۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۵۰۱۹۳۶
آیت الله علم الهدی:

عامل ریزش خواص در تاریخ اسلام ضعف در خداباوری است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: خداباوری انسان باید به گونه ای باشد که با یک حادثه خدا از منظر انسان کنار نرود و مرتکب گناه نشود.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که با محوریت سوره مبارکه «حدید» در ایام ماه مبارک رمضان در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، به تفسیر آیه نخست این سوره پرداخت و گفت: خداوند سوره حدید را مانند سایر مسبحات، با تسبیح خود آغاز کرده، چرا که مطالب این سوره درباره انفاق است و آیه معروف «من ذالذی یقرض الله قرضا حسنا» در این سوره مطرح شده و از همین رو ممکن است افرادی بیان این نکته را دلیلی بر نیاز خداوند مطرح کنند و تسبیح خدا در ابتدای سوره، برای تنزیه او از این پندارهای غلط است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تأکید کرد: گاهی چنین عقایدی در قشر ثروتمند وجود دارد و آن را به زبان هم می آورند که «چرا خداوند خودش به نیازمندان کمک نکرده است؟» نتیجه چنینی دیدگاهی اعتقاد به احتیاج پروردگار است و در نتیجه خدای متعال سوره حدید را با تسبیح خود آغاز کرده است.

آیت الله علم الهدی به آیه شریفه «إن الإنسان لیطغی أن رآه استغنی» اشاره و اظهار کرد: طبیعت بشر به گونه ای است که در هر عرصه ای به تمکن برسد، در برابر خداوند طغیان می کند و این ناشی از ضعف آن ها در خداباوری است.

وی با بیان این که ضعف در خداباوری موجب سقوط انسان در گمراهی خواهد شد، افزود: کسانی که ریزش می کنند و در برابر دین می ایستند، کسانی هستند که در خداباوری به مشکل می خورند، خداباوری انسان باید به گونه ای باشد که با یک حادثه خدا از منظر انسان کنار نرود و مرتکب گناه نشود.

امام جمعه مشهد مقدس ضمن تأکید بر لزوم عبرت گیری از ریزش های اسلام در طی تاریخ، خاطرنشان کرد: در جریان روز عاشورا، انسان های مردد و نگرانی وجود داشتند که چون منفعت دنیوی خود را در صورت حمایت از سیدالشهدا(ع) در خطر می دیدند، ریزش کردند.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: برخی از این افراد جزو اصحاب امیرمؤمنان(ع) بودند اما در روز عاشورا سقوط کردند و چنین افرادی دیگر نتوانستند خود را نجات دهند. از همین رو در تاریخ نقل نشده که کسی در جمع دشمنان سیدالشهدا بوده باشد و پس از پایان یافتن جریان کربلا و شهادت ایشان، توفیق توبه پیدا کند./820/۲۰۲/ب۱

 

 

 

ارسال نظرات