۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۵۰۶۲۳۱

ولایت تکوینی ائمه معصومین بر پیشخوان نشر

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت کتاب ولایت تکوینی ائمه معصومین علیهم السلام، تألیف آفرین قائمی را منتشر کرد.
ولایت تکوینی ائمه معصومین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، گروه کلام و معارف پژوهشکده حج و زیارت، وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، کتاب ولایت تکوینی ائمه معصومین علیهم السلام ، نوشته آفرین قائمی را در پنج فصل تنظیم و راهی بازار کرده است.

در بخشی از دیباچه کتاب چنین می خوانیم:

امامت يکی از ارکان اصلی مذهب اهل بيت علیهم السلام است. شيعه اعتقاد دارد رسالت پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله در تبيين و توضيح دين مبين اسلام و هدايت بندگان به کمال و سعادت را برگزيدگان خاندان ايشان ادامه می‌دهند و هرگز امر دين به مردم واگذار نمی‌شود. ازاين‌رو به شناخت امام در مکتب اهل بيت علیهم السلام بسيار توصيه شده و مرگ بدون شناخت امام، مرگی جاهلی معرفی شده است.

يکي از شئون امام که بايد با آن آشنا شد، مقام ولايت تکوينی است. توان تصرف امام در عالم آفرينش و قلوب بندگان، موضوعی است که نياز به تبيين و توضيح دارد.

این کتاب به بيان قدرت و بسط يد امام در عالم آفرينش می‌پردازد. اين اثر با اصلاحات و اضافاتی که حجج اسلام: حسن ترکاشوند و غلامرضا رضايی انجام دادند، براي انتشار آماده شده است.

نویسنده در بخشی از مقدمه نیز درباره موضوع کتاب اینگونه آورده است:

از آنجا که یکی از اعتقادات شیعه، ولایت تکوینی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است، شایسته می نماید این موضوع در چارچوب اصطلاحات فلسفی و عرفانی محدود نشود و با بیانی ساده در دسترس همه طالبان حقیقت قرار گیرد.

این نوشتار در صدد است، ولایت تکوینی ائمه هدای علیهم السلام را با توجه به آیات و روایات و با استفاده از منابع فلسفی، عرفانی، کلامی و اخلاقی اصیل و معتبر، اثبات کند و شبهات مربوط به آن را پاسخ دهد.

در این نوشتار، این سؤالات بررسی و به آنها پاسخ داده شده است:

1ـ حقیقت ولایت تکوینی چیست؟

2ـ دلایل عقلانی، قرآنی و روایی ولایت تکوینی ائمه اطهار علیهم السلام کدام است؟

3ـ مبانی، قراین و نمودهای وصول به این مقام والا چیست؟

4ـ دامنه و قلمروی مصداقی، زمانی و عملیاتی آن تا چه حد است؟

5. شبهات مطرح در این موضوع کدام است و پاسخ مناسب به آنها چیست؟

مفاهیم امام، ولایت، شیعه، سنی و کلیات ولایت تکوینی، انسان کامل، خلیفه الله و وهابیت مطالب فصل اول هستند و مبانی ولایت تکوینی در دو گفتار مبانی انسان شناختی و مبانی معرفت شناختی ولایت تکوینی در فصل دوم کتاب بررسی شده است.

همچنین نویسنده در فصل سوم در سه گفتار هدایت تشریعی عام، هدایت خاص و اهمّ تمهیدات تشریعی وصول به ولایت تکوینی به بررسی تمهیدات تشریعی اکتسابی خداوند برای وصول انسان به مقام ولایت تکوینی می پردازد.

اثبات ولایت تکوینی امام علیه السلام موضوع فصل چهارم این کتاب است که در چهار گفتار ادله نقلی ولایت تکوینی ائمه، ادله عقلی ولایت تکوینی امام، شواهد و قراین اثبات ولایت تکوینی و محدوده و قلمروی ولایت تکوینی بررسی شده است.

در آخرین فصل کتاب نیز در سه گفتار تنافی ولایت تکوینی با توحید ذاتی، تنافی با توحید افعالی و ربوبی و تنافی ولایت تکوینی با توحید عبادی به شبهات ولایت تکوینی پاسخ داده شده است.

مؤسسه فرهنگی هنری مشعر، وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت کتاب ولایت تکوینی ائمه معصومین علیهم السلام، نوشته آفرین قائمی را در قطع وزیری و 320 صفحه منتشر و روانه بازار نشر کرده است./۹۲۰۶۰۲/ش

ارسال نظرات