۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۵۰۴۵۷۵
آیت الله مصباح یزدی:

نتیجه سیاست دستگاه های فرهنگی نباید تضعیف ایمان و کم توجهی به معارف اسلامی باشد

آیت الله مصباح با بیان توصیه ای به دستگاه های فرهنگی گفت: دستگاه های فرهنگی باید مراقب باشند که سیاست گذاری ها به گونه ای نباشد که نتیجه کار تضعیف ایمان و کم توجهی به معارف اسلامی شود.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یکشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: انسان نباید به بهانه این که تقدیر به دست خداوند است تنبلی کند.

وی افزود: نیاز جامعه و نسل جوان این است که مسائل اعتقادی برای آن ها تبیین و شبهات آن ها برطرف شود، این کار باید جدی گرفته شود و کلاس ها و کتاب هایی معرفی کنیم تا جوانان با حقیقت و واقعیات آشنا شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان توصیه ای به دستگاه های فرهنگی اظهار داشت: دستگاه های فرهنگی و آموزش و پرورش باید مراقب باشند که سیاست گذاری ها به گونه ای نباشد که نتیجه کار تضعیف ایمان و کم توجهی به معارف اسلامی شود.

وی با اشاره به مفهوم حق در قرآن کریم ادامه داد: هر حقی باید به حق وضع شده از سوی خدا برگردد و درباره قانون نیز این گونه است، اراده خدا حق است یعنی گزافی نبوده و بر اساس حکمت و عقلانیت است، تمام کارهای خداوند روی حساب و کتاب است و بر اساس حکمت الهی انجام می شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که ذهن انسان نمی تواند همه اسرار کار را کشف کند، اظهار داشت: در تمام کارهای خدا مصالح و منافع ملحوظ است و شر و خیری وجود ندارد که بر اساس حکمت نباشد، کار حکیمانه یعنی بهتر از کار فاعل حکیم نمی توان کاری انجام داد.

وی تمام افعال خداوند را حکیمانه دانست و عنوان کرد: اراده حق خداوند یعنی فعالیت های او حکیمانه است، خلقت عالم طبق نظام احسن است یعنی اولا نظام دارد و به یکدیگر مربوط است و ثانیا یعنی بهترین شکل ممکن خلقت اتفاق افتاد، این که در قرآن آمده خدا عالم را به حق آفریده یعنی خلقت حکیمانه بوده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که آفرینش انسان بیهوده نبوده و به گونه ای نیست که نتیجه ای نداشته باشد، خاطرنشان کرد: قرآن کریم تأکید دارد انسان نباید تصورکند که خلقت عالم مسأله ای تصادفی بوده بلکه بر اساس حکمت است از این رو انسان را به فکر و تأمل توصیه می کند.

وی اضافه کرد: ویژگی انسان نسبت به دیگر مخلوقات این است که به گونه ای آفریده شده که خود او می تواند سرنوشتش را تعیین کند، انسان می تواند به سوی بی نهایت مثبت یا منفی  حرکت کند، این نظام احسن است و اگر انسان نبود شاید عالم کمبود داشت.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که انسان باید درک داشته باشد تا هدف را بشناسد، گفت: افراد باید با انگیزه این راه هدف را طی کنند، انسان برای رسیدن به کمال باید انگیزه فطری داشته باشد، آگاهی به هدف، انگیزه برای حرکت به کمال و فراهم شدن وسایل مهم است.

وی افزود: فرستادن انبیا برای هدایت الهی انسان است، یکی از الطاف و رحمت های الهی مخصوص انسان این است که خدا پیامبران را برای انسان فرستاده است؛ همه ملائکه تنها عبادت خدا می کنند و همانند انسان نیستند که اختیار داشته باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان به مدیریت خاصی نیاز دارد تا انواع راه ها برای او تبیین شود، اظهار داشت: یک نوع تعریف حق و تکلیف این است که هر جا حقی وجود داشته باشد تکلیف برای دیگران موجود است مثلا پدر بر فرزند حق داشته و فرزند تکلیف هایی دارد.

وی ادامه داد: معنای دیگر حق و تکلیف این است که خدا در کنار حقوقی که به انسان می دهد وظیفه و تکالیفی نیز تعیین می کند، در کنار قوانین و حقوقی که خدا برای بندگان در نظر می گیرد وظایفی هم تعیین می کند توأم بودن حق و تکلیف برای هر انسانی نشانه احسن بودن نظام تشریع است./1323/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات