۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۵۰۴۸۸۶
حجت الاسلام پناهیان:

حسادت از موانع پذیرش ولایت فقیه است

حجت الاسلام پناهیان گفت: اگر معنویت در انسان بخواهد از نقطه اکتساب شروع شود، در احترام به ولی خدا خود را نشان می‌دهد که حسادت مانعی جدی برای آن است.
حجت الاسلام و المسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مراسمی که شب گذشته در حسینیه آیت الله حق‌شناس به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان برگزار شد، گفت: از عناصر معنویت، تواضع، فروتنی نسبت به پروردگار عالم و حس پناه‌جویی و وابستگی به خداوند متعال است، تا حدی که اگر انسان از ذکر و یاد خدا فاصله‌ بگیرد، احساس بی‌پناهی می‌کند.

وی در ادامه افزود: یکی از عناصر احساس خوب معنوی، محبت به خدا و علاقه‌ای است که در دل نسبت به خداوند متعال دارد. ائمه هدی(ع) مانند امام جواد(ع) هنگامی که پدر‌ش به شهادت می‌رسد، از ایشان دور بود ولی از حس خوش معنوی که در دلش از تواضع در برابر خداوند عالم ایجاد شد، پی به شهادت پدر و نائل شدن خود به مقام امامت برد.

مبلغ دینی با بیان اینکه اقتضای نورانی شدن و نزدیک‌تر شدن به خدا، تواضع شدیدی است که انسان یک‌باره در دل خود نسبت به خداوند متعال پیدا می‌کند؛ گفت: اصلی‌ترین احساس خوب معنوی که دلیلی بر صداقت بقیه احساس‌های خوب معنوی است و بالاترین لذت را از معنویت به کام انسان می‌نشاند و بیش از هر چیزی انسان را مقرّب درگاه الهی می‌کند، نداشتن حسادت نسبت به ولی خدا و برخورداری از تواضعی بسیار عمیق و محبت بسیار شدید نسبت به ولی خدا است.

وی با اشاره به آیه "یسبح له ما فی السموات و ما فی الارض" ابراز داشت: بسیاری از احساسات خوب معنوی از قبیل تواضع، خشیت، پناه‌جویی و محبت به خداوند متعال به طور طبیعی در انسان هست و به طور غریزی در بسیاری از موجودات و مخلوقات خداوند وجود دارد؛ با این تفاوت که برای انسان آزمایشات الهی و تکامل یابی و عبور از وسوسه‌ها و چالش‌های نفسانی مانند حسادت نیز وجود دارد؛ به این علت که انسان یک موجود پویا و قابل تغییر است.

حجت الاسلام پناهیان در ادامه اظهار داشت: اصلی‌ترین علامت در وجود انسان که نشان می‌دهد یک قدم در معنویت پیشرفت کرده، از صفای باطن برخوردار شده، از خودخواهی فاصله گرفته و به سوی لطافت روح، عاشقی و معنویت قدم برداشته، احساس خوبی است که نسبت به ولی خدا پیدا می‌کند.

وی با اشاره به عامل حیاتی بشر، ابراز داشت: انسان زمانی که حس خوبی به ولی خدا پیدا کرد تازه گِل اولیه فطری، الهی و معنوی او گُل می‌کند و بذر آن جوانه می‌زند. اگر معنویت در انسان بخواهد از نقطه اکتساب شروع شود، در احترام به ولی خدا خود را نشان می‌دهد که همین احترام یک مانع بسیار جدی به نام حسادت دارد. ولایت فقیه از اساسی‌ترین موضوعات حیات بشر است و بود و نبود حسادت نسبت به ولی خدا، همان چیزی است که بین هابیل و قابیل جدایی انداخت؛ همچنین بین خدا و ابلیس و در تاریخ نیز مخالفت با همه انبیا بر مبنای همین حسادت بوده است. دلیل غیبت امام زمان(عج) نیز بر همین اساس است./202/966/ب1

ارسال نظرات