم.

آیت الله مهدوی ابراز داشت: برخی هم با خداوند لجبازی می کنند، خداوند شراب را حرام کرده اما جوان می گوید من شراب را می نوشم و هیچ اتفاقی هم نمی افتد، این نوع عمل کردن انسان ریشه در جهل او نسبت به ارحم الراحمین بودن خدا دارد، نمی داند که خداوند بهترین ها را برای او می خواهد.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: امیرمؤمنان(ع) می فرمایند اگر قطره ای شراب در چاهی ریخته شود و کسی آن آب را بالا بکشد و از آن آب علفی بروید و گوسفندی از آن علوفه بچرد و گوشت بر تنش بیاید هرگز از گوشت آن گوسفند نخواهم خورد، با اینکه یک قطره شراب آب چاه را نجس نمی کند و آن آب از نظر احکام اسلامی پاک است اما باز هم امیرمؤمنان(ع) حاضر نیست از آن گوشت بخورد و این به درک بالای ایشان از نجس بودن و حرام بودن شرب خمر و ضررهای بسیار زیاد آن بر می گردد.

وی ادامه داد: امیرمؤمنان(ع) می داند که خداوند وقتی چیزی را نجس اعلام کرده و عملی را حرام دانسته است، این از روی مهربانی و ارحم الراحمین بودن خداوند است و چون پروردگار بهترین ها را برایش می خواهد او را از این عمل نهی کرده است، اما افراد معمولی حاضر نیستند گوشت این حیوان را که ذره ای اثر شراب در آن هست را از دست بدهند، چرا که ایمان آن ها نسبت به دلیل منع خداوند ضعیف است.

آیت الله مهدوی ابراز داشت: در دعای افتتاح می خوانیم که خدایا صفات خوب تو سبب شد که من به جای حسن استفاده از حلم تو سوء استفاده کنم، عفو تو از گناهانم و رویگردانی تو از ظلم من و پوشاندن عمل زشت من و حلم بزرگ تو نسبت به خطاها و گناهان عمدی من، این صفات تو مرا به طمع انداخته تا از تو درخواست چیزی کنم که استحقاق آن را ندارم، به خدا بگوییم استحقاق من مجازات و دوری از درگاه توست اما من از تو درخواست عفو و بازگشت دارم./869/۲۰۱/ب2

ارسال نظرات