۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۵۱۰۳۷۳
استاد حوزه علمیه:

حوزه علمیه باید در مساله مقابله با ربا ورود جدی داشته باشد

حجت الاسلام واضحی گفت: حوزه علمیه باید در مساله مقابله با ربا ورود جدی داشته باشد و به تعریف دقیق و به روز آن بپردازد.
واضحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام علی واضحی یکشنبه شب در جلسه تبیین اقتصاد مقاومتی غیر دولتی که در مسجد النبی(ص) برگزار شد گفت: اقتصاد مقاومتی در سال 1969 برای اولین بار توسط اقتصاددانی آرژانتینی و شش سال قبل در ایران توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد. تعریف اصلی اقتصاد مقاومتی مقاوم شدن اقتصاد کشور در برابر آسیب بحران ها و خطر های مالی و اقتصادی دنیا است. در طول تاریخ پس از انقلاب تجربه چنین مدلی از اقتصادی را در صنایع موشکی و تسلیحاتی و در عرصه های عموما غیر دولتی داشته ایم که بیشتر موفقیت آمیز و با پیشرفت های بسیاری همراه بوده است.

استاد حوزه علمیه، خمس و زکات را از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: خمس و زکات نظام مالیاتی اسلام هستند و باید قوانین آن را به صورت پیشرفته و امروزی به جامعه عرضه کنیم. در خمس، فقیر شریک مال غنی است و فردی که زندگی اش تامین است باید یک پنجم باقی مانده مال خود را نه به عنوان صدقه بلکه به عنوان حق نیازمندان در مال خود به آنان بازگرداند.

وی با اشاره به نظام اقتصادی مشارکتی به عنوان دیگر رکن اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: در نظام اقتصادی اسلامی که مرسوم به کاسبی است، عقود باید مشارکتی باشند و از مبادله ای شدن شان جلوگیری کرد. مبادله در اسلام حرام است چرا که کاسبی بی ریسک در اسلام و دنیا وجود ندارد. بنابراین بهره و نرخ ثابت سود تحت عناوینی همچون هبه کردن و یا رضایت در این نظام معنا ندارد.

حجت الاسلام واضحی، وجود ربا در نظام اقتصادی جهان و کشور را معضل بسیار بزرگی دانست که دارای اثرات وضعی بسیار فاجعه باری است و گفت: کلمه ربا در مقابل برکت قرار می گیرد و اگر چه در گرفتن ربا زیادی در مال اتفاق می افتد اما بی برکتی آن پول باعث شده است تا در مخارج و راه هایی بسیار بی نتیجه و اصطلاحا الکی هزینه شود. یکی از راه های تشخیص ربوی بودن درآمد های مان این است که ببینیم آن پول در کجا خرج شد و چه شد؟

استاد حوزه علمیه ربای امروزه در سطح جهانی را ربایی پیشرفته تر از گذشته خواند و خاطر نشان کرد: امروزه ربا به عنوان عمل مشرکانه و ظالمانه در سطح جهانی با چاپ و خلق پول بدون پشتوانه پی گیری می شود. در این نوع ربا، کار و محصولی که بتوان آن را پشتوانه پول دانست وجود ندارد و بانک ها به تولید ثروت بدون زحمت و تولید می پردازند که نتیجه آن چپاول ثروت واقعی مردمان است.

وی حذف دلار به عنوان مبنای پولی کشور را لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: جامعه جهانی دارای 50 تریلیون دلارکسری بودجه به دلیل چاپ بی ضابطه دلار توسط آمریکا است و اگر اتفاقی برای دلار آمریکا بیفتد گریبان اقتصاد ما را نیز خواهد گرفت.

حجت الاسلام واضحی با اشاره به اثرات ربا در جامعه نابودی اشتغال و تولید را بدترین آنان دانست و اظهار داشت: ربا تولید و اشتغال را نابود، افراد جامعه را طمع کار و روح قمار را بر آنان مسلط می کند. در اقتصاد ربوی اخلاق نیز از بین خواهد رفت.

  استاد حوزه علمیه در ادامه خاطر نشان کرد: حوزه علمیه باید در مساله مقابله با ربا ورود جدی داشته باشد و به تعریف دقیق و به روز آن بپردازد./933/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات