۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۵۰۴۳۱۶
حجت‌الاسلام علوی تهرانی:

ناسزاگویی در دین اسلام وجود ندارد

حجت‌الاسلام علوی تهرانی گفت: در دین اسلام ناسزاگویی در قالب جدی، شوخی یا عادت وجود ندارد و اگر کسی این کار را انجام دهد از دایره مسلمانی خارج می‌شود.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدباقر علوی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه امروز به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امیر به سخنرانی پرداخت و گفت: در دین اسلام ناسزاگویی در قالب جدی، شوخی یا عادت وجود ندارد و اگر کسی این کار را انجام دهد از دایره مسلمانی خارج می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که در مقابل شخص فحاش چه باید کرد، اظهار داشت: ما در این زمینه به قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) باید رجوع کنیم، قرآن هر گونه فحش دادن را رد کرده است، ائمه معصومین(ع) نیز در مقابل افراد فحاش به آنها ناسزا نمی‌گفتند بلکه می‌فرمودند اگر آنچه را که به من نسبت دادید در من هست خداوند از گناه من بگذرد اما اگر بر من دروغ بستی در حق تو دعا خواهم کرد که هدایت شوید.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی با اشاره به داستانی درباره رفتار امام حسن مجتبی(ع) مقابل شخصی فحاش، عنوان کرد: شخصی از شام هنگام ورود به مدینه و برخورد با امام حسن(ع) در اثر تبلیغات سوء معاویه علیه بنی‌هاشم به ایشان ناسزاهای زیادی می‌گوید، امام حسن(ع) خطاب به او می‌فرماید غریب و گرسنه هستید می‌توانید در منزل من مهمان باشید و استراحت کرده و غذا تناول کنید، این رفتار امام نظر شخص مورد نظر را نسبت به اهل بیت(ع) چنان تغییر می‌دهد که ایشان از مریدان امام می‌شوند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در دین اسلام ما مقابل انسان فحاش حق مقابله به مثل یا ایجاد درگیری را نداریم بلکه باید همچون ائمه اطهار(ع) در مقابل انسان فحاش رفتار کنیم.

وی با بیان اینکه ما در دین اسلام بخشی به نام تبری داریم، ابراز کرد: تبری جستن یعنی زاویه داشتن با دشمنان ائمه معصومین(ع) که در صورت تأیید قرآن، عقل و نقل آن هم در قالب لعن تحقق می‌یابد.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی افزود: در تبری جستن شخص حق ناسزاگویی ندارد، امیرمؤمنان امام علی(ع) در این زمینه می‌فرمایند: من خوش ندارم شما فحاش باشید حتی اگر در حق دشمن باشد، شما صرفا باید خطاهای آنان را بیان کنید.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در گذشته جلسات تبری اعتقادی بود و در آن به هیچ وجه هرزه‌گویی یا فحاشی وجود نداشت، بخشی از مباحث علما بیان خطاهای بنیانگذاران سقیفه بود که مردم شنیده و خود قضاوت کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در اسلام اصل تبری بر مبنای لعن است، اما اظهار آن نیز تابع شرایط است./807/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات