۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۵۰۵۴۰۲
آیت‌الله هادوی تهرانی:

عدالت برجسته‌ترین ویژگی حکومت علوی است

استاد حوزه علمیه با اشاره به جریان نزاع فرد یهودی با امیرمؤمنان(ع) گفت: در حکومت علوی حتی کفار هم به عدالت دستگاه قضا ایمان داشتند.
آیت الله هادوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در درس تفسیر سوره اسراء که در مسجد مدرسه علمیه آیت‌الله گلپایگانی قم برگزار شد، اظهار داشت: خداوند در آیه 35 سوره اسراء به مسأله تجارت اشاره می‌کند و می‌فرماید برای فروش پیمانه‌های خود را کامل کنید.

وی با اشاره به این که در معاملات کالا باید دقیق تحویل مشتری شود، اظهار داشت: چه پیمانه چه وزن باید با دقت انجام شود و نباید کم‌فروشی کنیم زیرا کم‌فروشی نوعی دزدی پنهان و حق‌الناس است.

آیت‌الله هادوی تهرانی اظهار داشت: خداوند در چندین جای قرآن با زبان‌های مختلف می‌فرماید انسان اگر ذره‌ای کار خیر انجام دهد و اگر کوچک‌ترین کار شری هم انجام دهد در قیامت نتیجه‌اش را می‌بیند.

عمل انسان باید بر اساس حجت باشد

وی با بیان این که خداوند می‌فرماید انسان باید از علم پیروی کند، اظهار داشت: علم به معنی یقین و نداشتن شک و تردید است؛ فخر رازی اشکالی به آیه کرده است که در خیلی از چیزها ما بر اساس ظن عمل می‌کنیم و این آیه با تخصیص اکثر مواجه است؛ جواب این مسأله در فقه شیعه داده شده است که ما باید از چیزی تبعیت کنیم که بتوانیم به آن استدلال و احتجاج کنیم و به تعبیر دیگر برای ما حجت باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان این که موضوع علم اصول حجت است، گفت: یقین در رأس چیزهایی است که حجت است ولی در مواردی که یقین نداریم به چیزی عمل می‌کنیم که به حجیت آن یقین داریم مانند خبر متواتر و یا خبر واحد منقول از ثقه که اصطلاحاً به آن‌ها علمی می‌گویند.

وی اظهار داشت: روشی که خدا ما را به آن دعوت می‌کند تخصیص نخورده است و همه فقه ما از یقینیات گرفته شده است؛ انسان باید اگر چیزی را نمی‌داند به متخصص مراجعه کند و این یک امر عقلایی است.

آیت‌الله هادوی تهرانی افزود: روز قیامت خداوند از انسان نمی‌پرسد که چه عملی داشته‌ای بلکه از اعضا و جوارح انسان می‌پرسد و انسان نباید گمان کند که کاری را انجام داد، چیزی را نگاه کرد و یا چیزی را گوش کرد و تمام شد بلکه این‌ها همه ثبت و ضبط می‌شود و روز قیامت باید پاسخگو باشیم.

وی با بیان این که در ادامه سوره خدا انسان را از تکبر نهی کرده است، خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید تکبر انسان در حالتی است که نه می‌تواند زمین را بشکافد و نه به اندازه کوه‌ها بزرگ شود؛ این که خداوند برای کوچکی و ناتوانی انسان به کمیت اشاره می‌کند به این خاطر است که انسان کمیت گرا است.

استاد حوزه علمیه با بیان این که انسان در برابر بزرگی عالم خلقت هیچ‌ به حساب نمی‌آید، گفت: انسان اگر به ثروت و قدرتی رسید نباید گمان کند که خبری شده است بلکه همه مال دنیا در برابر آنچه خدا دارد هیچ‌چیز نیست.

وی با اشاره به کراهت خداوند از کارهای شر اظهار داشت: خداوند پیامبر(ص) را در این آیات از شرک نهی می‌کند و این نشان می‌دهد که خداوند با پیامبر(ص) هم تعارف ندارد و اگر پیامبر(ص) هم عمل شری انجام دهد به جهنم خواهد رفت؛ البته این با عصمت پیامبر(ص) منافات ندارد زیرا عصمت انبیا اختیار را از آن‌ها سلب نمی‌کند.

عدالت برجسته‌ترین ویژگی حکومت علوی است

آیت‌الله هادوی تهرانی در ادامه به مناسبت شهادت امام علی(ع) عدالت را از برجسته‌ترین ویژگی آن حضرت دانست و گفت: دستگاه عدالت در حکومت امام علی(ع) به‌گونه‌ای بود که وقتی آن حضرت با فردی یهودی بر سر یک زره مواجهه‌ای داشتند آن فرد یهودی پیشنهاد می‌دهد که به نزد شریح قاضی که منسوب امیرالمؤمنین(ع) است بروند.

وی افزود: این نشان می‌دهد عدالت به‌گونه‌ای است که حتی یک فرد یهودی هم احساس نمی‌کند در دستگاه قضای حکومت امام علی(ع) آن هم در جایی که یک طرف دعوا حاکم جامعه است نا عدالتی صورت بگیرد و به این خاطر است که عدالت امام علی(ع) زبان زد مسلمان و کافر بوده است./843/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات