۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۴
کد خبر: ۵۰۳۶۸۳

نقد علمی سند ۲۰۳۰ در فیضیه قم

نشست علمی نقد سند ۲۰۳۰ با عنوان «ابعاد هجوم اسناد بین المللی علیه هویت شیعی» با سخنرانی آیت الله رجبی برگزار شد.
نقد و بررسی سند ۲۰۳۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین جلسه از سلسله نشست های نقد سند 2030 با عنوان «هجوم اسناد بین المللی علیه هویت شیعی» عصر روز گذشته با سخنرانی آیت الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه و حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در مدرسه فیضیه قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام کشوری اسناد بین المللی را یکی از 5 محور مبارزه ما با نظام سلطه عنوان کرد و گفت: ما باید اسناد بین المللی را زیل طرح مقابله نظام سلطه با نفوذ ژئوپلتیک ایران در منطقه ببینیم زیرا اسناد بین المللی یک محور مواجهه انقلاب با مدرنیته است.

وی با بیان این که تعامل با نظام بین المللی به دو صورت معاهده و توصیه امکان پذیر است، اظهار داشت: اگر ما با سازمان های بین المللی معاهده امضا کنیم در صورت نقض آن ذیل بند 7 شورای امنیت سازمان ملل خواهیم رفت ولی توصیه در ظاهر الزام آور نیست و در اموری توصیه می کنند که نیاز به فرهنگ سازی و زمینه سازی دارد تا افکار عمومی کشورهای هدف به راحتی آن را بپذیرند.

حجت الاسلام کشوری با بیان این که بنا بر متن اساسنامه یونسکو توصیه برای بازتعریف قوانین کشورهای هدف و تغییر هنجارها و ارزش های حاکم در کشورهای هدف صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: سازمان ها بین المللی سعی می کنند به بهانه توصیه گفتمان سازی کنند و حق تحفظ در این جا معنی ندارد.

وی توسعه پایدار را از اهداف اصلی سند 2030 در ایران دانست و گفت: توسعه پایدار بر خلاف ظاهر فریبنده اش به رفاه انسانی منجر نخواهد شد زیرا زیرساخت رفاه بشر در بهینه سازی روابط انسانی است و توسعه پایدار هیچ شاخصی برای ارتقاء روابط انسانی ندارد و حتی در کشورهای مدعی توسعه یافتگی روابط انسانی رو به زوال است.

در ادامه آیت الله رجبی در نقد سند 2030 اظهار داشت: سندها و بیانیه های سازمان های وابسته به سازمان ملل با اهداف پشت پرده ای شکل گرفته اند که خود غربی ها هم به آن تصریح می کنند و آن ترویج فرهنگ غربی در دیگر کشورهای جهان است.

وی با بیان این که دست استکبار جهانی در سندهایی مانند 2030 نمایان است، ابراز داشت: ترویج فرهنگ غربی با خمیر مایه لیبرالیسم و سکولاریسم اساس این سند ها را تشکیل می دهد و ما نمی توانیم فرهنگ غربی را از این سند ها جدا کنیم.

عضو سابق شورای عالی حوزه های علمیه سراسر کشور قید تحفظ در سند 2030 را واژه ای فریب کارانه خواند و افزود: در خود سند 2030 آمده است که قید تحفظ نباید مغایر با اهداف و اغراض این سند باشد و کسی که تشخیص می دهد که مغایر است یا خیر خودشان هستند.

وی علت اصلی امضای چنین اسنادی در کشور را عدم اعتقاد راسخ به دین اسلام دانست و گفت: این باور که دین برای دنیای ما طرح و نقشه دارد و می تواند جامعه را مدیریت کند در میان مسؤولان ضعیف شده است و وقتی این باور را نداشته باشیم و معتقد به دین حداقلی باشیم دیگر از دین انتظار کشورداری نخواهیم داشت و باید ممنون غرب باشیم که تجربه خود را در ختیار ما می گذارد و وابستگی را خدمت به کشور خواهیم دانست.

گفتنی است مشروح این خبر به زودی در سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد./843/پ202/س

ارسال نظرات