۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۵۰۶۹۹۲
حجت الاسلام والمسلمین حائری زاده تشریح کرد؛

جهالت مردم و سکوت امام علی

رییس شورای اقامه نماز پتروشیمی کشور گفت: علت ۲۵ سال سکوت امام علی(ع)، عدم بصیرت مردم و جلوگیری از شکاف و تنش در میان مسلمانان بود.
حائری زاده

حجت الاسلام سید مهدی حائری زاده، رییس شورای اقامه نماز پتروشیمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره اظهارات اخیر رییس جمهور حول محور ولایت و مبنای حکومت اسلامی و انتخاب آن توسط مردم، گفت: علت سکوت امام علی(ع) این نبود که حاکمیت سه خلیفه را به رسمیت بشناسد؛ با اظهار مخالفت ایشان، فتنه و شکاف عظیمی در میان مسلمانان ایجاد می‌شد.

وی افزود: امام علی(ع) درنهج‌البلاغه می‌فرماید اگر حرفی بزنم می‌گویند علی تشنه قدرت است و اگر سکوت کنم باید شاهد ظلم آنها باشم. از طرفی آمادگی ذهنی، جهالت و عدم بصیرت مردم سبب ایجاد فتنه و سوء استفاده از احساسات و عواطف آنها می‌شد.

رییس شورای اقامه نماز پتروشیمی کشور با اشاره به سکوت امام علی(ع) ابراز داشت: امر ولی و انتخاب ولی، در هر دو صورتِ پذیرش و عدم پذیرش از سوی مردم، انتصاب از سوی خداوند متعال است.

وی با بیان اینکه امامت امام مشروعیت دارد اظهار داشت: امام علی(ع) خود را به مردم تحمیل نکرد و در ۲۵ سالی که سکوت کرد نیز مقام امامت داشت؛ هم در زمان استقبال مردم و هم در زمانی که مردم به ایشان توجهی نمی‌کردند. امام در هر صورت مشروعیت دارد حتی اگر مقبولیت آن از سوی مردم تأیید نشده باشد.

حجت الاسلام حائری زاده در تبیین مشروعیت و مقبولیت حکومت اسلامی عنوان کرد: مشروعیت یعنی حکومت اسلامی ضامن اجرای دین خداوند و مسئولیت رفع و دفع گناه را به عهده داشته باشد؛ بنابراین کسی که حاکم عدل باشد و قصد حرکت در این مسیر را داشته باشد، مشروعیت دارد.

وی با بیان اینکه تشکیل حکومت اسلامی از اهداف عالیه تمام انبیا و اولیای الهی بوده، اظهار داشت: امام خمینی(ره) در احقاق هدف اولیای الهی توفیق یافتند. به این ترتیب در زمان غیبت، ولی جامع‌الشرایط باید امامت و ولایت امت اسلامی را به عهده بگیرد.

استاد برجسته حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دین و احکام الهی به نظریات و سلایق ارجحیت دارد گفت: بین دین خداوند و عرف، دین ارجحیت دارد و باید حکم خداوند پیاده شود؛ بنابراین حتی در صورت عدم پذیرش مردم باید قوانین و احکام الهی در جامعه تسری یابد.

رییس شورای اقامه نماز پتروشیمی کشور افزود: حکومت اسلامی در اجرای قوانین دین قصد استفاده از قوه قهریه را ندارد، در عین حال که موظف است احکام الهی را در جامعه پیاده کند.

وی با اشاره به آسیب نسنجیده‌گویی‌های برخی مقامات درباره معتقدات شیعه، گفت: از آثار این اظهارات نسنجیده می‌توان به ایجاد شکاف و تنش در بین مردم و امیدواری دشمن اشاره کرد. مسائل این چنینی وقتی در جامعه تسری پیدا ‌کند سبب ‌سوء استفاده عده‌ای است که در داخل و خارج کشور با اساس جمهوری اسلامی مخالف هستند. این مباحث نباید در بین توده مردم عنوان شود و عمدتاً لازم است در بسترهای علمی و دانشگاهی مطرح شود./966/۳۰۳/ب۱

ارسال نظرات