۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۴۹۷۶۱۵
مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی مطرح کرد:

افتتاح کتابخانه مرکزی بیرجند تا پایان سال ۱۳۹۶

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی از پیشرفت ۵۵ درصدی ساخت بنای کتابخانه مرکزی بیرجند خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا کار این پروژه تا پایان سال جاری به اتمام برسد.
کتابخانه

 به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد  خبری نمایشگاه کتاب تهران، احمد محبی؛ مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی با اشاره به موضوع کتاب و کتابخوانی گفت: ما بعد از تأکید مقام معظم رهبری به شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه کتاب، آن را به شورای فرهنگ عمومی برده و مصوبه‌ای گرفته و برای هر کدام از دستگاه های عضو شورا وظیفه ای را تعیین کردیم.

حل مشکلات نرم‌افزاری و سخت افزاری حوزه نشر در استان

محبی ادامه داد: مشکلات در حوزه کتاب و کتابخوانی استان را به دو بخش تقسیم کردیم. اول، مشکلات زیرساختی و دوم، مشکلات نرم افزاری. مشکلات سخت افزاری و زیرساختی مربوط به تجهیز کتابخانه‌ها و نوسازی آنها بود. برخی از کتابخانه خیرساز بودند و باید حمایت می‌شدند و وضعیت برخی از کتابخانه‌ها باید از طریق شهرداری پیگیری می‌شدند. همچنین زمین کتابخانه مرکزی بیرجند در فضایی به وسعت پنج هزار متر خریداری شده است.  این پروژه در حدود 55 درصد رشد داشته است و احتمالا تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

محبی اضافه کرد: در بخش نرم‌افزاری توانستیم کتاب‌های زیادی را از تهران برای بعضی از کتابخانه‌های محوری استان خریداری کنیم. مثلا کتابخانه «اولوالالباب» در مرکز استان کار پژوهشی در حوزه قرآن انجام می‌دهد و همه مردم می‌توانند از این کتابخانه استفاده کنند و از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب‌های خوبی به آن تزریق شد./

وی افزود: ما در مرکز استان پنج کتابخانه داریم که تعدادی از آنها متعلق به نهادها مانند آستان قدس هستند و هر کدام از شهرستان‌های ده‌گانه استان هم دارای یک کتابخانه عمومی هستند. مشکل اصلی ما در زمینه کتابخوانی در استان بروزرسانی کتاب‌هاست و ما در برهه‌ای به نیازهای کتابخانه‌ها توجهی نداشتیم.

محبی اضافه کرد: استان ما مهد مباحث فرهنگی است و مردم اقبال زیادی به مباحث علمی و فرهنگی دارند و سطح علمی مردم منطقه بالاست و این در میزان بالای دانشجویان استان خود را نشان می‌دهد. مردم استان استقبال زیادی از مطالعه می‌کنند و اگر ما بتوانیم بسترهای لازم را فراهم و مشکلات را برطرف کنیم، استان ما می‌تواند افق روشنی را در کتابخوانی داشته باشد.

رشد چهارصد درصدی در برخی از شاخص‌های فرهنگی

وی ادامه داد: ما در حوزه چاپ و انتشار کتاب از ابتدای دولت تاکنون رشدهای حدود چهارصد درصدی داشته‌اند و میزان رشد حمایت از چاپ کتاب‌ها چه قبل و چه بعد از انتشار بالا بوده است. میزان حمایت از کتاب‌های استان در سال 1392 حدود شانزده میلیون بود و در سال 95 در حدود 95 میلیون تومان شده است که رشد قابل توجهی است.

محبی افزود: بعد از حضور آقای صالحی در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه خوبی به استان‌ها صورت گرفت. در این دوره تلاش شد نگاه‌ها فقط معطوف به تهران نباشد و این باعث رشد در استان‌ها شد. همچنین بسیاری از تفاهم‌نامه‌هایی که با معاون فرهنگی منعقد شده‌اند، عملیاتی شده‌اند./۹۹۸/د۱۰۲/ش

ارسال نظرات