۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۵۰۲۱۵۵
آیت‌الله فقیهی:

استفاده از مسیرهای حرام برای رسیدن به ریاست، تجارتی بدون سود است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این که هر عمل انسان تجارت است، گفت: اگر اعمال انسان در مسیر هدایت باشد سود کرده و اگر در مسیر ضلالت باشد ضرر کرده است.
آیت الله فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در درس تفسیر قرآن که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به آیات ابتدایی سوره بقره اشاره کرد و گفت: منافقان کسانی هستند که ضلالت را با هدایت معامله کرده‌اند.

وی با بیان این که منافقان سود و زیان خود را متوجه نمی‌شوند، گفت: انسان در هر معامله‌ای که می‌خواهد انجام دهد باید سود و زیان خود را محاسبه کند مثلاً این که انسان برای سلامتی خود پول خرج می‌کند این هم یک معامله  به شمار می رود که سود انسان در آن است.

آیت‌الله فقیهی افزود: هر انسانی هر حرکتی را که انجام می‌دهد در حال معامله کردن است؛ برای مثال زبان انسان هر حرفی را که می‌زند یک معامله است که اگر در مسیر هدایت بود معامله سودمند است و اگر در مسیر باطل سخن بگوییم ضرر خواهیم کرد؛ بقیه اعمال انسان مانند راه رفتن، قلم‌زدن، غذا خوردن و دیگر رفتارها هم همین‌طور است.

وی با بیان این که انسان هر معامله و تجارتی را با اراده خود انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: این که انسان در هر مجلسی شرکت کند و به نفع انسان‌های خاصی صحبت کند با اراده خود او است، خود انسان سود و یا ضرر خود را رقم می‌زند و خودش هم نتیجه اعمال خود را خواهد دید.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در عالم وجود، در هر لحظه با اعمال و رفتار و کردار و گفتار خود مشغول تجارت هستیم و اگر اعمال ما در مسیر هدایت باشد سود برده‌ایم  اما اگر در مسیر ضلالت بود ضرر کرده‌ایم و همه این‌ها با اراده خود انسان صورت می‌گیرد.

وی با بیان این که هدایت و ضلالت به تدریج اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: اگر انسان جلوی غیبت را نگیرد کم‌کم به تهمت زدن هم کشیده می‌شود و همین‌طور گناهان بزرگ‌تر برای انسان عادی می‌شود؛  کسی که 3000 میلیارد و 12 هزار میلیارد را خورده، از دزدی‌های کوچک شروع کرده و به این نقطه رسیده است؛ انسان اگر از اول جلو غیبت را بگیرد به تهمت و شایعه‌پراکنی نمی‌رسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه اظهار داشت: ما حق نداریم گناه کسی که در خلوت گناه کرده است را افشا کنیم و خود را حق جلوه دهیم؛ انسان همیشه نمی‌تواند منافقانه زندگی کند و کسی مؤمن است که راه خوبی را برای خود باز کند و به تدریج به سمت خوبی‌ها حرکت کند.

وی افزود: برخی برای این که زودتر به ریاست برسند از دروغ، تهمت و غیبت استفاده و از مسیرهای حرام و شبهه‌ناک استفاده می‌کنند؛ انسان باید صبر کند، نماز بخواند و از خدا بخواهد؛ خدا هم کمک انسان می‌کند و به ریاست هم خواهید رسید.

آیت‌الله فقیهی نفوذ امام خمینی(ره) در میان مردم را به دلیل صداقت و شفافیت در گفتن سخن حق دانست و گفت: اگر انسان به سمت خدا حرکت کند خدا در مرحله اول نصیر  و در مرحله بعد ولیّ او می‌شود و تمام کارها را خدا برایش درست می‌کند، امام خمینی(ره) به این مرحله رسیده بود هر حرفی که می‌زد خدا در دهانش می‌گذاشت./843/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات