۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۴۹۴۲۷۳
حجت الاسلام رنجبر:

انس با قرآن عامل پرورش روح آدمی است

کارشناس دینی رسانه ملی با بیان این که غذای روح و جان آدمی، کلام و بیان خداوند و آیات نورانی قرآن است، گفت: انس با قرآن عامل پرورش روح آدمی است .
حجت الاسلام محمد رضا رنجبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضا رنجبر، استاد حوزه و دانشگاه امشب در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با بیان این که قدر و قیمت میوه های نوبرانه فوق العاده بالاست زیرا که در آمدن به بازار سبقت گرفته اند، گفت: هر آنکس که در این جهان در اندیشه و خیال آخرت باشد به سعادت می رسد.

وی با بیان این که این سبقت عامل قیمت و ارزشمندی است، تصریح کرد: ماه رمضان فصل عبادت همگانی است اما ماه رجب و شعبان ماه انسانهای خاص بشری با حال و هوای رمضانی است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که انسان همچون خورجین باید یا هر دو کیسه اش خالی و یا هر دو پر باشد، گفت: اگر یکی خالی و دیگری پر باشد، دقیقا از همان نقطه سقوط می کنید؛ انسان دو کیسه جسم، تن و روح و روان است و به همان اندازه ارزش جسم وتن، باید به روح و جان نیز ارزش بدهد والا بی اهمیتی به روح سبب می شود تا انسان از همان نقطه با بدترین حالت سقوط کند.

حجت الاسلام رنجبر با بیان این که جسم نیرومند همراه با روح ضعیف به مثابه طفل نحیف بیمار سوار بر اسب سرکشی است که هیچگاه چنین اسبی از چنین سواری اطاعت نکرده و تمرد می کند، اظهار کرد: بدن انسان مثال آن مرکب و روح مثال آن سواره را دارد، متاسفانه امروز ملت اسلامی از تغذیه روح و جان غفلت کرده و بدین ترتیب تن نیز از روح تمکین نمی کند و اراده به فاعلیت نمی رسد زیرا که از آنچه باید پرورش پیدا می کرد غافل شدیم.

وی با بیان این که غذای روح و جان آدمی، کلام و بیان خداوند و آیات نورانی قرآن است، گفت: قرآن سفره ای برای بهره مندی بشریت است که به اندازه انس با آن، جان انسان تقویت و روح او پرورش پیدا می کند؛ تلاوت آیات این کتاب نیز بی ارزش نیست و به چشم انسان نور و به روح طراوت و تازگی می بخشد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تلاوت قرآن حتی بدون برداشت و دریافت نیز ارزشمند است و تاریکی و غبار را از روح انسان می زداید، افزود: مثل قرآن مثل چشمه است که نقاط تیره را نابود و انسان را طیب می کند.

دین الهی با تلاوت همراه با اندیشه و تدبر حلاوت پیدا می کند

حجت الاسلام رنجبر با بیان این که کتاب خداوند سوای از کتاب بشریت است و تلاوت آن توام با فهم و درکش ارزش ژرف و شگرفی دارد، خاطر نشان کرد: دین خدا با تلاوت معنا و مفهوم و حلاوت  پیدا می کند و تلاوت نماز به عنوان محوری ترین اصول عبادی با اندیشه و تفکر عامل تحول زندگی بشریت است.

وی با بیان این که هر یک از حرکات انسان در نماز بیانگر مفهومی است، بیان کرد: شما دستتان را به نشانه اسیری و تسلیم حضرت حق در قنوت بالا برده و در سجده خضوع و خشوعتان را در برابر پروردگار جهانیان نشان می دهید و به این ترتیب فریب، مکر و هر گونه توطئه را با سر به سجده گذاشتن از خودتان دور و مبری می کنید؛ همچنین با تشهد در انتهای نماز گویی تحولی در زندگیتان ایجاد می کنید.

تلاوت روحانی نماز عامل تحول روحی انسان هاست

استاد حوزه و دانشگاه تلاوت روحانی نماز را عامل تحول روحی دانست و با بیان این که گاهی انسان لحظه شماری برای فرارسیدن زمان نماز می کند، خاطر نشان کرد: راه فهم اعمال عبادی تلاوت و اندیشه در آن است که اگر اینگونه شد به مغز و حقیقت آن عمل پی می برید و الا جز پوسته و ظاهر چیز بیشتری درک نمی کنید.

حجت الاسلام رنجبر با بین این که حجاب و حج، پوسته و مغز آن انسانیت، آدمیت، مروت، گذشت، اغماز، مردانگی و غیرت است، تصریح کرد: برخی ها متاسفانه اهل پوسته اند و علی رغم روزه رمضان، حجاب همیشگی و نماز اول وقت انصاف ندارند اما عده ای در نقطه مقابل آنان خوش وعده، خوش قول و اهل مروت و جوانمردی اند.

شگرد شیطان انفکاک حقیقت دین الهی از حفاظ و پوسته آن است

کارشناس دینی رسانه ملی شگرد شیطان را جدایی پوسته از مغز دین دانست و افزود: شیطان تلاش می کند تا انسان ها انسانیت نداشته باشند و بسیاری را گمراه از راه دین و حقیقت الهی می کند؛ قرآن می گوید پوسته و مغز را با یکدیگر داشته باشید و مراقب باشید دشمنان با تهاجم فرهنگی این حفاظ و حقیقت را از شما نگیرند.

وی ادامه داد: دین و عبادات را تلاوت کنید تا عامل و مسبب هدایت انسان شوند، اگر بنای انسان به ارتقا و ترفیع در سیر و سلوک انسانی باشد بدون مرارت و تلخی در زندگی دنیوی به حقیقت اخروی نمی رسد؛ همچینن انسان جز با مرارت و تلخی نمی تواند به جایگاه ارزشمند از انسانیت و اعتبار دست پیدا کند.

حجت الاسلام رنجبر با بیان این که  خداوند علی رغم آنچه به انسان عطا نکرده، نعماتی فراوانی داده، یادآور شد: نعمات و داده های ارزشمندی همچون صحت و سلامتی در زندگانی انسان عطا شده و حافظ گرچه مالامال فقر بود اما هرگز گله از آنچه عطا نشده بود نمی کرد زیرا که شکوه و شکایت را در کنار نعمات  بی انصافی می دانست.

کارشناس دینی رسانه ملی با بیان این که تلاوت و اندیشه در قرآن عامل دور شدن نگرانی انسانها است، اظهار کرد: تلاوت آیات قرآن عامل تسکین روحی بشریت است و خداوند در این کتاب هدایت داستان های بنی اسراییل را می آورد تا بگوید اگر خدا نیز باشید درباره شما سخن می گویند؛ بنابراین مجدانه در راه حق تلاش کنید./864/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات