۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۵۰۳۹۴۷
حجت الاسلام والمسلمین فرزانه مطرح کرد؛

شرایط پذیرش اعمال نیک و عبادات نزد خداوند

امام جمعه موقت مشهد با اشاره به شرایط پذیرش اعمال نیک و عبادات نزد خداوند گفت: پیامبر اکرم(ص) در پاسخ به سوالی در مورد اینکه کدام اعمال نیک نزد خداوند پذیرفته می شوند فرمودند: اعمال برای اینکه پذیرفته شوند باید دارای هشت خصلت باشند.
فرزانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام والمسلمین فرزانه عصر پنجشنبه در مراسمی که به مناسبت ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: برای بهره بردن از اعمال نیک در ماه مبارک رمضان باید شرایط ویژه ای را رعایت کرد. طبق آیات قرآن انسان در این ماه درون حصاری قرار می گیرد که دسترسی شیطان به او را محدود می سازد. اما این حصار یا خیمه با یک عمل گناه مانند نگاه حرام دچار رخنه خواهد شد و شیطان را بر ما مسلط خواهد کرد.

امام جمعه موقت مشهد با اشاره با ذکر روایتی از پیامبر اکرم(ص) بهترین عمل در ماه مبارک رمضان را اجتناب از حرام خواند و افزود: پیامبر اکرم(ص) در پاسخ به سوالی در مورد اینکه کدام اعمال نیک نزد خداوند پذیرفته می شوند و نتایج دنیوی و اخروی را به بار می آوردند فرمودند: «اعمال برای اینکه پذیرفته شوند باید دارای هشت خصلت باشند. نخستین آن این است که فرد حق دیگری را بر گردن خود نداشته باشد». در روایتی دیگر از پیامبر اکرم(ص) آمده است: خداوند شهید را به خاطر وجود حق الناس بر گردنش پشت در های بهشت نگاه خواهد داشت.

وی با برشمردن دیگر شرایط پذیرش عمل در نزد خداوند خاطر نشان کرد: طبق روایت عمل اگر برای رسیدن به چیزی از دنیا باشد و یا به همراه تکبر و برتری طلبی باشد مورد قبول نیست. برخی برای اینکه اثبات کنند که از بقیه بهتر و پاک ترند به انجام برخی عبادات و اعمال نیک می پردازند. همچنین عمل باید از عجب به دور باشد و عامل گمان نکند که فقط او است که می تواند این عمل را انجام دهد و دیگران قادر به انجام آن نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه پاک بودن عمل از حسد را دیگر شرط پذیرفته شدن عمل دانست و گفت: اگر فرد نتواند خوبی را برای دیگری ببیند و از دیدن آن در دیگری و یا برای دیگری ناراحت شود عمل او پذیرفته نیست. همانگونه که آتش هیزم را می سوزاند طبق روایات حسد نیز ایمان را می سوزاند. همچنین عمل نیک باید عاری از سخت گیری باشد. اگر انسان به دیگران در انجام عمل نیک و غیر آن سخت بگیرد، خداوند نیز به او سخت خواهد گرفت.

امام جمعه موقت مشهد دوری از شرک را شرطی اساسی برای پذیرش عمل از سوی خداوند دانست و افزود: شرک بنا بر روایات در زندگی مومن آنقدر خفی است که مانند اثر حرکت و رد پای مورچه ای در دل شب می باشد. اعمال انسان همیشه خالص نیست و گاها برای تعریف و دیده شدن از سوی مردم است.

وی افزود: همچنین انجام عمل نیک برای مصیبت ندیدن یا فرار از جهنم نمی تواند خلوص کامل را برای خداوند داشته باشد. انسان بهترین مخلوقات است و باید بهترین هدف و عمل را برای خود در راستای خلوص الهی تدارک ببیند./۲۰۲/۹۳۳/ب۱

ارسال نظرات