۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۴۹۳۹۱۱
آيت‎الله جوادي آملي:

قرآن برای همگان قابل فهم است

حضرت آيت‎لله جوادي آملي گفت: در قرآن آياتي است كه فهمش براي خواص مشكل است؛ اما محتوا و مطلب همان آيه در ضمن قصص، امثله، حكايت‎ها و مسائل اخلاقي و تبشير و تنذير در اختيار همه قرار گرفته است، در قرآن هيچ مطلبي نيست كه براي توده مردم قابل فهم نباشد،
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حضرت آيتالله عبدالله جوادي آملي، در درس تفسير خود در مسجد اعظم در تفسير آيات ابتدايي سوره مباركه قمر با اشاره به آيه «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ ﴿۱۷﴾»، گفت: قرآن كه حبل متين است خداوند آن را از آسمان به زمين آويخته است و بالايش علي حكيم است و پايينش عربي مبين است.

وي افزود: گرچه در قرآن آياتي است كه فهمش براي خواص مشكل است؛ اما محتوا و مطلب همان آيه در ضمن قصص، امثله، حكايتها و مسائل اخلاقي و تبشير و تنذير در اختيار همه قرار گرفته است، در قرآن هيچ مطلبي نيست كه براي توده مردم قابل فهم نباشد، چون همان مطلب عميقي كه در آيات دشوار و پرمحتوا هست به صورت قصه و مثل و تكراركردنها را بيان ميكند، مثلا همان برهان تمانع كه جزو دقيقترين مطالب سوره انبيا است.

مفسر برجسته قرآن كريم با اشاره به اينكه درجات فهم قرآن و مراتب علم هم فرق ميكند، آنان كه عالم هستند بهتر و آنان كه درس نخواندهاند كمتر ميفهمند؛ اما اصل مطلب را درست ميفهمند، ابراز كرد: خود قرآن ميفرمايد كه ما مفسراني به نام اهلبيت(ع) داريم و آنچه كه پيامبر به شما عطا كرد، آن را بپذيريد و بحث در اين نيست كه بگوييم حسبنا كتابالله، قرآن در اينكه معجزه باشد به چيزي احتياج ندارد و براي اينكه ثابت كند كه كلام خدا و آورندهاش پيامبر است نياز به چيزي ندارد، اما همين قرآن ميگويد تفسير و تفصيل و تخصيص قرآن با اهلبيت(ع) است.

وي اظهار كرد: استدلال قرآن اين است كه اختلافي وجود ندارد، ما براي اينكه ثابت كنيم هيچ آيهاي مخالف يكديگر نيست به احدي احتياج نداريم، در اينگونه بحثها كه بحثهاي كلامي است به كسي احتياج نداريم در خيلي از فروعات مسأله توحيد و وحي و نبوت و قبر و قيامت به اهلبيت(ع) احتياج داريم، مرزها بايد مشخص شود، اگر دست فكر مخاطب بالا رفت و دامنه ممثل پايين آمد، مطلب قابل فهم است.

حضرت آيتالله جوادي آملي با اشاره به آيه «إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ ﴿۱۹﴾»، خاطرنشان كرد:  خود زمان ذاتا نحس ميشود مثل اينكه سم ذاتا بد است و عسل ذاتا شفا است، آيا يك روز مشخص ذاتا اين چنين است؟ اثبات اين كار آساني نيست، در همين ايامي كه براي قوم عاد يوم نحس بود، براي قوم ثمود و پيامبر آن يوم سعد بود، مؤمنان خوشحال بودند.

وي ادامه داد: همان روزي كه براي قوم عاد نحس مستمر بود براي حضرت هود و مؤمنان او سعد مستمر بود، نميتوان ثابت كرد كه زمان ذاتا شر است، آن متمكن و متزمن است كه به زمان و مكان سعد و نحس ميدهد، همين كربلا كه روضة من رياض الجنه هست، قبور نحس قاتلان امام حسين(ع) حفرة من حفر النيران است.

استاد سطح عالي حوزه علميه ابراز كرد: در ليالي قدر و ليالي متبركه خود آن زمان به خاطر متزمن است كه تبرك پيدا كرده است، اثبات اينكه سهشنبه يا دوشنبه ذاتا بد است، اما در جريان سعد و نحس كواكب آن نه تنها برهانپذير نيست بلكه قابل اقامه برهان است، براي اينكه اين موجودات روي زمان تأثير ميگذارد، اين قمر در عقرب اگر رواياتش صحيح باشد، برهان دارد و روي سعد و نحس زمان تأثير ميگذارد، اگر روايات مرسل نبود و سندش صحيح بود پذيرفتني است.

وي بيان كرد: وقتي ميگويند قمر در برج عقرب است يعني برابر است با آن بخشي از منطقةالبروج كه چند ستاره به شكل عقرب هستند، قمر كه ميخواهد عبور كند محاذي چند ستاره است كه به شكل عقرب است، اين يقينا ممكن است اثر بگذارد، اگر رواياتش صحيح باشد،‌ در همين روايات دارد كه صدقه بدهيد و با نماز و دعا مشكلات نحسي را حل كنيد.

حضرت آيتالله جوادي آملي ابراز كرد: عمل ما در نظام آفرينش اثر دارد، نگفتند اگر فلان گناه زياد شود، مرگ ناگهاني يعني سكته زياد ميشود، اين طور نيست كه ما در يك خلاء زندگي كنيم ما در همين آسمان و زمين زندگي ميكنيم، اعمال ما اثر دارد، گفتهاند اگر فلان گناه زياد شود زلزله، عمر كوتاه ميشود و مرگ نابهنگام زياد ميشود، اما اثبات اينكه فلان زمان ذاتا نحس است خيلي مشكل است./914/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات