۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۵۰۴۵۴۰
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده:

«توهم اکثریت» عامل راه‌اندازی کمپین‌ بی‌حجابی است

حجت‌الاسلام زیبایی نژاد گفت: این که در این برهه عده‌ای کمپین راه می‌اندازند به خاطر توهم اکثریت بعد از انتخابات است درحالی‌که اکثریت جامعه ما پایبند به حجاب‌اند.
محمدرضا زیبایی نژاد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی نژاد، رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به حرکت‌های مروج بی‌حجابی در جامعه اظهار داشت: در عصر حاضر در سطح جهانی تحولاتی در حال رخ دادن است که به دنبال تغییر الگوهای سبک زندگی است.

بی‌حجابی ناشی از تغییر در سبک زندگی جامعه است

وی اظهار داشت: در الگوهای سبک زندگی فردگرایی به معنای شادکامی فردی و عقلانیت جدید شکل می‌گیرد که در ابعاد مختلف زندگی خود را نشان می‌دهد و متدینان نسبت به بسیاری از ابعاد این تغییر حساسیتی ندارند و حتی وارد زندگی خودشان هم شده است و خودشان هم در ابعادی فردگرا می‌شوند؛ اما چون شعائر دینی و ظواهر دینی هم در فردگرایی تغییر می‌کند این موارد برای متدینان حساسیت ایجاد می‌کند.

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان این که تغییر سبک زندگی حتی در آداب سفره‌های ما هم رسوخ پیدا کرده است و ما متوجه نمی‌شویم، ابراز داشت: خیلی اتفاقات در حوزه مباحات در زندگی همه ما افتاده است و ما متدینان هم الگوبرداری از کفار می‌کنیم؛ برای مثال متدینان و خانواده‌هایشان مصرف‌گرا شده‌اند و در خانواده از الگوی سرپرستی پدر بر خانواده به سمت الگوهای فردی حرکت کرده‌ایم و چون خودمان همراه با این تحولات شده‌ایم احساس خطر نمی‌کنیم و در جایی که ما تن به تحولات نداده‌ایم و دیگران تغییر کرده‌اند ما احساس خطر می‌کنیم.

وی با اشاره به بحث پوشش در جامعه اسلامی اظهار داشت: این بحث فراتر از مسأله پوشش است و به بحث مالکیت فردی و فردگرایی نشأت می‌گیرد که فرد می‌گوید این بدن مال من است و خودم در رابطه با نحوه پوشش آن تصمیم می‌گیرم و در ابعاد مختلف دیگر از جمله روابط خانوادگی و هم‌جنس‌گرایی هم مطرح است؛ این بحث که در سطح جهان در حال رخ دادن است در کشور ما وجوه خاصی پیداکرده و محور دعوا قرار گرفته و مانند مسأله حجاب متدینان را حساس کرده است.

توهم اکثریت، عامل راه‌اندازی کمپین‌های بی‌حجابی است

حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد افزود: زمانی که دولت یازدهم روی کار آمده بود یکی از اطرافیان مقامات مسؤول گفته بود تا دو سال دیگر جمهوری اسلامی از حجاب کوتاه می‌آید و چون این اتفاق نیفتاد در انتخابات اخیر که فضا رادیکال شد رییس‌جمهور منتخب به شعارهایی مانند آزادی به میدان آمد؛ کسانی که بر اساس کلیدواژه آزادی رأی دادند بعد از انتخابات احساس اقتدار کردند و توهم اکثریت کردند و کمپین‌هایی بی‌حجابی را به راه انداخته‌اند و ممکن است نتیجه‌اش عقب‌نشینی نظام از خطوط قرمز باشد.

متدینان دچار اشرافیت ارتباطی شده‌اند

وی تصریح کرد: دولت به خاطر این که با شعار آزادی به قدرت رسیده است انگیزه کافی برای مهار این موج بی‌حجابی را ندارد و از طرف دیگر اقشار متدین جامعه هم بعد از انقلاب دچار اشرافیت ارتباطی شدند و چون روحانیت در درون این جریان بود متوجه تکبر ارتباطی خود با جامعه نشده است و کمتر با مردم از مسیر دوستی و تعامل برخورد شده است و به همین خاطر نمی‌توانیم ارتباط بر قرار کنیم.

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده به راهکارهای مقابله با بی‌حجابی در جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: یک راه این است که کسی که ترویج بی‌حجابی می‌کند احساس ترس کند که این احساس ترس باید به وسیله نیروی انتظامی با پشتوانه متدینان و با چاشنی عقلانیت در جامعه باشد تا بدون نیاز به اعمال خشونت متخلفان حساب کار خود را کنند و از طرف دیگر باید متدینان کار فرهنگی کنند و اقدامات ریشه‌ای را انجام دهند.

وی با بیان این که اقتضای جمهوریت این است که باید مطابق میل عوام رفتار کنیم، گفت: متدینان جامعه باید با حضور مؤثر در بین مردم و جهت دادن به خواست آن‌ها بتوانند دغدغه‌های دینی در جامعه ایجاد کنند و در حال حاضر متدینان می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی با مردم ارتباط بگیرند و از بستر فضای مجازی استفاده کنند.

در فضای تخاصم معضلات اجتماعی حل نخواهد شد

حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد خاطرنشان کرد: جامعه ما متأسفانه سطحی شده است و با شعارهای سطحی به میدان می‌آیند و متأسفانه خود ما هم با شعارهای سطحی از قبیل افزایش سه برابری یارانه‌ها به سطحی شدن جامعه کمک کردیم؛ ما متدینان هم مزیتی نسبت به دیگران نداریم و ضرورتاً اولویت‌های دینی در شعارهای ما نیست و در یک فضای تخاصم به جامعه لطمه خواهد خورد.

وی افزود: ما باید بدانیم که نمی‌توانیم با تضعیف دولت جامعه  را اصلاح کنیم و باید بخش مردمی و بخش دولتی با هم فعال شوند و متدینان باید به جای مطالبه گری به کمک دولت بیایند تا معضلات فرهنگی جامعه برطرف شود؛ اگر دولت ظرفیت و انگیزه ندارد باید با بخش مردمی کار کنیم و متدینان باید این انگیزه را در مردم ایجاد کنند زیرا مطالبه گری به‌تنهایی کارساز نخواهد بود./843/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات