۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۴۹۶۸۹۲
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

نامزدهای انتخابات برای به دست آوردن پست و مقام دست به هرکاری نزنند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به انتخابات، گفت: برخی نامزدها برای کسب مقام و جایگاه کارهایی را از روی حسادت انجام داده و حتی آخرت خود را فدای این دنیا می کنند.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام جعفر صادق(ع) ارومیه برگزار شد، به آیه 27 سوره مائده اشاره و اظهار کرد: خداوند در این سوره به پیامبر اکرم(ص) می فرماید «داستان دو پسر آدم( هابیل و قابیل ) را به حق و درستی بر آنها بخوان، آن گاه که آن دو کار تقرب آوری انجام دادند پس از یکی پذیرفته شد و از دیگری پذیرفته نشد. قابیل گفت: حتما تو را خواهم کشت.»

امام جمعه ارومیه در تفسیر این آیه اظهار کرد: «تل»در ابتدای این آیه به معنای قرار گرفتن چیزی در مقابل چیز دیگری است، به خواندن هم تلاوت می گویند جون الفاظ پشت سرهم قرار می گیرند و معنای کلمات را تکمیل می کنند.

وی به کلمه «بالحق» در این آیه اشاره و بیان داشت: این کلمه نشان می دهد که جریان فرزندان حضرت آدم پیش از این نیز مطرح بوده است اما با انحراف آمیخته شده است که خداوند به پیامبر اکرم(ص) می فرماید:حق را در مورد جریان فرزندان آدم بیان کند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به کلمه «قربانا» اشاره کرد و گفت: قربانی به معنای وسیله ای برای تقرب به خداوند است، در این آیه که آمده است فرزندان آدم قربانی آوردند ممکن است چیزهای مختلفی باشد.

وی در تفسیر مورد پذیرش واقع شدن قربانی در داستان فرزندان حضرت آدم، گفت: در آن دوران اگر آتش می آمد و قربانی را از بین می برد به منزله قبول شدن قربانی آن شخص بود، که در این داستان قربانی هابیل با این شرایط قبول شد و قربانی قابیل مورد پذیرش خداوند قرار نگرفت.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: در آیه 183 سوره آل عمران به این مسأله اشاره شده است که می فرماید «وقتی گفته شده بر پیامبر ایمان بیاورید گفته اند: مگر اینکه قربانی بیاورد که آتش آن را ببرد» این آیه نحوه قبول شدن قربانی به وسیله آتش را بیان می کند که به صورت ظاهری قبول شدن قربانی از سوی خداوند مشخص می شد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی افزود: در حال حاضر قربانی و نذورات زیادی در راه خداوند اهدا می شود اما اینکه آیا این قربانی ها مورد پذیرش الهی است یا نه، مشخص نیست، البته انسان می تواند با کمی تأمل در اعمال و حالات درونی خود به این موضوع پی ببرد.

وی با بیان اینکه قبول شدن اعمال ما به دو شکل فقهی و کلامی است، خاطرنشان کرد: همه اعمال دینی انسان همچون روزه داری، اقامه نماز، حج و ... از نظر فقهی مورد قبول است اما از نظر کلامی به این منظور که خداوند چه میزان از این اعمال را خواهد پذیرفت و چه مقدار ثواب برای آن در نظر می گیرد مشخص نیست.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه در ادامه تفسیر آیه به موضوع حسد اشاره و تصریح کرد: وقتی قابیل به برادرش می گوید که من تو را خواهم کشت نشان دهنده حسد او نسبت به برادرش است، در حالی که هابیل می گوید: خداوند از انسان های پرهیزگار و متقی قربانی را می پذیرد اگر مرا بکشی بر گناهان خود افزوده ای و از گناهان من کاسته می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: حسد یکی از صفت های ناپسند است که سبب می شود انسان حتی برادر و عزیزانش را به قتل برساند.

امام جمعه ارومیه گفت: گاهی شیطان انسان را به خاطر پست، مقام و منفعت فریب داده و به وسیله حسادت او را به بدبختی می کشاند؛ اگر مواظب هوای نفس خود نباشیم، حسادت ایمان و اعتقاد انسان را از بین می برد.

وی با اشاره به انتخابات، گفت: برخی نامزدها برای کسب مقام و جایگاه کارهایی را از روی حسادت انجام داده و حتی آخرت خود را فدای این دنیا می کنند در حالی که اگر افراد تربیت دینی داشته باشند فریب شیطان را نخورده و برای چیزهای پوچ دنیوی، آتش جهنم را به جان نمی خرند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه به حسن فعلی و حسن فاعلی در انجام امور خیر اشاره و خاطرنشان کرد: حسن فعلی به خوب بودن اصل کار و حسن فاعلی بر متقی بودن فرد انجام دهنده کار تأکید دارد.

وی تصریح کرد: کارهای خیر باید حسن فعلی و فاعلی داشته باشند چراکه خداوند هیچ کار خیری را از انسان های بی تقوا قبول نمی کند./936/۲۰۳/ب2

ارسال نظرات