۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۰
کد خبر: ۵۰۵۳۲۶
مدیر شبکه یک مطرح کرد؛

امضای تقدیرات انسان در شب قدر نیازمند زمینه سازی

کارشناس ارشد قرآن و حدیث با بیان این که بر اساس روایات شب ۲۳ رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است،گفت: اگر انسان می خواهد نامه او در شب ۲۳ امضا شود باید زمینه را در دو شب قبل از آن فراهم کند.
علیرضا برازش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا برازش مدیر شبکه یک سیما سحرگاه امروز در برنامه تلویزیونی ماه خدا که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به اهمیت دعا در ماه مبارک رمضان، تأثیر زمان در اجابت دعا را مورد اشاره قرار داد وگفت: آیه قرآن می فرماید که شب قدر از هزار ماه بهتر است.

وی افزود: شب قدر یک شب است و در این شب، قرآن کریم بر قلب مبارک پیامبر اسلام نازل شد، البته به عبارت دیگری در روایات هر سه شب به نوعی شب قدر به شمار می رود و شب نوزدهم شب تقدیر، شب بیست و یکم زمان تثبیت و شب بیست و سوم زمان امضای تقدیرات اسلام است.

کارشناس ارشد قرآن و حدیث  و پژوهشگر دینی اظهار داشت: گاهی در مراسم ها و مساجد مشاهده می شود که متدینین در شب 23 رمضان کمتر حضور پیدا می کنند و مراسم ها خلوت تر است، شاید تصور می کنند که شب های 19 و 21 شب ضربت خوردن و شهادت امام علی(ع) است مهم تر به شمار می رود در حالی که این که بر اساس روایات شب 23 از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: اگر انسان می خواهد نامه او در شب 23 امضا شود باید زمینه را در دو شب قبل از آن فراهم کند، زمان ها با یکدیگر متفاوت هستند و ممکن است یک شب 30 هزار برابر شب های دیگر در اجابت دعا و مسأله تقدیرات انسان اثرگذار باشد.

برازش با بیان این که انسان در همه زمان می تواند دعا کند و از عنایت الهی بهره ببرد، ابراز داشت: این که شبی برتری بر شب های دیگر دارد نباید سبب شود که انسان از دعا کردن در شب های عادی دست بکشد بلکه در هر زمانی باید از راز و نیاز با خداوند بهره برد.

وی عنوان کرد: البته انسان باید از زمان هایی همانند سحرگاهان و روزهای جمعه که در روایات تأکید ویژه ای بر آن ها شده است بیشتر استفاده کند، برخی از حاجات انسان در زمان های خاص به اجابت نزدیک تر می شود، انسان ها ظرفیت و و نیروی محدودی دارند و زمان های سفارش شده می تواند همانند نیروی کمکی آن ها را یاری کند.

مدیر عامل مؤسسه انتشارات امیر‌کبیر خاطرنشان کرد: بر همین اساس بود که فرزندان یعقوب از نیروی کمکی دعای پیامبر امت برای استغفار خود استفاده کردند، اگر حاجات انسان بزرگتر از نیروی معنوی او باشد باید از نیروهای یاری کننده بر اساس تأکید روایات استفاده کنند.

وی اضافه کرد: زمان، مکان، واسطه و حالت دعا کننده می تواند از نیروهای کمکی انسان برای استغفار و دعا باشد که افراد می توانند استفاده کنند./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات