۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
کد خبر: ۵۰۸۷۸۷
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسكر:

حج امسال از ۹ مرداد آغاز می شود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: حج امسال از ۹ مرداد کار خود را آغاز می‌کند و این اطمینان را به همه می‌دهیم که فضای حج امسال آرامش‌بخش باشد.
قاضی عسکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام  والمسلمین قاضی عسكر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مراسم یادبود همسر آیت الله علم الهدی كه در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد در جمع خبرنگاران در رابطه با اتفاقات امروز در مقابل سازمان حج و زیارت گفت: امروز جمعی از خانواده‌های شهدای منا در مقابل سازمان حج آمدند و ما با آنها در حدود دو ساعت جلسه گذاشتیم و یک گزارش کامل از روند فاجعه منا از ابتدا تا به امروز  را در اختیار آنها قرار دادیم.

وی ادامه داد: ما تا به امروز منتظر نتایج کمیته تحقیق منا بودیم، اما امیدواریم در حج امسال این موضوعات حل شود و ان شاءالله مشکلی وجود نداشته باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در مورد وضعیت سفارت ایران در کشور عربستان تاکید کرد: ما در حال حاضر ده کنسول در این کشور داریم که از سوی وزارت امورخارجه کار خود را انجام می‌دهند، در اصل این افراد در حکم کنسول‌گری ایفای قش می‌کنند و کشور عربستان در سه شهر جده، مکه و مدینه به آنها اجازه فعالیت داده است.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسكر یادآور شد: حج امسال از 9مرداد کار خود را آغاز می‌کند، اما این اطمینان را به همه می‌دهیم که فضای حج امسال آرامش‌بخش باشد، متاسفانه تنها فضای داخل خوب نیست و از این رو از اصحاب رسانه تقاضا داریم این فضا را ایجاد کنند.

وی در رابطه با تعداد انصرافی های حج تصریح کرد: بحث انصراف با توجه به شرایط برخی از افراد رخ می‌دهد، از این رو باید اعلام کنم که ظرفیت ما پر شده است و بلافاصله از انصراف افراد لیست انتظار جایگزین آنها می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پاسخ به این سوال که اگر دولت عربستان دیه قربانیان منا را بپذیرد به منزله قبول این فاجعه است، خاطرنشان كرد: دیه در مورد حج به دو بخش مسجد الحرام و منا تقسیم می‌شود، دیه مسجد الحرام که از سوی شرکت بن لادن پذیرفته شده و حتی پادشاه عربستان اعلام کرده است که مبلغی را نیز در این راستا پرداخت می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در مورد دیه شهدای منا نیز گفت: در مورد فاجعه منا روند گزارشات ما نشان می‌دهد که کشور عربستان مقصر است، اما با وجود اینکه عربستان مقصر نباشد در فقه عنوان دیه قتیل زحام وجود دارد که چنانچه فرد در میان جمعیت از دنیا برود دیه آن باید توسط بیت‌المال پرداخت شود و از این رو باید دولت عربستان تحت هر شرایطی دیه را پرداخت کند./816/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات