۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۴۹۶۰۹۶
نگاهي به حادثه تروريستي ميرجاوه؛

خدمات امنيتي اسلام آباد به آل سعود

گماشته شدن راحيل شريف فرمانده ارتش پاكستان به راس ائتلاف نظامي عربستان عليه يمن، موضوعي نيست كه به راحتي بتوان از آن عبور كرد.
گروه های تروریستی

به گزارش خبرگزاری رسا، جواد ظريف وزير امور خارجه صبح چهارشنبه 13 ارديبهشت، در رأس يک هيئت بلند پايه سياسي، نظامي، انتظامي و امنيتي به اسلام آباد رفت. به گفته قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه در اين سفر که پس از حادثه دردناک تروريستي اخير در منطقه مرزي ايران و پاکستان انجام مي‌شود، علاوه بر پيگيري ويژه اين حادثه هولناک، در خصوص راه‌هاي تامين امنيت مرزهاي دو کشور و بستن راه‌هاي نفوذ گروهک‌هاي ترويستي و تضمين امنيت مرزهاي مشترک، با مقامات بلند پايه پاکستان گفتگو و تبادل نظر به عمل آمد.

قاسمي افزود: «حادثه رخ داده تلخ بود و بار ديگر نشان داد که در مرزهاي پاکستان ثبات، امنيت و نظمي وجود ندارد. کنترل‌هاي لازم در اين مرزها نيست و با وجود اين‌که بارها با دولت پاکستان در اين زمينه رايزني کرده‌ايم و آن ها تعهدات و قول‌هايي داده‌اند که با جديت اين مسائل را دنبال کنند و اجازه ندهند اين‌گونه مسائل تلخ تکرار شود، ولي باز هم متأسفانه شاهد اين موضوع بوديم.»

قاسمي به عضويت پاکستان در ائتلاف عليه تروريسم اشاره کرد و گفت: کشوري که عضو اين ائتلاف است سرزمين خود را به هر دليل در اختيار تروريست‌ها قرار داده و آنها در اقصي نقاط اين کشور از جمله نقاط مرزي ايران دست به اقدامات تروريستي مي‌زنند. اميدواريم که مرز با پاکستان مرز دوستي و باثبات باشد. مرز دو کشور برخلاف ساير مرزهاي پاکستان که داراي مشکلات عديده‌اي با همسايگان است، مرز باثباتي است.

لازم به ذکر است متاسفانه عصر روز چهارشنبه گذشته (6 ارديبهشت 1396) در پي کمين گروهک تروريستي «جيش العدل» در هنگ مرزي «ميرجاوه» (نقطه صفر مرزي ايران با پاکستان)، 10 تن از مرزبانان پاسگاه «ميل 100»، 3 نيروي کادر و 7 سرباز از گروهان «چاهندو» منطقه ميرجاوه به شهادت رسيدند. حادثه زماني اتفاق افتاد كه مرزبانان در حين گشت‌زني بودند و با سلاح‌هاي دوربرد از داخل خاك پاکستان مورد هدف قرار گرفتند. در اين حادثه، تعدادي از مرزبانان مجروح شدند كه يکي از سربازان مجروح در بيمارستان به شهادت رسيد و يك نفر ديگر توسط اشرار به خاك پاكستان منتقل شده است. سردار منتظرالمهدي، سخنگوي نيروي انتظامي، گفته است که نيروهاي مرزباني و سپاه پاسداران به همراه نيروهاي امنيتي در حال بررسي حادثه و پيگيري آن هستند. گفته مي‌شود محل وقوع اين درگيري، داراي پوشش جنگلي بوده و به همين جهت اشرار مزدور، پس از وقوع اين درگيري در نقطه صفر مرزي با استفاده از پوشش منطقه بلافاصله به عمق خاک پاکستان متواري شده‌اند.

آنچه كه در تحليل اين حادثه تروريستي بايد بدان توجه كرد اين‌است كه متاسفانه حادثه تروريستي ميرجاوه نه اولين رويداد تروريستي خواهد بود و نه آخرين. در يك تحليل واقع بينانه مي توان چند نکته را در اين باره گفت:

نخست چنين حوادثي با توجه به حضور نيروهاي خارجي در منطقه و حمايت همه‌جانبه كشورهاي عربي و غربي از جريان تروريسم، قابل پيش‌بيني است. در واقع حضور غربي‌ها در منطقه، نقش مستقيمي در پيدايش و ظهور و بروز گروهك‌هاي تروريستي داشته است و گروهك جيش‌العدل زاييده همان حمايت‌هاي نظامي، مالي و تجهيزاتي كشورهاي غربي و مرتجع عربي است. جيش‌العدل از خاكستر گروهك عبدالمالك ريگي سربر آورده و به اعتراف شخص عبدالمالك، همه‌جانبه از سوي دستگاه‌هاي اطلاعاتي و جاسوسي ناتو و آمريكا حمايت مي‌شد. اين گروهك تروريستي اكنون نيز با بهره‌گيري از آموزه‌هاي سَلَفي و باورهاي وهابي خود، از جمله حاميان سلفي‌هاي معارض در جنگ سوريه است و يکي از دلايل اقدامات تروريستي خود عليه جمهوري اسلامي را حمايت از تکفيري‌هاي سوري و تروريست‌هاي معارض دولت سوريه اعلام کرده است.

دوم اين که برخي بازيگران فرامنطقه‌اي و به‌ويژه منطقه‌اي حامي اين تروريست ها، در شرايط فعلي در تضاد با ايران قرار گرفته و يكي از اهداف اصلي آنان، به‌كارگيري گروهك‌هاي تروريستي منطقه بويژه در سيستان و بلوچستان، براي ضربه زدن به امنيت و منافع ملي ايران است. با توجه به نفوذ رياض بر اسلام آباد و همچنين زمينه‌هايي كه در گروهك‌هايي نظير جندالله، جيش‌العدل و ... وجود دارد، عربستان سعودي سعي مي‌كند با بهره‌برداري از اين وضعيت، راهبرد معارضه‌جويانه خود عليه جمهوري اسلامي ايران را به پيش ببرد. به همين جهت به نظر مي‌رسد حادثه تروريستي ميرجاوه در امتداد تحولات پيشين قابل تحليل و ارزيابي است.

در همين جهت گروهک تروريستي موسوم به جيش العدل كه رهبري آن با نام مستعار «صلاح الدين فاروقي» به‌عهده دارد، چند وقتي است که با انجام اقدامات تروريستي به نام دفاع از اهل سنت ايران، مرزبانان ايراني را به شهادت مي رساند يا مي ربايد.

عبدالرحيم ملازاده با نام مستعار صلاح‌الدين فاروقي، اهل «راسک»، از اواخر فروردين 1391‏ تاكنون رهبري گروه جيش‌العدل (جيش‌الظلم) را به‌عهده دارد. او قبلاً عضو جندالله بوده ‌است. برادر وي به اتهام شرکت در ترور مولوي مصطفي جنگي‌زهي (رئيس پايگاه بسيج شهرستان سرباز) بازداشت و سپس اعدام شد، اما خودش به پاکستان گريخت و «ريگي شماره 2» لقب گرفت. اين گروهك در مناطق مرزي ايران و پاکستان استقرار دارد. از جمله اقدامات اين گروه، به شهادت رساندن 14 مرزبان ايراني و تعدادي مجروح  در محدوده پاسگاه 167 گزبستان سراوان در آبان 1392، ربايش 5 مرزبان ايراني در 16 بهمن ماه سال 1392 از مرزهاي شرقي ايران بود. بعد از ايجاد چنددستگي در گروهک تروريستي عبدالمالك ريگي، بلافاصله با تقويت سرويس‌هاي منطقه‌اي و با هدايت آمريکا و نظارت موساد دست به تشکيل يک چارت سازماني منسجم مي‌زند. اين چارت شباهت‌هاي زيادي با روش‌هاي اداره سازمان منافقين دارد. برخي شواهد بر آن است که چارت سازماني اين گروه با مشاوره برخي از اعضاي سازمان منافقين بسته شده و منظور از اين اقدام، تشکيل گروهي سازمان يافته‌تر از گروه ريگي بوده که ميزان خطا و آسيب‌پذيري آن کمتر باشد.

عربستان سعودي و ساير بازيگران منطقه‌اي همسو در تلاشند تا از وجود گروهك‌هاي تروريستي در منطقه، عليه منافع ايران بهره‌برداري كنند. نكته بسيار مهم و اساسي كه در اين بين مطرح است، ماموريت‌محور بودن گروهك‌هاي تروريستي در منطقه است كه از طرف بازيگران منطقه‌اي بسيار جدي به نظر مي‌رسد. در واقع حادثه تروريستي اخير را كه ناجوانمردانه صورت گرفت، بايد در ارتباط با ساير تحولات منطقه‌اي، عمدتا عراق و سوريه، يمن، بحرين و افغانستان نيز نگريست.

گماشته شدن راحيل شريف فرمانده ارتش پاكستان به راس ائتلاف نظامي عربستان عليه يمن، موضوعي نيست كه به راحتي بتوان از آن عبور كرد. شايد از ديد اسلام‌آباد همكاري اطلاعاتي با رياض به بهانه مبارزه با گروه تروريستي داعش، يك امر عادي است، اما واقعيت امر اين‌است كه داعش، جبهه‌النصره، القاعده و حتي طالبان و... با حمايت همه‌جانبه كشورهاي عربي و بويژه عربستان به‌وجود آمده‌اند و قرار گرفتن پاكستان در عربستان قابل تامل است. با توجه به اين كه عربستان ارتش استيجاري در برخي مناطق مثل مصر و پاكستان دارد، بدون شك اين كشورها در قبال دريافت كمك‌هاي مالي- اقتصادي و انرژي ارزان از عربستان، بايد خدمات امنيتي ارائه دهند. بر همين اساس، ارتش پاكستان به نوعي در همسويي با ماموريت عربستان سعودي گام برمي‌دارد و گاه رويكردش را همسو با منويات عربستان تنظيم مي‌كند.

شايد خوشبينانه اين باشد که بگوييم حادثه تروريستي ميرجاوه، بار ديگر ثابت كرد كه دشمنان اسلام به‌دنبال ايجاد تنش در مرزها و اختلاف در روابط دو كشور ايران و پاكستان است، اما با اين حال مسئوليت اقدامات تروريستي از جمله حادثه ميرجاوه، به عهده دولت پاکستان است و اسلام‌آباد بايد پاسخگوي اين حادثه باشد. کارشناسان معتقدند پاكستان در بازي دوگانه مهارت بسيار بالايي دارد، يعني در عين اعلام راهبرد مبارزه با طالبان، بيشترين حمايت‌ها را از آن مي کند، بنابراين تنها احضار سفير پاكستان به وزارت خارجه، براي جلوگيري از چنين حوادثي كافي نيست. هر چند برخي از مقامات پاکستاني از وقوع اين حادثه ابراز تأسف و همدردي کرده‌اند، اما ابراز همدردي آنان سودمند نيست و حل اين موضوع به سازوکارهاي مشخص و اساسي نياز دارد.در حال حاضر اين پرونده به صورت گسترده و مفتوحه در وزارت خارجه و ساير نهادها پيگيري مي‌شود. بايد در عمل به دشمنان جمهوري اسلامي ايران نشان داد كه تروريسم در مرزهاي ايران جايي نداشته و نبايد اجازه داد تا كشورهايي نظير آمريكا و ناتو و ساير معاندين، در منطقه جولان دهند. البته وزارت‌ امورخارجه، وزارت کشور، نيروي انتظامي و نيروهاي امنيتي در حال پيگيري حادثه تروريستي ميرجاوه هستند و تحقيقات در زمينه اين حادثه تروريستي ادامه داشته و برخي از عوامل آن نيز شناسايي شده‌اند و سفر وزير امور خارجه کشورمان به پاکستان نيز در همين چارچوب قابل فهم است./ ۹۱۶/ ۱۰۲/ع

اسماعيل باقري

ارسال نظرات