۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۵۰۱۹۸۰
دبیر شورای زکات آذربایجان غربی:

توصیه قرآن به انفاق برای ریشه کنی فقر در جامعه است

دبیر شورای زکات آذربایجان غربی گفت: دین اسلام نمی پسندد فردی با دریافتی نجومی و فردی محتاج نان شب باشد، بنابراین برای کاهش فاصله طبقاتی و ریشه کن کردن فقر بحث انفاق را مورد تأکید قرار داده است.
حجت الاسلام شوقی، دبیر شورای زکات آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام جابر شوقی روز سه شنبه در مراسم جمع خوانی جزء چهارم قرآن کریم در مصلای امام خمینی(ره) ارومیه با اشاره به جایگاه انفاق در آموزه های دینی و قرآنی، افزود: خداوند در قرآن کریم بعد از نماز مؤمنان را به انفاق توصیه کرده است، بر همین اساس بحث انفاق در دین اسلام جایگاه بالایی دارد به طوریکه سیره عملی و رفتاری ائمه معصومین (ع) انفاق و احسان است.

وی خاطرنشان کرد: انفاق به دو صورت واجب شامل پرداختن حق فقرا و نیازمندان و به صورت مستحبی در قالب صدقه، ولیمه، قرض الحسنه و ... مطرح شده است.

حجت الاسلام شوقی اضافه کرد: اینکه کلمه انفاق 32 بار در قرآن در کنار نماز و زکات واجب مطرح شده است همان حق فقرا و نیازمندان جامعه است.

دبیر شورای زکات آذربایجان غربی با بیان اینکه دستورات الهی سعادت فردی و اجتماعی به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: تأکید قرآن بر اقامه نماز بخاطر تعالی و سعادت انسان است چرا که نماز تنها وسیله ای است که فرد را از فحشا و منکرات حفظ می کند.

وی تأکید بر زکات در قرآن کریم را برای سعادت جامعه عنوان کرد و گفت: جامعه دینی و ایده آل علاوه بر اصلاح نفوس، تعادل و برابری اقتصادی را با توصیه به زکات و انفاق دنبال می کند.

حجت الاسلام شوقی بیان کرد: دین اسلام نمی پسندد فردی با دریافتی نجومی و فردی محتاج نان شب باشد، بنابراین برای کاهش فاصله طبقاتی و ریشه کن کردن فقر بحث انفاق را مورد تأکید قرار داده است.

وی در ادامه گفت: ممکن است عده ای در جامعه دینی دچار لغزش شده و به علت سست شدن ایمان و اعتقادشان به دنبال کسب روزی حرام، بی حجابی و یا ناهنجاری ها بروند که در این موارد قرآن کریم بر اصل امر به معروف و نهی از منکر تأکید کرده است.

حجت الاسلام شوقی گفت: بر اساس سوره حج، لازمه ایجاد جامعه ایده آل و دینی پایدار نماز، زکات و امر به معروف و نهی از منکر است که باید در آشکارا و نهان انجام شود.

وی گفت: انفاق های مستحبی شامل صدقه و ولیمه می تواند به صورت آشکار انجام شود تا دیگران نیز به اجرای احکام دین تشویق شوند اما در مواردی برای حفظ آبروی مؤمن که از حفظ شأن کعبه مهم تر است باید انفاق به صورت پنهانی صورت گیرد.

دبیر شورای زکات آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: انفاق باید از بهترین داشته ها باشد، دیوار مهربانی ایده خوبی بود که در فضای مجازی نیز با استقبال خوب کاربران رو به رو شد اما دین اسلام نمی پسندد که افراد آنچه را که نیاز ندارند و برای خود نمی خواهد به دیگران ببخشند.

وی گفت: در انفاق، تأمین نیازهای نزدیکان و فامیل ها در اولویت باشد چرا که به قول شاعر چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

حجت الاسلام شوقی ثروت را نشانه عنایت الهی خواند و افزود: محبت، سخاوت، وجدان و ترس از قیامت از ریشه های انفاق است که افراد را به سمت این اقدام پسندیده سوق می دهد.

وی به دلایل فاصله طبقاتی و همچنین وجود فقر در جامعه دینی پرداخت و بیان داشت: اگر سهم نیازمندان و فقرا پرداخت شود در جامعه دینی شاهد این همه فقر و فاصله طبقاتی نخواهیم بود.

دبیر شورای زکات آذربایجان غربی تصریح کرد: متأسفانه امروزه سائلی بی نیازها و همچنین عدم موفقیت برخی سمن ها و خیریه ها موجب سلب اعتماد شده است، اکثر مؤسسه های خیریه آنچنان که باید فعالیت مؤثری نداشته اند و تخلفاتی که صورت گرفته بی اعتمادی عموم را رقم زده است.

حجت الاسلام شوقی کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی را محلی مطمئن برای شناسایی و کمک به فقرا و نیازمندان واقعی اعلام کرد و افزود: در حال حاضر 10 هزار یتیم و همچنین تعداد زیادی زنان سرپرست خانواده در انتظار کمک های مالی هستند و ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای کمک به این افراد بی بضاعت و نیازمند است.

مراسم جمع خوانی قرآن کریم به مناسبت ماه مبارک رمضان ساعت 18 هر روز با حضور قاریان بین المللی و ممتاز استان به منظور تلاوت یک جزء قرآن کریم در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می شود./936/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات