۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۵۰۴۴۳۳
آیت‌الله هادوی تهرانی مطرح کرد؛

پاسخی به اشکال وهابیت به شفاعت

استاد حوزه علمیه گفت: اعتقاد شیعیان به اهل‌بیت(ع) همان چیزی است که در قرآن کریم ذکر شده است.
هادوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه امروز در درس تفسیر سوره اسراء که در مسجد مدرسه آیت‌الله گلپایگانی قم برگزار شد، اظهار داشت: کسی که فقط به دنبال دنیا است خداوند دنیا را به او می‌دهد ولی عاقبتش جهنم خواهد بود.

وی با بیان این که مشکل کفار توحید در خالقیت نیست و حتی کفار هم به خالقیت خدا اعتراف دارند، اظهار داشت: آنچه محل اشکال است توحید ربوبی است نه توحید ذاتی و صفاتی و این که انسان همراه خدا معبود دیگری را نیاورد.

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان این که شکل واضح کفر در شرک ربوبی است، خاطرنشان کرد: نوع بت‌پرستان اعتقاد نداشتند بتی که می‌پرستند خالق آن‌ها است بلکه تنها بت را نماد امری می‌دانند که در زندگی مؤثر است و هنوز هم این تفکر وجود دارد.

وی با بیان این که هنوز هم عده‌ای در دنیا بت‌پرست هستند و تعدادشان هم زیاد است، گفت: برخی اوقات شرک آشکار است که در هند و چین این افراد زیاد هستند و گاهی هم شرک پنهان است و مانند مورچه‌ای سیاه در شب تاریک بر روی سنگی سیاه است که قابل مشاهده نیست؛ مثلاً کسی که معتقد است که قدرت فلان کس و یا ثروت فلان شخص می‌تواند در زندگی انسان مؤثر باشد دچار شرک خفی است.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: وهابی‌ها به ما اعتراض می‌کنند که شما متوسل به اهل‌بیت(ع) می‌شوید و این از مصادیق شرک است؛ جریان داعش که امتداد افراطی تفکر وهابی است و بزرگ‌ترین صدمه را به چهره اسلام زده است همین تفکر را دارند و اگر در ایران عملیات انتحاری انجام می‌دهند در بیانیه خود می‌گویند ما مجموعه‌ای از کفار را کشته‌ایم به خاطر این تفکر است.

وی با بیان این که اعتقاد ما در مورد اهل‌بیت(ع) همان است که قرآن گفته است، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که اهل‌بیت(ع) انسان‌هایی مانند بقیه انسان‌ها هستند و پیامبر(ص) که از اهل‌بیت(ع) است به جایی رسیده است که به او وحی می‌شود.

آیت‌الله هادوی تهرانی افزود: شیعیان معتقدند که هیچ کاری از اهل‌بیت(ع) به صورت مستقل بر‌نمی‌آید و انبیاء(ص) و اولیاء(ع) در پرتو خدا و ذیل عنایات الهی قدرت دارند؛ اهل‌بیت(ع) بندگان خاص خدا هستند که خدا به آن‌ها مقام شفاعت داده و اگر کاری می‌توانند بکنند در پرتو قدرتی است که خدا به آن‌ها داده است.

وی با بیان این که اجر تمام انبیای الهی بر عهده خدا است و از مردم مزدی طلب نمی‌کردند، افزود: این که برخی مودت ذوی القربی را اجر رسالت می‌دانند اشتباه است زیرا پیامبر(ص) هم مانند سایر انبیاء(ص) اجر رسالتش با خدا است و مودت اهل‌بیت(ع) به نفع خود مردم است و چیزی است که خداوند برای هدایت انسان‌ها قرار داده است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که ذوی القربی همه اطرافیان پیامبر(ص) نیستند بلکه اشخاص خاصی هستند که در دعوت به حق معصوم هستند و اشتباه و گناه نمی‌کنند، افزود: در روایتی که در منابع اهل سنت هم نقل شده است حضرت خدیجه از پیامبر(ص) پرسید آیا من هم از اهل‌بیت(ع) هستم و ایشان فرمودند اهل‌بیت(ع) من هستم و علی(ع) و فاطمه(س) و حسن(ع) و حسین(ع)؛ اگر چه که آیه تطهیر در میان آیاتی که مربوط به زنان پیامبر(ص) است آمده است ولی شامل زنان پیامبر(ص) نمی‌شود.

وی افزود: این که خداوند گفته است هیچ‌کس جز من کاره‌ای نیست به این معنی نیست که انسان مریض شد به دکتر مراجعه نکند بلکه خود خدا فرموده است که کسی که اراده آخرت می‌کند سعی و تلاش باید کند و نباید بیکار بنشیند.

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان این که انجام عبادات انسان را به خدا نزدیک می‌کند، اظهار داشت: در عبادات مقدار و کمیت مهم نیست بلکه ملاک کیفیت عمل است و اگر دو رکعت نماز بخوانیم که فقط برای خدا باشد بهتر از هزاران رکعت نماز است که به یاد خدا نباشد؛ با دو رکعت نماز خالصانه هم می‌توانیم به بهشت برویم./843/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات