۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۵۰۲۹۰۳
حجت الاسلام پناهیان:

معارف دینی باید متناسب با تغییر نیازهای جامعه باشد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: معارف دینی باید متناسب با تغییر نیازهای جامعه تجدید نظر شود و منافق شناسی را از همان دوران دبیرستان به دانش آموزان آموزش دهند.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مراسمی که به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان و به همت هیأت شهدای گمنام در حسینیه فاطمة الزهرا(س) برگزار شد، گفت: خداوند به هر انسانی اجازه نمی‌دهد مرتکب جنایتی بزرگ شود.

وی افزود: کسانی می‌توانند مرتکب برخی از جنایت‌های بزرگ شوند که از گذشته برخی از رذائل را در وجود خودشان حفظ کرده باشند.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه خداوند به سر انسان‌ها نگاه می‌کند و آن اسرار را مدالی برای آنها قرار می‌دهد، ابراز کرد: خداوند توفیق کارهای بزرگ را به هر کسی نمی‌دهد اگر امام راحل توانستند این انقلاب بزرگ را به ثمر برسانند به این دلیل بود که ایشان در سر خودش پاکی بزرگی را حفظ کرده بود و خداوند این نقش بزرگ را به او عطا کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دلایل شکست و زمین خوردن برخی از جوامع، بیان داشت: خداوند جامعه‌ای را که قدرتش از آن انسانهای بد باشد و انسانهای خوبش را در حاشیه قرار دهد به زمین زده و متلاشی خواهد کرد.

وی ادامه داد: زمانی که در یک جامعه خوبان دارای یک جایگاه نیکو باشند خدا آن جامعه را حفظ می‌کند.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه جامعه دوران امام راحل از نظر سر جامعه خوبی بود اما جامعه پیامبر(ص) از لحاظ سر جامعه‌ای بدی بود، گفت: مردم زمانی که به سمت امام راحل گرایش یافتند خلوصشان از مردم دوران رسول خدا(ص) بسیار بیشتر بود و خلوص مردم دوران صدر اسلام هنگامی که دین پیامبر(ص) را پذیرفتند بیش از مردمی بود که خلافت امام علی(ع) را قبول کردند.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: انقلاب اسلام 37 سال است که دوام پیدا کرده در حالی که جامعه رسول خدا(ص) چنین دوامی را تجربه نکرد و منحرف شد.

وی با تاکید براینکه اصل انقلاب اسلامی ایران قیام 15 خرداد است، اظهار داشت: 15 خرداد نه به دلیل دشمنی با شاه، نه به دلیل ظلم ستیزی، نه به دلیل نفت و فقرزدایی بلکه این واقعه به خاطر این بود که مردم می‌گفتند شاه غلط کرده که مرجع ما را دستگیر کرده است و شعار می‌دادند «یا شاه یا خمینی». قیام مردم ما در آن روز به خاطر دوست و ولی خدا بود و این نشان از اخلاص آنان داشت.

حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: برخی مدعی هستند که زمان شاه زیاد هم بد نبود پس برای چه قیام کردیم؛ سخن این افراد بیانگر بی اطلاعی آنان از آن دوران است، بیشترین کسانی که برای انقلاب قیام کردند به سبب تنفر از شاه بود.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: امام راحل به پیروزی انقلاب ایمان داشتند و پس از پیروزی طی دوسال در 22 سخنرانی به این عقیده که من می‌دانستم انقلاب پیروز می‌شود؛ اشاره می‌کردند. رهبر معظم انقلاب نیز پس از رحلت بنیان گذار کبیر انقلاب همان خط را ادامه دادند خطی که در نهایت رفتار و نتیجه درستی خواهد داشت.

این خطیب مشهور عنوان کرد: در عصر کنونی نباید بر منافقان برچسب منافقان صدر اسلام را زد ولی منافقان صدر اسلام را باید به گونه‌ای برای مردم تبیین و معرفی کرد که اگر فرد منافق کلامی به زبان آورد خودش به خودش بگوید من الان مانند عمروعاص سخن گفتم و مردم نیز به آن آگاه باشند.

وی با اشاره به وجوب تغییر و تحول سالانه در طراحی آموزش معارف دینی، گفت: معارف دینی باید متناسب با تغییر نیازهای جامعه تجدید نظر شود و منافق شناسی را از همان دوران دبیرستان به دانش آموزان آموزش دهند و این مهم باید به گونه ای باشد که منافق جرات نکند منافق گونه با مردم سخن بگوید.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امام علی(ع) فرمودند: هر کینه‌ای که قریش از رسول خدا(ص) مخفی کرد در من اظهار کرد؛ کینه و حسادت نسبت به امام علی(ع) به حدی بود که پیامبر(ص) در خطبه غدیر فرمودند: شما به خاطر علی مرا تنها گذاشتید؛ حساد اگر نتوانند حسادتشان را به اصل بزنند به فرع می‌زنند مانند حسودان امام راحل که شهید بهشتی را هدف تخریب خود قرار دادند.

وی با بیان اینکه رسول خدا(ص) آیت الهی بودند، گفت: امام علی(ع) جانشین آیت اللهی بودند بعد حقد و کینه دشمنان به ایشان به حدی بود که پس از رحلت رسول خدا(ص) معاویه حضرت علی(ع) را آیت الله قاتل خطاب می‌کردند؛ بنده اصلا قصدم به مقایسه امروز نیست./۲۰۲/۸۱۳/ب۱

ارسال نظرات