۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۵۰۸۷۳۷
مدیر مدرسه علمیه قائم چیذر:

نسنجیده گویی‌ برخی مسؤولان سبب انحراف مردم از درک حقایق می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین سید عباس صفوی گفت: تبیین مسائل فقاهتی از جمله مقبولیت و مشروعیت دینی بر عهده افراد حوزوی، آگاه و صاحب نظر است و دیگران نباید نسجیده گویی داشته باشند.
مشروعیت و مقبولیت

حجت الاسلام و المسلمین سید عباس صفوی، مدیر مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن نقد اظهارات اخیر رییس جمهور مبنی بر تعیین ولایت و حکومت بر اساس نظر و انتخاب مردم، گفت: در رابطه با اظهارات اخیر رییس جمهور که ولایت را در حکومت امام علی(ع) بر اساس انتخاب مردم مطرح کرده بود، بسیاری از بزرگان، علما و تشکل‌های مختلف با روشن‌گری، حقایق را از دیدگاه امام علی(ع) در مباحث ولایتی و حکومتی بازگو کرده‌اند.

وی افزود: به طور کلی گزینش الهی و انتصابی امام از مهم‌ترین عناصر تشکیل دهنده امامت است. عنصر دیگری که امامت را شکل می‌دهد، بیعت مردم با امام بعد از انتصاب آن از جانب خداوند تبارک و تعالی است و در عنصر سوم مقام امامت، نه یک مقام دنیوی بلکه یک مسؤولیت الهی است.

مدیر مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر در تبیین مشروعیت و مقبولیت از دیدگاه امام خمینی(ره)، عنوان کرد: با توجه به نظریات امام راحل در این مورد، مشروعیت به معنای اطاعت داوطلبانه و پذیرش آگاهانه مردم از تصمیمات و قدرت سیاسی حاکم و بر حق بودن و یا حقانیت است، به طوری که اعمال قدرت حاکم توجیه عقلی بیابد و مقبولیت از نگاه ایشان به معنای پذیرش و انتخاب حاکمان از طرف مردم برای اعمال حاکمیت و اجرای دستورات یک نظام سیاسی است.

وی در ادامه با بیان اینکه باید بین دو مقوله مشروعیت و مقبولیت تفاوت قائل شد، گفت: آیت‌الله مصباح یزدی در مباحثی مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی را تفکیک کرده و در پاسخ به افرادی که در گذشته این شبهه را مطرح کرده بودند، مقاله‌ نوشته‌اند. افرادی که در این زمینه شک و شبهه‌ دارند برای پاسخ به سؤالات خود می‌توانند به این مقاله مراجعه کنند.

حجت الاسلام و المسلمین صفوی در پاسخ به این سؤال که نسنجیده ‌گویی‌ها در این‌گونه مسائل چه پیامدهایی را در پی خواهد داشت، گفت: مطرح کردن این مباحث سبب انحراف مردم از دین حق می‌شود، به همین علت باید از دامن زدن به مسائل انحرافی جلوگیری کرد.

مدیر مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر تصریح کرد: بهتر است از مطرح شدن این مباحث که در حوزه اختیارات رییس جمهور نیست، جلوگیری شود و افراد آگاه، صاحب نظر و حوزوی به تبیین این مسائل بپردازند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رییس جمهور مسؤولیت قوه مجریه را بر عهده دارد، به همین علت لازم است وارد مباحث فقاهتی نشده و در این مباحث اظهارنظر نکند./966/ت۳۰۲/ج۱

ارسال نظرات