۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۵۰۲۲۵۰
دبير جامعه روحانيت كاشان:

مسلمانان همواره بايد آماده جهاد باشند

حجت الاسلام شاه فضل گفت: نرمش در برابردشمن نه تنها جنگ را برطرف نخواهد كرد بلكه سايه جنگ را سنگين تر خواهد کرد، از اين رو مسلمانان همواره بايد آماده جهاد باشند و به شهدا و ايثارگران خود افتخار كنند.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل چهارشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسير جزء 5 سوره مباركه نساء با اشاره به اينكه، بخش عمده اي از آيات سوره مباركه نساء در رابطه با جنگ است، گفت: مسلمان جنگ طلب نيست اما ترسو هم نيست كه با ترسانيدن از جنگ قصد امتياز گرفتن داشته باشند، اما مومنين همواره بايد آمادگي جهاد را داشته باشد.

وي افزود: اگر ماه محرم و صفر را گرامي‌ مي داريم بخش عمده اي از آن به دليل اين است كه مي خواهيم ثابت كنيم خون ما رنگين تر از خون امام حسين(ع) و ياران حضرت نيست، از اين رو دشمني كه شيعه را از جنگ بترساند مشخص است كه شيعه شناس نيست و شيعه اي هم كه از جنگ بترسد مشخص است كه شيعه حقيقي نيست.

حجت الاسلام شاه فضل، ادامه داد: بخش عمده اي از آيات قرآن در حول محور جهاد و مبارزه است، بنابراين اگر ارزش هرچيزي را با ارزش خون شهيد مقايسه مي‌كنند براي اين است كه انسان مؤمن هميشه بايد آماده جهاد و دفاع باشد و علت اينكه ما بايد هميشه آمادگي خود را براي جهاد و دفاع حفظ كنيم براي اين است كه دشمنان اسلام مي دانند اگر با اسلام مبارزه نكنند، اسلام روز به روز توسعه و گسترش بيشتري خواهد داشت.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: اگر مسلمانان هيچ حركتي نداشته باشند و كفار نيز هيچگونه مخالفتي با مسلمانان نداشته باشند، اسلام  به همه جهان نفوذ خواهد كرد، بنابراين دشمن براي جلوگيري از نفوذ اسلام همواره به دنبال اختلاف و درگيري با مسلمانان بوده و امروز نيز كشورهاي غربي و آمريكايي به شدت درحال اسلام ستيزي و اسلام هراسي هستند.

حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: امروز تنها كشوري كه بيش از كشورهاي جهان داراي تسليحات نظامي است و به همه دنيا تجارت اسلحه دارد كشور آمريكا است و اين در حالي است كه آمريكا جمهوري اسلامي ايران را متهم به جنگ طلبي مي‌كند.

وي افزود: آمريكا درحالي با فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي مخالفت مي‌كند كه خود سازنده بمب اتم و آزمايشهاي اتمي در جهان است و  با بمب هاي اتمي خود ناكازاكي و هيروشيماي ژاپن را مورد حمله اتمي خود قرار داد و طي دو ساعت 300 هزار نفر را قتل عام كرد.

به گفته وي، امروز آمريكا در حالي شعار مبارزه با تروريسم را سر داده اند كه خود انواع بمب هاي هسته اي و شيميايي را توليد مي كنند، اما ايران را متهم به تروريسم مي‌كنند و در اين راه نيز موفق شده اند به طوري كه برخي از ما باورمان شده است ما تروريسم هستيم و آنها انسانهاي خوب و مودبي هستند.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: در حالي جمهوري اسلامي ايران را جنگ طلب معرفي مي كنند كه ايران از خودش دفاع مي كند، بنابراين دشمن قصد دارد با تكرار واژه جنگ طلب باوركنيم جنگ طلب هستيم تا برما مسلط شوند.

وي افزود: آنهايي كه تفكرات شان جنگ و خون ريزي است، امروز دست به جنگهاي نيابتي در عراق و سوريه زده و مسلمانان را با يكديگر درگير كرده اند و پول هاي نفتي آنها را دريافت و سلاح هاي خود به هر دو طرف درگير در جنگهاي نيابتي مي فروشند و همينكه آتش جنگ بخواهد تمام شود بارديگر دست به جنگ افروزي هاي جديد مي زنند.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: اسلام و مسلمان هيچ موقع اعتقاد به جنگ و خون ريزي ندارند، از اين رو خداوند در سوره مباركه نساء مي فرمايد «وَ الصُّلْحُ خَيرٌ» صلح بهتر از جنگ است، بنابراين تا جايي كه مي توانيد صلح كنيد و اين درحالي است كه ما جنگ طلب نيستيم، اما از طرفي ترسو هم نيستيم كه بخواهند با تهديد به جنگ قصد داشته باشند از ما امتياز بگيرند.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: دشمن تصور مي كند اگر بگويد گزينه هايش روي ميز است ما را تهديد كرده است، هر چند برخي از ما نيز ترسيده اند و مدعي مي شوند سايه جنگ را از خود دور كرديم در حاليكه حربه دشمن تهديد كردن است، اما ما كه اهل قرآن هستيم، اسلام مي گويد اگر مي خواهيد سايه جنگ را از سر خود برداريد قوي بشويد ‹‹وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ ٱللَّهِ›› اگر مي خواهيد شمن را بترسانيد قوي شويد.

وي افزود: نرمش در برابر دشمن نه تنها جنگ برطرف نخواهد كرد بلكه سايه جنگ را سنگين تر خواهد کرد، از اين رو مسلمانان همواره بايد آماده جهاد باشند و به جهاد و جهادگران و شهدا و ايثارگران خود افتخار كنند.

به گفته وي، امروز زمزمه هايي كه برخي اوقات براي ترسانيدن مردم از جنگ مي شود، همان افراد ترسويي هستند كه در دوران دفاع مقدس از رفتن به جبهه خودداري كردند و امروز نيز مقالاتي بر عليه جنگ و دوران دفاع مقدس نوشتند.

دبير جامعه روحانيت كاشان در ادامه با اشاره به آيات جهاد در قرآن و نقش مسلمانان در جهاد، يادآور شد: خداوند در قرآن مي فرمايد ‹‹يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانْفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِيعًا›› مومنين سلاح خود را برداريد تا اگر نياز به جنگ شد، فردي و يا به صورت گروهي در جنگ شركت كنيد.

وي ادامه داد: خداوند در آيه ديگري مي فرمايد ‹‹فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالآخِرَةِ›› شما براي جنگ با كفار و مشركين كه اهل دنيا و دنيا طلب هستندآماده شويد ‹‹وَمَنْ يُقَاتِلْ فِي‌ سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا›› كسي كه در راه خدا جهاد كند چه كشته شود و مغلوب شود و چه پيروز شود در هر صورت خداوند به او پاداش خواهد داد، از اين رو كسي كه در راه خدا جهاد مي‌كند در هر صورت پيروز است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند مي فرمايد ‹‹وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ›› چرا نمي خواهيد جنگ كنيد و از جنگ مي ترسيد و از جنگ فرار مي كنيد، بنابراين در آيات قرآن بيان شده است انسان مومني كه از جنگ بترسد اصلا مومن نيست.

وي با اشاره به اينكه، مطلبي در آيات 15 و 16 سوره مباركه انفال مطرح شده است كه اگر اين مطالب در قرآن مستند نبود، براي من غير باور بود، گفت: خداوند در اين دو آيه به مومنين مسلمانان نماز خوان و شجاعي كه به ميدان جنگ آمده اند نه آنهايي كه در خانه اش نشسته است مي فرمايد ‹‹ فَلا تُوَلُّوهُمُ الأَدْبارَ››  اگر در جنگ مقابل كفار قرار گرفتيد نكند فراركنيد ‹‹وَ مَنْ یُوَلِّهِمْ یَوْمَئِذ دُبُرَهُ›› هرمومن شجاع و نمازخواني كه در روز نبرد به هر دليلي از دشمن بترسد و فرار كند ‹‹فِئَة فَقَدْ باءَ بِغَضَب مِنَ اللّهِ›› گرفتار غضب الهي مي شود ‹‹وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ›› جايگاه چنين مؤمن مسلمان نماز خوان و شجاعي كه حتي در ميدان جنگ نيز حاضر شده است اما ترسيده است در آتش جهنم است ‹‹وَ بِئْسَ الْمَصيرُ›› و اين مصير كه به معني متحول شدن است بد مصيري است.

دبير جامعه روحانيت كاشان يادآور شد: قرآن وظيفه جهاد را خيلي سنگين گرفته است و مي گويد، اگر حاضر نيستيد جان خود را در راه خدا بدهيد، بدانيد كه ايمان به خدا نداريد از طرف ديگر مي فرمايد، كساني كه در راه خدا جهاد مي‌كنند  و جان خودشان را مي‌دهند در مقابل آن،  بهشت را مي گيرند.

به گفته وي، كسي كه از جنگ فرار مي‌كند به اين معني است كه شهادت و رفتن به بهشت را قبول ندارد چرا كه اگر قبول داشته باشد بايد از شهادت و بهشت استقبال كند.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: خداوند در آيه بعد مي‌فرمايد ‹‹الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ›› جهاد انسانهاي مومن، في سبيل الله است، اما جهاد انسانهاي كافر جهاد في سبيل الطاغوت است، بنابراين خداوند مي‌خواهد بگويد مومنين در جهاد چه پشتوانه اي دارند و كافران چه پشتوانه اي دارند.

به گفته وي، اگر حزب الله لبنان كه تنها گوشه اي از لبنان است در جنگ هاي 33 روزه و 22 روزه  و 8 روزه موفق شد اسرائيل را زمين گير كند به پشتوانه اعتقاد آنها به جهاد در راه خدا است.

وي يادآور شد: زماني كه يك اسرائيلي در جنگ به هلاكت مي رسد چنان ترس و وحشتي اسرائيل را فرا مي گيرد كه از ترس اينكه حتي يك گلوله به طرف آنها شليك شود تسليم محض هستند و اين در حالي است که سربازان حزب الله شهادت را براي خود افتخار مي‌دانند.

دبير جامعه روحانيت كاشان تأكيد كرد: اگر مسلمانان ايمان قوي داشته باشند و با كفار و مشركين مبارزه كنند، احتمال پيروزي مسلمانان خيلي بيشتر از سپاه كفر و استكبار است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: زماني كه پيامبر در مكه با مشكلات زيادي از سوي كفار و مشركين رو به رو بود گروهي از مسلمانان از پيامبر اجازه خواستند با كفار و مشركين مبارزه كنند، اما پيامبر اكرم بنا بر مصالحي فرمود، الان زمان جنگ نيست و به جاي آن نماز بخوانيد و زكات بدهيد تا هر موقع كه زمان جنگ شد اطلاع خواهم داد، اما همين گروه زماني كه پيامبر به مدينه آمد و از آنها خواست براي جنگ آماده شوند بهانه آوردند و از جنگ شانه خالي كردند.

دبير جامعه روحانيت كاشان افزود: خداوند در آخرين آيه نيز تير خلاص  را مي زند و مي فرمايد ‹‹أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ›› تاكنون هيچكس از مرگ نجات پيدا نكرده است، از اين رو رهبر معظم انقلاب در بيان زيبايي مي‌ فرمايد، زماني كه شهادت باشد چرا انسان در بستر بميرد، حيف نيست انسان در بسترمرگ از دنيا برود، بنابراين انسان مومن هميشه بايد آماده باشد جان و مال خود را در دفاع از اسلام هزينه كند./1307/۲۱/ب2

ارسال نظرات